Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
3.1.2019

Digimurros ja ilmastonmuutos haastavat jokaisen organisaation. Futuristi Ed Gillespiellä on kuitenkin tarjota yrityksille kasvuresepti: kun palvelet koko yhteiskuntaa, menestyt.

Vuonna 2018 julkisuutta dominoivat ainakin Trump, ilmastonmuutos ja uudet digitaaliset ratkaisut. Loppusyksyllä Suomessa vieraillut futuristi ja yritysvastuun asiantuntija Ed Gillespie uskoo saman menon jatkuvan uuden vuoden puolella. Hän arvioi, että digiratkaisut saattavat kuitenkin ajautua törmäyskurssille vastuullisen toiminnan kanssa.

Tähän on kaksi syytä, joista ensimmäinen koskee energiaa. Kaikki digilaitteet ja verkkoratkaisut tarvitsevat toimiakseen sähköä, ja jatkossa sitä tarvitaan yhä enemmän. Nyt internetissä on noin 3,2 miljardia ihmistä, mutta vuoden 2020 lopussa luku lähestyy viittä miljardia. Muun muassa IoT- ja 5G-teknologioiden yleistyessä verkkoon liittyy myös miljoonittain uusia laitteita ja esineitä.

– Digitaaliset ratkaisut voivat tuoda tekemiseen tehokkuutta ja säästöjä. Ympäristön näkökulmasta digitalisaatio on kuitenkin myös ongelma. On arvioitu, että digilaitteet ja konesalit kuluttavat viidesosan kaikesta sähköstä vuoteen 2025 mennessä. Jo vuonna 2020 digiratkaisujen ja datan käytön arvioidaan synnyttävän noin 3,5 prosenttia globaaleista hiilipäästöistä. Se on suurempi osuus kuin esimerkiksi lentoliikenteellä, Gillespie huomauttaa.

1. Suosi uusiutuvia energiamuotoja

Postin tapahtumassa esiintynyt Ed Gillespie puhuu isoista aiheista: datasta, ilmastonmuutoksesta ja yritysten olemassaolon tarkoituksesta. Hän korostaa, että näistä teemoista pitäisi keskustella samoilla areenoilla ja samoissa kokouksissa.

– Planeettamme hiilijalanjälkeä pitää leikata. Se edellyttää, että myös yritykset ja uudet teknologiat osallistuvat talkoisiin. Tällä hetkellä vain viidesosa siitä energiasta, jolla datamääriä ja -verkkoja pyöritetään, tulee uusiutuvista lähteistä. Asiakasyrityksillä on tässä suuri valta. Toivonkin, että ne vaativat kumppaneiltaan ja alihankkijoiltaan sitoutumista ekologisesti mahdollisimman kestävään teknologiaan ja uusiutuvien energiamuotojen käyttöön.

2. Käytä dataa vastuullisesti

Toinen tekijä, joka lyö kiilaa digitaalisten ratkaisujen ja vastuullisuuden väliin, on yksityisyydensuoja. Gillespien mukaan kuluttajan ja kansalaisen on vaikeaa luottaa teknologiajätteihin, jotka keräävät ihmisistä yhä enemmän dataa, usein käyttäjien tietämättä. Eivät niihin luota monet yrityksetkään – mutta yritykset antavat asian olla, koska ne uskovat hyötyvänsä teknologiayhtiöiden alustoista. Tämä on Gillespien mielestä esimerkki ilmiöstä, jota hän kutsuu nimellä willful blindness. Se tarkoittaa taipumusta vaieta organisaation toimintaan liittyvistä hankalista kysymyksistä.

– Tällä hetkellä kuluttaja ei näe, minne hänestä kerätty data päätyy, mihin dataa käytetään ja miten häneen yritetään vaikuttaa. Tarvitaan lisää regulaatiota, jotta ihmiset voivat seurata, mitä dataa menee kenellekin ja miksi. GDPR on vasta alkua. Yritykset voivat tulla kuluttajia vastaan käyttämällä dataa vastuullisesti, luvan kanssa ja asiakkaan hyödyksi. Yksikään asiakas ei ilahdu stalkkaamisesta. Siksi yrityksen kannattaa olla tässä mieluummin asiakkaansa kuin teknologiajättien puolella.

3. Tuota voittoa koko yhteiskunnalle

Gillespie katsoo monien internet-jättien irtautuneen niistä ideaaleista, joiden varaan ne perustettiin. Niiden toiminnan ytimessä pitäisi olla yhteistyö ja datan käyttö yhteiseksi hyväksi, ei pelkkä taloudellisten voittojen ja pörssikurssin kasvattaminen. Hän penää, mikä on näiden yritysten purpose, olemassaolon tarkoitus.

– Rahaa suurempi tarkoitus tarvitaan, koska työntekijät haluavat tehdä merkityksellistä työtä. Syvempi tarkoitus kiinnostaa myös yritysten asiakkaita ja vahvistaa heidän uskollisuuttaan. Voiton käsitettä pitäisi laajentaa vastuullisuuden suuntaan, tarkoittamaan voittoa koko yhteiskunnan kannalta. Voiton tulisi olla palkinto siitä, että yritys tekee jotain yhteiskunnalle hyödyllistä, jolle on aito tarve.

Yleisen hyvän lisäksi vastuullisuus tuottaa myös taloudellista hyvää. Vuonna 2015 Oxfordin yliopisto julkaisi 200 erillisestä tutkimuksesta tehdyn koosteen vastuullisuuden taloudellisista vaikutuksista. Sen mukaan vastuullisesti toimivat yritykset ovat parempia sijoituskohteita, niillä on parempi suorituskyky ja parempi kurssikehitys. Suosiotaan kasvattaa myös benefit corporation -malli, jossa yrityksen tavoite on tietyn ympäristö- tai yhteiskunnallisen muutoksen edistäminen, ei pelkkä voitto. Britanniassa nämä firmat kasvavat Gillespien mukaan yli 20 kertaa maan bruttokansantuotetta nopeammin.

4. Uskalla muuttua ennen kuin on pakko

Mutta mitä vastuullisuuden merkityksen kasvu tarkoittaa suomalaisille yrityksille? Keskusteluun liittyy Gillespien vierailua isännöinyt Turkka Kuusisto, Postin paketti- ja verkkokauppaliiketoiminnan johtaja. Hän arvioi, että yleinen muutos kohti vastuullisempaa toimintaa tapahtuu vääjäämättä myös Suomessa, oli yksittäinen yritys siinä mukana tai ei. Parhaiten muutoksessa pärjäävät ne, jotka pystyvät johtamaan kehitystä kohti parempaa yhteiskuntaa.

– Esimerkiksi Postin kaltaiselta lähes 400-vuotiaalta yritykseltä muutos edellyttää myös valmiutta disruptoida omaa vakiintunutta bisnesmallia. Jos siihen ei lähde itse, disruptoinnin tekee joku muu. Toisaalta on niinkin, että isoilla, vakiintuneilla yrityksillä on mahdollisuus ottaa huomattavasti startupeja suurempi rooli muutosten ajureina. Kun ne sitoutuvat vastuulliseen toimintaan, suuria muutoksia saadaan aikaan nopeammin, Kuusisto pohtii.

Myös Gillespie kannustaa yrityksiä toimimaan. Hänen mukaansa willful blindness kaipaa vastalääkkeekseen moraalista rohkeutta: uskallusta käsitellä hankalimmatkin kysymykset avoimesti ja toimia niiden edellyttämällä tavalla.

Lue lisää ja katso Ed Gillespien puhe videolta

  Lue lisää
 

Aiheet: Ympäristö ja vastuu

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!