Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi

Euroopan metropolien kauppatavat tulevat Suomeen 

Kun verkkokaupan kasvu alkaa olla jo itsestäänselvyys, puhutaan edelläkävijäyrityksissä nyt monikanavaisen kaupan mahdollisuuksista. Verkkokauppaa ja kivijalkamyymälää ei enää nähdä vastakohtina, vaan toisiaan täydentävinä kanavina.

Käytännössä yhteispeli menee usein niin, että nettikaupassa vertaillaan tuotteita, tehdään tilaus ja valitaan toimitustavaksi nouto myymälästä. Mutta se toimii myös toisin päin. Kun asiakas käy kivijalkaliikkeessä tutustumassa tuotteisiin mutta ei halua heti ostaa, voi myyjä suositella yrityksen verkkokauppaa hankintapaikaksi. Harkinta-aikansa jälkeen asiakas voi sitten tehdä ostoksen verkkokaupassa ja valita noutopaikaksi vaikka samassa myymälässä sijaitsevan pakettiautomaatin.

posti_smartpost30639

Asiakasliikennettä myymälään

Monikanavaiseen OmniChannel-toimintatapaan sopii erinomaisesti Postin uusi Click&Collect-palvelu, johon kuuluu myymälään asennettava Smartpost-pakettiautomaatti.

Smartpost tuo myymälään asiakasliikennettä. Noudon yhteydessä saatetaan esimerkiksi hankittuihin teknisiin tuotteisiin samalla ostaa myymälästä patterit tai uuden juhlamekon kanssa sopivat asusteet. 

Kiireinen asiakas taas välttyy kassajonossa odottelulta käydessään vain noutamassa tuotteensa automaatista.

Click&Collect-palveluun kuuluu myymälähenkilökunnalle räätälöity mobiilisovellus, jonka avulla noudettavat tuotteet tallennetaan pakettiautomaattiin. Asiakkaalle lähtee saapumisilmoitus ja avauskoodi noutoa varten.

Jos pakettiautomaatti sijoitetaan vaikkapa tuulikaappiin, voi ostokset noutaa vuorokauden ympäri. 

Etuja isoille ja pienille kauppiaille

Postin Head of E-Commerce Concepts Ville Vasaramäki kertoo Click&Collect-palvelujen eduista.

”Myymälään asennettu Smartpost-pakettiautomaatti linkittää verkkokaupan myymälään. Ratkaisun avulla voidaan laajentaa tuotevalikoimaa, kun kaikkia tuotteita ei tarvitse pitää hyllyssä. Pienikin myymälä voi tarjota verkkokaupan kautta isomman myymälän tuotevalikoiman.”

Etuja on sekä valtakunnallisille kauppaketjuille että yksittäiselle kauppiaalle, joka voi pitää varastoaan muualla kuin myymälässä.

Postin nopeilla toimituksilla tuotteet saadaan pakettiautomaattiin noudettaviksi parhaimmillaan saman päivän aikana.

Pääkaupunkiseudulla vuoden 2018 aikana käynnistyvät saman päivän toimitukset mahdollistavat nopean verkkoshoppailun, joka on yleistä Euroopan suurissa metropoleissa Amazonin ja muiden verkkokauppajättien ydinalueella. Ostoksia tehdään kahvilassa tai aamiaispöydässä istuen. Tuotteet voi sitten käydä kootusti noutamassa vielä samana päivänä myymälän pakettiautomaatista - tai valita kotiintoimituksen.

Aiheet: Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!