Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
26.4.2016

Yhteistyöverkostoista oppeja ja kasvua kansainväliseen verkkokauppaan

Finpron ja Team Finlandin Maailma on markkinasi -teeman ääressä on vuoden 2016 aikana kokoontunut satoja suomalaisia verkkokauppiaita. Tapaamisten tarkoituksena on ollut verkostoitua, jakaa hyviä kokemuksia ja oppeja sekä edistää suomalaisen verkkokaupan kansainvälistymistä. 

Verkostoituminen avaa mahdollisuuksiaVerkostoituminen avaa mahdollisuuksia verkkokauppiaille

Suomessa verkkokauppiaitten keskinäinen verkostoituminen avaa monia mahdollisuuksia. Kokemuksia jakamalla ja parhaista käytännöistä keskustelemalla niin asiakaskokemusten, markkinoinnin, maksamisen kuin ulkoisten yhteistyökumppaneidenkin osalta löytyy paljon uusia oppeja. 

"Jakamalla avoimesti kokemuksiaan kauppiaat saavat vastauksia siihen, miten parantaa verkkokaupan konversiota tai käynnistää toimitukset ja myynninedistäminen rajojemme ulkopuolelle."


Ideana on, että avoimesti ja rohkeasti verkkokauppaa kehittävät kauppiaat jakavat resurssejaan siten, että yksi yhtiö testaa yhtä asiaa, toinen toista asiaa, ja tämän jälkeen tiedot ja kokemukset jaetaan luottamuksella keskenään.
 Jakamalla avoimesti kokemuksiaan kauppiaat saavat vastauksia siihen, miten parantaa verkkokaupan konversiota tai käynnistää toimitukset ja myynninedistäminen rajojemme ulkopuolelle. 

 

Yhteistyö tavarantoimittajien kanssa lisää kannattavuuttaVerkkokaupan on hyvä verkostoitua myös tavarantoimittajien kanssa

Valikoiman laajuus, helppous ostaa ja personoitu kohdistaminen saavat verkkokaupan asiakkaat painamaan sitä toivottua Ostan -nappia entistä useammin. Verkkokauppa on muuttanut kaupankäynnin rakenteita ja tämä kehitys jatkuu.  Tuotteiden suoratoimitukset valmistajien tai maahantuojien varastoista tulee yleistymään toimitusmallina, koska se vähentää logistiikan kustannuksia ja siten lisää kannattavuutta. Tätä suoratoimitusmallia hyödyntää jo maailman menestyneimmät verkkokaupat, kuten Amazon. 

Ostajan maailmassa joustavuus on keskeistä: tärkeintä hänelle on saada ostokset haluttuun noutopisteeseen. Eri vaihtoehdot, kuten verkkokaupan kotitoimitukset tai nouto myymälästä edistävät kaupantekoa. Kivijalkakaupan ja verkkokaupan yhdistäminen saattaa tuntua haasteelliselta, mutta näkyy ostajalle hyvänä palveluna. 

 

Rohkeutta oman markkinaraon löytämiseen

Euroopan valloitus verkkokaupan avulla


"Suomalaisten osaaminen verkkokaupassa on lähellä maailman kärkeä, mutta uskallusta ja rohkeutta tarvitaan lisää."


Maailma on markkinasi -lause sopii hyvin jokaisen suomalaisen verkkokaupan huoneentauluksi. Esimerkkejä pienestä Suomesta maailmalle menestyksellä 
ponnistaneista verkkokaupoista on useita. Edututor on niistä yksi:

"Verkkokaupan yksi mies ja tavaraa täynnä ollut parveke muuttuivat vuokratuksi kellariksi ja apuun tarvittiin jo toinen käsipari. Toisena toimintavuotena rikottiin kuusinumeroinen liikevaihtoluku ja kellari muuttui varastohalliksi. Edututor (grillikauppa.com ja led-valot.fi) päätti pitäytyä niché verkkokaupan toimijana, ja päätti lokalisoida verkkokauppansa maakohtaisesti. Edututor opetteli lokalisointia aluksi Ruotsissa kaksi vuotta ja nyt yritys on perustanut kauppoja myös Viroon ja Liettuaan. Nykyisin Edututor työllistää jo yli 10 henkeä ja kauppa käy!"

Rohkeus nähdä ja löytää verkkokaupan asiakaskunta kansainvälisesti avaa pienillekin verkkokauppiaille kasvun tien. Myyntiä voi kanavoida asiakkaita kuuntelemalla, analysoimalla ja uskomalla omaan erityisosaamiseen. Mahdolliset kohdemarkkinat voivat löytyä Euroopan lisäksi Kiinasta, Venäjältä tai USA:sta.

 

Kiinnostuitko verkkokaupan vientimahdollisuuksista? 

Posti on tarjonnut monelle kauppiaalle moottorin kasvuun, kun tuotteille on löytynyt varastotilat, vientidokumentit, nopeat toimitukset ulkomaille ja apuja myös myynninedistämiseen ja markkinointiin. Uusimpana mahdollisuutena kansainväliseen kasvuun on 16 Euroopan maan kattava yhteistyösopimus yhdenmukaisista pakettitoimituksista. 

Autamme alkuun. Lataa tästä Postin vinkit vientiin verkkokauppiaalle!

Vinkit vientiin Lataa opas Jätä yhteystietosi ja lataa Vinkit vientiin -opas

Aiheet: Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!