Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi

Verkkokaupat voivat nykyisin tarjota niin kätevät ja nopeat toimitukset, että asiakkaan ei useimmissa tapauksissa enää kannata itse lähteä liikenteeseen ja ostoksille. Verkkokaupan valikoimat ovat laajat, tuotekuvaukset paremmat kuin myymälässä ja muiden tuotteen ostaneiden vertaisarviot helposti nähtävissä. Jotta verkkokaupasta ostava asiakas olisi tyytyväinen myös toimitukseen, kannattaa verkkokauppiaan tarjota kaikki toimitustavat ja antaa asiakkaan valita itselleen sopivin. Tässä viisi vinkkiä toimitustapojen valintaan.

1. Toimitus noutopisteeseen on kätevin tapa

Asiakkaiden suosikki on toimitus lähimpään noutopisteeseen. Sieltä sen voi noutaa itselleen sopivimpana aikana. Postin noutopisteverkosto on ylivoimainen, omien pisteiden lisäksi noutoautomaatteja on lähikaupoissa ja julkisissa tiloissa ympäri Suomen. Smartpost-pakettiautomaatit yleistyvät kovaa vauhtia kerrostalojen auloissa ja työpaikoilla. Alle 3 cm paksut kuoret menevät perille asti pikkupakettina.

2. Kotiinkuljetukseen voi valita myös lisäpalveluja  

Kotiinkuljetus pitää olla mukana täydentämässä toimitusvaihtoehtoja, etenkin jos tavaran kuljettaminen on kokonsa puolesta hankalaa tai noutopisteelle ei päästä liikkumaan. Postin lisäpalveluista voi valita vaikkapa kodinkoneen asennuksen asiakkaan luona ja pakkauksen poisviennin.

posti-toimitusvaihtoehdot-ohje

3. Sopiva toimitushinta houkuttelee, ilmainen sytyttää ostohimon

Kuljetusten hinnoittelu vaikuttaa asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Siksi toimituksen hinnan tulee olla sopivassa suhteessa kaupan koko arvoon. Kiinteä toimitushinta on helpoin tapa. Usein käytetään myös euromääräisen kynnyshinnan jälkeen ilmaista toimitusta. Toimituskulut voidaan veloittaa kustannusten mukaan, mutta ilmaiset toimitukset ovat tietysti paras myynnin kasvattaja. Kaikki Postin kuljetuspalvelut ovat 100% hiilineutraaleja, mikä on ympäristötietoiselle asiakkaalle tärkeä tieto.

4. Vie paketit Postiin, automaattiin tai tilaa nouto

Verkkokauppias voi viedä lähtevät paketit Postiin, Postin automaattiin tai tehdä noutosopimuksen, jolloin lähetykset viedään asiakkaalle kauppiaan valitsemalla toimitustavalla. Kuljetusten tilaus ja osoitekorttien tulostus käy kätevästi yrittäjille suunnitelulla SmartShip-sovelluksella, joka on integroitavissa verkkokauppaan. Kuluttajat voivat seurata toimituksen etenemistä Posti-mobiilisovelluksesta.

5. Toimitukset yhtä kätevästi ulkomaille

Tarjoamalla toimitukset myös ulkomaille avaat verkkokaupan suuremmille markkinoille. Kansainvälisessä liiketoiminnassa on otettava huomioon erilaiset säännöt viennin, verotuksen ja kuluttajansuojan suhteen. Postin verkkopalvelut ja asiantuntijat osaavat neuvoa maailmanvalloituksessa. Toimitustapoja ovat Priority, EMS-pikapalvelu ja edullinen ParcelConnect Eurooppaan. Valitsemalla Postin voit olla varma toimituskumppanin palvelutasosta asiakkaasi kotimaassa.

 

Lähteet: Artikkelin asiantuntijana Verkkokaupan käsikirjan kirjoittaja ja Verkkoteollisuus ry:n Luotettavaa toimintaa –laatumerkin auditoija Tero Lahtinen, Gelo Oy ohjelmistotalo

 

Kaipaatko lisää selkeitä ohjeita? Lataa opas.

Lataa Postin koostama opas, ja olet hyvin kartalla. Saat käyttöösi verkkokaupan tietopaketit, joissa on tietoa verkkokaupan ohjelmistoista, markkinoinnista, maksutavoista, toimitustavoista ja varastoinnista. 

Aiheet: Oppaat ja vinkit, Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!