Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi

Valtteri Lindholm on onnistunut räväkällä markkinoinnilla kasvattamaan Varustelekasta menestyvän yrityksen. Nyt katse on kääntynyt ulkomaille.

Varusteleka oppi nopeasti amerikkalaisten asiakkaiden toiveet      

Verkkokauppiaan kannattaa aloittaa kansainvälistyminen kokeilemalla Facebookin ja Googlen mainontaa. Mainonnan avulla selviää, mikä toimii ja mikä ei.

Näin aloitti myös paljon hehkutettu Varusteleka oman kansainvälistymisensä Yhdysvaltoihin, Kanadaan ja Ruotsiin viime vuonna.

varusteleka-lindholm_1200x.jpgicon-quote.pngSiitä mainonnasta ei tarvitse maksaa paljon, ja olemme voineet opetella, mitä jengi ostaa. Varsinkin sosiaalisessa mediassa jengi kommentoi tosi paljon mainoksia. Jos ne dissaa sun tyyliä tai tuotteita, niin pitää miettiä, myymmekö oikeita tuotteita oikealla tavalla, kertoo Varustelekan perustaja ja yrittäjä Valtteri Lindholm

Kokeilu on syytä suunnitella hyvin, jotta yritys voi tehdä ketterästi muutoksia markkinoinnissa.

Lindholm sanoo ymmärtäneensä nopeasti, että yhdysvaltalaiset asiakkaat ovat hyvin kiinnostuneita suomalaisista veitsistä. Varusteleka on itse suunnitellut veitset, jotka tilataan suoraan suomalaiselta tehtaalta.

 icon-quote.png En tajunnut, että pystymme tarjoamaan kansainvälisille asiakkaille laadukkaita veitsiä paljon kilpailijoita halvemmalla.

Paljon kysymyksiä

Yritys voi hoitaa kansainvälisen markkinoinnin ja mainonnan halutessaan Suomesta. Selvitettäviä asioita kuitenkin riittää, kun verkkokauppias lähtee myymään tuotteita toiseen maahan. 

Postin tuotepäällikkö Petteri Nummela kertoo, että logistiikka ei ole ainoa asia, missä Posti voi auttaa. Nummela kuvailee toimintaa konsultoivaksi myynniksi.

 icon-quote.pngNeuvomme mitä kaikkea pitää ottaa huomioon: kuljetusmuodot, tulliasiakirjat, kohdemaan erityispiirteet, palautuspalvelut, hän luettelee.

 Nummelan mukaan esimerkiksi arvonlisäverotus aiheuttaa monille verkkokauppayrittäjille harmaita hiuksia.

Kun myynti johonkin EU-maahan menee tietyn rajan yli, verkkokaupan täytyy rekisteröityä kohdemaahan arvonlisäverovelvolliseksi ja maksaa sinne myös myynnistä verot. Rajat eivät ole kaikissa EU-maissa samoja, kuten eivät ole arvonlisäveroprosentitkaan.

Logistiikan kannalta olennaista on tiedostaa, kuinka nopeaa toimitusta asiakkaat odottavat.

 icon-quote.pngEuroopan maissa kuluttajat odottavat toimituksen hoituvan muutamassa päivässä, kun taas kauemmaksi vietäessä riittää, että kertoo asiakkaalle kuinka kauan toimitus suurin piirtein kestää.

Byrokratiaa turha pelätä

 Byrokratiasta huolimatta Varustelekan Lindholm ei halua pelotella verkkokauppayrittäjiä. Hän vertaa tilannetta yrityksen perustamiseen.

 icon-quote.pngSiinäkin tulee eteen uusia selvitettäviä asioita. Jokaiseen kysymykseen löytyy ratkaisu.

Lindholm muistuttaa, että verkkokauppiaan täytyy miettiä kansainvälistä kilpailukykyä jo varhaisessa vaiheessa. Pitää löytää asiat, joiden ansiosta pärjää kansainvälisille verkkokaupoille.

Ja sitten vaan lähteä haastamaan niitä. 

Jos haluat perehtyä syvällisemmin verkkokauppojen kansainvälistymismahdollisuuksiin, lue lisää verkkokauppojen kasvumahdollisuuksista eri maihin tai lataa vinkit vientiin -oppaamme.

New Call-to-action


Aiheet: Asiakascase, Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!