Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
18.11.2016

Verkkokauppa kasvaa voimakkaasti. Samalla yritykset haluavat eroon puhelimella soittamisesta.  

Yritysten välinen kaupankäynti menee entistä enemmän verkkoon. 

Yritysten välinen verkkokauppaPeräti 47 prosenttia yrityksistä aikoo lisätä suljetun b to b –verkkokaupan käyttöä ja avoimen verkkokaupan käyttöä kasvattaa joka kolmas vastaajista.

Tiedot selviävät IRO Researchin tekemästä tutkimuksesta, johon vastasi 200 yritystä.

 

Yritysten kuljetuspalveluiden liiketoimintajohtaja Ari Tepponen Postilta kertoo, että muutoksen veturina ovat etenkin pk-yritykset. Yrittäjät tekevät tilauksia monipuolisesti niin avoimesta kuin suljetusta verkkokaupasta. 

icon-quote.pngYritykset haluavat irti puhelimella soittamisesta ja sähköposteista, Tepponen vahvistaa. 

Verkkokaupan suosiota kasvattaa se, että yritysten välisessä kaupankäynnissä on tapahtunut selkeä muutos. Yritykset tilaavat tavaraa useammin ja pienempiä määriä, eli suoraan tarpeeseen. 

Tilausten on myös pakko sujua kätevästi, sillä pk-yrityksissä ei ole automatisoitu tilauksia edi-sanomien avulla. Edi tarkoittaa tekniikkaa, jonka avulla yritysten väliset tietojärjestelmät kommunikoivat keskenään. 

icon-quote.pngYritysten ostajat pitävät tavaraa tilatessaan tärkeimpänä ominaisuutena reaaliaikaista arviota toimituksen etenemisestä. Jo tästäkin syystä verkkokauppa on sähköpostia tai puhelinta kätevämpi. Kukaan ei halua enää soittaa vain tietääkseen arvoidun toimitusajan, Tepponen sanoo. 

Tutkimus myös osoittaa, että yritysten ostajat haluavat b to b –verkkokaupalta saman ostokokemuksen kuin kuluttajille suunnatuissa verkkokaupoissa. 

icon-quote.pngB to b –verkkokauppa on siinä vaiheessa kuin kuluttajaverkkokauppa oli viisi vuotta sitten. Sinä aikana ostaminen on muuttunut helpommaksi, tiedot tuotteista ovat selkiytyneet sekä täydentyneet ja mobiilikäyttö on tullut vahvasti mukaan. Voittajia ovat ne yritykset, jotka pystyvät muuttumaan, Tepponen listaa.

 Suljettu vai avoin?

Varsinkin isot ostajat käyttävät mielellään suljettua verkkokauppaa yrityskohtaisen hinnoittelun takia.

Yritykset haluavat siis ison ostajan alennukset.

 Avoimen verkkokaupan etuna on puolestaan tilaamisen ja laskutuksen helppous, joskin hinta on kaikille sama. Myös markkinointikustannukset ovat huomattavasti suljettua verkkokauppaa pienemmät.

icon-quote.pngAvoin ja suljettu verkkokauppa kasvattavat koko ajan suosiotaan. Ilmeisesti ostajan kannalta edi-sanomiin siirtyminen on usein liian kallista, Tepponen arvioi.

Joka tapauksessa luvassa on kilpajuoksu b to b –verkkokauppojen kehittämiseksi. Tepposen mukaan tavarantoimittajien on nyt herättävä.

icon-quote.pngTällä hetkellä osa tavarantoimittajista tarjoaa vaihtoehtoja, joista ostajat haluavat päästä eroon. Jos asiakkaalle ei tarjota sitä mitä se haluaa, asiakas etsii parempaa muualta. 

 

Mikä tutkimus?

 
Postin tilaama yritysten välisen kaupankäynnin tutkimus tarkastelee varaosien ja työkalujen tilaus- ja toimitustapoja ostajan näkökulmasta. Ostajat olivat moottoriajoneuvo-, kone- ja laitekorjaamojen hankintapäättäjiä. Tutkimusta varten haastateltiin puhelimitse 200 hankintapäättäjää. Vastaajista suurempien yritysten osuus on noin puolet. Tutkimuksen toteutti Postin toimeksiannosta IRO Research Oy syykuussa 2016.

Aiheet: Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!