Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi

Harkitsetko verkkokaupan perustamista? Tässä viisi vinkkiä, jotka auttavat verkkokauppasi markkinointia starttaamaan heti oikeille urille.

1. Mieti ensin, mitä myydään ja kenelle sekä kuinka tavoitat asiakkaasi

Tyypillisesti ensimmäinen verkkokauppa perustetaan niin, että ostetaan tietotekniikkaa ja sovelluksia. Julkaistaan verkkokauppa ja sitten vain odotellaan. Ja jos mitään ei tapahdu, niin mietitään mitä olisi pitänyt tehdä toisin.

Kannattaa kuitenkin lähteä liikkeelle käänteisessä järjestyksessä. Ensin miettiä tarkemmin, mitä myydään ja kenelle ja kuinka asiakkaat tavoitetaan. Sitten vasta on tekniikan vuoro.

2. Perehdy verkkomyyntiin, sosiaaliseen mediaan ja verkkomarkkinointiin

Verkkokauppa vaatii erityyppistä osaamista kuin kivijalkaliikkeen pyörittäminen. Verkkomyynti, hakukonemarkkinointi, kävijäliikenteen seuraaminen ja sosiaalinen media ovat oma maailmansa. Ne vaativat yrittäjältä huomiota, perehtymistä ja mielenkiintoa.

Osaamista voi hankkia joko itselleen tai ostaa asiantuntijalta. Sen jälkeen eväät menestykseen alkavatkin olla hyvät.

3. Hyödynnä asiantuntijoiden verkostoa

Keskustele verkkomarkkinoinnin asiantuntijoiden kanssa ja kysy neuvoja. Hanki tietoa lukemalla ja osallistu alan seminaareihin sekä tapahtumiin. Postin markkinointipalvelujen asiantuntijat osaavat asiansa ja auttavat tekemään tuloksellista markkinointia. Postilla on tiedot suomalaisista kuluttajista ja yrityksistä.

posti-verkkokaupan-markkinointi-ohje

4. Pidä yhteyttä asiakkaisiisi ja kerää tietoja markkinointia varten 

Kaikki verkkokaupassa käyneet jättävät jotakin tietoa, jota voit käyttää kauppasi kehittämiseen. Kohdennettua markkinointia varten on tärkeää kerätä tavalla tai toisella kävijöiden yhteystietoja ja tietoja kiinnostuksen kohteista. Verkkokaupan markkinointi on jatkuvaa työtä, jossa taloudellisten, markkinoinnillisten ja toiminnallisten mittareiden seuraaminen auttaa tekemään päätöksiä.

5. Korttelin paras ei riitä verkkokaupassa

Lounaskahvila pääsee pitkälle jo sillä, että on korttelin paras. Verkkokauppa sen sijaan on maanlaajuista tai maailmanlaajuista. Verkkokauppasi pitää erottua edukseen, kilpailukeinoina voivat olla esimerkiksi suomalaisuus, paikallisuus tai erikoistuminen sellaiseen jota muut eivät tarjoa.

 

Lähteet: Artikkelin asiantuntijana Verkkokaupan käsikirjan kirjoittaja ja Verkkoteollisuus ry:n Luotettavaa toimintaa –laatumerkin auditoija Tero Lahtinen, Gelo Oy ohjelmistotalo

Kaipaatko lisää selkeitä ohjeita? Lataa opas.

Lataa Postin koostama opas, ja olet hyvin kartalla. Saat käyttöösi verkkokaupan tietopaketit, joissa on tietoa verkkokaupan ohjelmistoista, markkinoinnista, maksutavoista, toimitustavoista ja varastoinnista. 

Aiheet: Oppaat ja vinkit, Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!