Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi

Vipukirves on suomalainen innovaatio, jonka kysyntä räjähti maailmanlaajuiseksi verkon foorumien ja nettikaupan kautta. Nyt Raisiosta lähtee päivittäin pitkulaisia paketteja puun pilkkojille maapallon kaukaisimpiinkin kolkkiin.

Suomalainen innovaatio innostaa maailmalla

Suomalaisen Heikki Kärnän eläkepäivillään tekemän keksinnön tarina on hieno esimerkki tämän päivän kansainvälisen kaupan mahdollisuuksista. Verkon kautta maailmanmaineeseen ponnahtaneella suomalaiskirveellä pilkotaan puita jo yli 50 maassa.

Idea uudenlaisesta kirveestä syntyi, kun Heikki Kärnä raivasi Sipoon korpitonttiaan ja tuskaili pölleiksi sahattujen puunrunkojen klapeiksi pilkkomisen rankkaa urakkaa. Miksei rautakangellakin hyödynnettävää vipuvoimaa voisi käyttää myös kirveessä, mietti entinen lennonjohtaja.

Vipukirves-kirves.jpgKärnä suunnitteli turvallisemman ja tehokkaamman kirveen prototyyppejä. Erilaisia ratkaisuja syntyi yhteistyössä paikallisen teräsverstaan kanssa. Kärnä testasi ja kehitti, kunnes toimiva vipukirvesratkaisu löytyi.

Vipukirveen käyrän terän ei tarvitse upota puuhun kuin puolisen senttiä, vipuvoima hoitaa loput ja pölli halkeaa. Pilkkominen sujuu turvallisesti, vaikka kirveen varressa olisi kevyempikin henkilö. Vipukirvestä ei tarvitse puristaa iskun osuessa kuten perinteistä kirvestä, joten iskut ovat armollisia pilkkojan olkapäille.

Internet räjäytti verkkokaupan kysynnän

Vaikka vipukirves sai heti alkuun innovaatiopalkinnon ja patentin, jäi tuotteen myyntiin perustetun yrityksen liikevaihto alkuvuosina vaatimattomaksi.

Kunnes tuli vuosi 2014 ja verkkokaupan palvelimet kaatuivat kävijämääristä.

”Yht’äkkiä vipukirves huomattiin Yhdysvalloissa verkkofoorumeilla. Heikki Kärnä oli kertonut kirveestä harrastajien keskustelupalstoilla ja laittanut verkkoon puun pilkkomisvideoita. Videot saivat ennätysyleisön ja meille tuli tilausvyöry. Verkkokauppa ei pysynyt kävijämäärissä perässä ja loppuvuosi menikin sitten tilausten selvittelyssä ja toimitusvaikeuksien selättämisessä”, kertoo Vipukirves Heikki Oy:n toimitusjohtaja Hannu Karlsson.

Nykyisin verkosta löytyy koko joukko vipukirvesvideoita, joista suurin osa on käyttäjien itsensä tekemiä. ”Lisäksi omia videoitamme on katsottu jo 12 miljoonaa kertaa”, huomauttaa yrityksen vientipäällikkö Krista Uusitalo. Vipukirves on paraatiesimerkki sisällön merkityksestä verkkokaupassa. Panostus sosiaaliseen mediaan on tuonut maailmanlaajuisen tunnettuuden.

Lähetyksia kaikkialle maailmaan

Pari viimeistä vuotta ovat olleet Leveraxe-vipukirveen tuote- ja markkinakehityksen aikaa. Isoja Pohjois-Amerikan markkinoita palvelemaan on valjastettu meksikolainen yritys, joka myös valmistaa vipukirveet omassa tehtaassaan. Muu maailma hoidetaan Raisiosta käsin.

”Tuotekehityksen avulla olemme saaneet kirveen hinnan alkuaikoja huomattavasti kuluttajaystävällisemmäksi ja tärkeimpien kilpailijoiden tasalle”, huomauttaa Karlsson. Halvimmillaan alle sadan euron hintainen vipukirves ostetaan usein myös lahjaksi, jolloin varteen voi tilata onnittelukirjoituksen vaikkapa pyöreistä vuosista.

Uusitalo luettelee esimerkkejä maista, joihin vipukirvespaketteja lähtee: Japani, Australia, Hollanti, Puola, Venäjä, Iso-Britannia ja Pohjoismaat. Vientipäällikön päivät kuluvat pitkälti sähköpostin ääressä. Tilauskyselyjen ohella tulee vapaamuotoista palautetta.

”Saksasta tuli äskettäin käyttäjältä mukava sähköposti, jossa ihmeteltiin kirveen tehokkuutta. Vuosia kestänyt vaahterapuinen pilkkomispöllikin oli haljennut, kun uusi vipukirves oli otettu käyttöön”, Uusitalo naurahtaa.

Haasteita aiheuttavat eri maiden käytännöt. Esimerkiksi Tanskassa kirves luokitellaan aseeksi, joten postitoimituksissa vaaditaan asiantuntemusta. Siksi yritys luottaa vientikaupassakin Postin palveluihin. 

Tukea vientiverkkokaupan ohjelmasta 

Vipukirves Heikki Oy on saanut kansainvälistymismatkansa varrella arvokasta apua esimerkiksi Finpron ecom Growth –ohjelmasta ja yhteistyöstä muiden suomalaisten vientiverkkokauppiaiden kanssa.

”Kannattaa ilman muuta vaihtaa kokemuksia muiden verkkokauppiaiden kanssa. Jos yksi on jo voittanut vaikeudet, ei ole mitään syytä olla jakamatta kokemuksiaan muille. Lisäksi olemme hyödyntäneet esimerkiksi Kickstarter-rahoitusta. Saimme sitä kautta uudelle komposiittivartiselle vipukirveelle ennakkotilauksia 42 maasta aina Afrikkaa ja Qataria myöten. Uusi sukupolvi käyttää näitä mahdollisuuksia ennakkoluulottomasti”, Karsson kertoo.

Lataa tästä verkkokauppiaan Vinkit vientiin -opas

Mikä on vientiverkkokaupan eCom Growth ohjelma? Lisätietoa

New Call-to-action

 

Aiheet: Blogi, Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!