Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
11.3.2019

Mitä yhteistä on vastuullisuudella ja verkkokaupalla? Muun muassa se, että molempien taloudellinen ja yhteiskunnallinen merkitys kasvaa jatkuvasti.

Muutosvoimana molemmissa toimivat ennen kaikkea kuluttajat. Suomalaisen Työn Liitto julkisti tammikuun lopussa tutkimuksen, jonka mukaan 87 prosenttia suomalaisista pitää tärkeänä, että yritys pystyy osoittamaan vastuullisuutensa. Edelliseen, vuonna 2015 tehtyyn tutkimukseen verrattuna vastuullisuuden suosio on kasvanut nopeasti ja paljon.

Kasvussa on myös verkkokaupan suosio. Postin ja Kantar TNS:n syksyllä julkaiseman Suuren verkkokauppatutkimuksen mukaan puolet suomalaisista aikoo lisätä tai kokeilla vaatteiden, kenkien ja asusteiden ostamista verkosta seuraavan parin vuoden kuluessa. Nopeimmin kasvaviin verkko-ostamisen tuoteryhmiin kuuluvat myös kodin elektroniikka ja tietotekniikka (47 % kuluttajista aikoo lisätä tai kokeilla), kirjat ja lehdet (42 %), kauneus- ja terveystuotteet (37 %) sekä kodinkoneet ja keittiötuotteet (36 %).

Mutta ovatko verkkokaupan ja vastuullisuuden nousu ristiriidassa? Mediassa on viime aikoina kirjoitettu muun muassa verkkokaupan palautuksista. Palautusoikeus, palautusten helppous ja monen verkkokauppiaan tarjoamat ilmaiset palautukset tekevät ostamisesta kuluttajan kannalta turvallisempaa ja ketterämpää, mutta samalla ostosten palauttaminen lisää kuljetuksia ja ympäristökuormaa.

Kuusisto_Turkka_09__officeOn totta, että sitä mukaan kuin verkkokauppa Suomessa yleistyy, kasvaa myös palautettujen verkko-ostosten kappalemäärä. Mutta jos tarkastellaan palautusten osuutta kaikista verkko-ostoksista, tutkimusten mukaan suomalaiset palauttavat tuotteita varsin säästeliäästi.

Posti julkaisi hiljattain Suomea koskevat tulokset International Post Corporationin (IPC) kansainvälisestä tutkimuksesta, jossa selvitettiin rajat ylittävää verkkokauppaa. Suomessa tutkimukseen vastasi 1 005 henkilöä.

Turkka Kuusisto johtaa Postin verkkokaupparatkaisuja.

Tuloksista käy ilmi, että suomalaiset palauttavat ulkomaisista verkkokaupoista tehtyjä ostoksiaan muita maita harvemmin. Vain 4 prosenttia tuotteista palautetaan, kun globaalilla tasolla sama luku on 8 prosenttia.

Kuluttajat valmiita maksamaan hieman lisää vastuullisista verkkokauppakuljetuksista

IPC:n tutkimus kertoo myös ympäristötietoisuuden noususta suomalaisten verkko-ostajien keskuudessa. Valtaosa suomalaisista toivoi, että verkko-ostokset toimitetaan hiilineutraalisti, ja oli myös valmis maksamaan siitä hieman ylimääräistä. Kuluttajilta kysyttiin, maksaisivatko he 0,10 euroa hiilineutraalista toimituksesta. 60 % suomalaista vastasi myöntävästi. Vain 17 % vastaajista oli asiasta vähintään jonkin verran eri mieltä. Posti on markkinoiden ainoa toimija, joka jo nyt tarjoaa asiakkailleen täysin hiilineutraalit palvelut. Pitkäjänteisen työn johdosta ympäristöjohtamisen ja -mittaamisen saralla, voimme tänä päivänä osana Posti Green -palveluita tarjota asiakkaille myös maksutonta päästöraportointia.

Vielä vahvemmin suomalaiset suhtautuivat pakkausmateriaalien vastuullisuuteen. Noin neljä viidestä (79 %) kuluttajasta haluaisi verkko-ostoksilleen ympäristöystävälliset pakkaukset, ja 66 % olisi myös valmis maksamaan niistä 0,10 euroa ekstraa.

IPC:n tutkimushavainnot ovat varsin hyvin linjassa Suuren verkkokauppatutkimuksen tulosten kanssa. Sen mukaan 62 % suomalaiskuluttajista pitää ekologista pakkausmateriaalia vähintään melko tärkeänä tekijänä ostaessaan tuotteita verkosta. Lisäksi yli kaksi kolmasosaa suomalaisista (70 %) arvioi, että verkkokaupan eettisyys ja tuotteiden alkuperä ovat heille melko tai erittäin tärkeitä asioita.

Tuotteiden ja toiminnan vastuullisuudella on siis yhä enemmän väliä, myös verkkokaupassa. -Kuluttajia ja verkkokauppiaita kiinnostaa oman ympäristöjalanjäljen vaikutus enemmän kuin koskaan. Parhaiten uudessa tilanteessa pärjäävät ne yritykset, jotka pystyvät johtamaan kehitystä kohti parempaa yhteiskuntaa.

Olemme tyytyväisiä voidessamme osaltamme tukea vähäpäästöistä verkkokauppalogistiikkaa. Selvitämme parhaillaan tarkemmin verkkokaupan ympäristövaikutuksia, tuloksista kerromme tarkemmin kevään edetessä.

 

Turkka Kuusisto
Paketti ja verkkokauppa, liiketoiminnan johtaja

 

Tutustu IPC:n kansainvälisen tutkimuksen tuloksiin

  Lue lisää
 

Aiheet: Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!