Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
5.12.2016

Verkkokaupan kasvu vaatii kuljetuksilta paljon. Posti kuljettaa joulun aikaan yli miljoona pakettia viikossa.  

Joulu on erikoiskaupan yrityksille yksi tärkeimmistä ellei jopa tärkein sesonki.

Kellojen, korujen ja kirjojen myynti kasvaa yli sata prosenttia normaalikuukausiin verrattuna. Myös kodin tekniikan, lelujen, pelien, kukkien, huonekalujen ja sisustustuotteiden myyntiin tulee yli 30 prosentin kasvupiikki.

Puutarhuriyrittäjä Juha Toikan joulukiireet alkoivat jo lokakuussa, vaikka kevät on yritykselle vielä tärkein sesonki. Hänen omistamansa Puutarha.com on erikoistunut puutarhatavaroihin ja kukkiin.

Toikka sanoo, että tänä vuonna yritys toi markkinoille vaha-amarylliksen, jonka kauppa lähti heti vauhdilla käyntiin.

puutarha-com-amaryllis-sipulit.jpg

Se on mukava etukäteislahja. Vahassa on kaikki ravinteet, joten sitä ei tarvitse istuttaa eikä kastella. Monet yritykset ovat tilanneet niitä lahjoiksi viinipullojen sijaan, Toikka kertoo.

Amarylliksiä on toimitettu asiakkaille marraskuun puolivälistä lähtien. Lähempänä joulua Puutarha.comista ostetaan lahjaksi puutarhavälineitä ja alan kirjallisuutta.

Sisustustavaroiden ja huonekalujen myyntiin erikoistuneessa Jyskissä joulukampanja alkoi marraskuun lopussa.

Kun joulukampanja alkaa, tilausmäärissä on huomattavaa kasvua. Eniten pukinkonttiin ostetaan lakanoita, pussilakanasettejä, tyynyjä ja peittoja, sanoo Jyskin asiakaspalveluyksikön johtaja Jussi Kosonen.

Esimerkiksi Jyskin verkkokaupassa joulukiireet näkyvät aina joulukuun loppupuolelle asti. Yleensä jouluviikkona verkkokauppa jo rauhoittuu.

 Paketteja liikkuu 

Kuluttajat ostavat joulukuussa vähittäiskaupasta tuotteita lähes viidellä miljardilla eurolla. Joulusesongin tuoma lisä on vuodesta riippuen 20-25 prosenttia. 

Varsinainen joulukauppa alkoi kuitenkin jo marraskuun puolella, kiitos Black Fridayn. 

Marraskuun lopussa Yhdysvalloissa vietetään kiitospäivän jälkeistä päivää ja kaupat myyvät tavaraa kovilla tarjouksilla. Black Friday on rantautunut USA:sta myös Eurooppaan.

Black Friday näkyi Suomessakin pakettien määrässä. Kun verkkokaupoilla on alennuksia, sieltä tilataan hyvin paljon, sanoo Postin pakettipalveluiden johtaja Toni Laaksonen

Joulu on Postille selkeästi tärkein sesonki. Joululahjoja liikkuu sekä verkkokauppojen kautta että suoraan sukulaisilta tai ystäviltä toisille. Verkkokaupan suosio on tasaisessa kasvussa vuodesta toiseen. 

Laaksosen mukaan kiireisintä aikaa on kaksi viikkoa ennen joulua. Joulun alla Posti kuljettaa yli miljoona pakettia viikossa. Se on kymmeniä prosentteja enemmän kuin normaaliviikkona.

Ihan viime hetkeen asti tulee tilauksia. Meidän yleislupauksemme on, että jouluviikolla toimitamme paketin perille, jos tilaus on tehty muutama päivä ennen joulua, Laaksonen kertoo. 

Hän lisää, että joidenkin verkkokauppojen kanssa on tehty erillinen sopimus joulunalusajan toimituksista.

Näiden verkkokauppojen paketit lupaamme toimittaa jouluksi vieläkin myöhemmin tilanneille. 

Postin teettämien tutkimusten mukaan jouluna ostetaan euromääräisesti eniten kodin elektroniikkaa, kuten televisioita, pelikonsoleita, tabletteja ja kännyköitä. Suosittuja lahjoja ovat myös kengät ja vaatteet.

Varsinkin kenkiä tilataan ulkomaisista verkkokaupoista aiempaa enemmän. Kovien pakettien osuus siis näyttää kasvavan. On sitten makukysymys, onko tämä hyvä suuntaus, Laaksonen sanoo.

 

Joulun tärkeät päivät

 
Toimi ajoissa niin varmistat lähetysten toimituksen jouluksi. Joulu 2016
 

Aiheet: Joulu, Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!