Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
20.2.2019

Postin tutkimusraportti paljastaa verkkokaupan vetovoimatekijät, kehityskohteet ja trendit suomalaisten kuluttajien näkökulmasta.

Verkkokaupan kasvu jatkuu maailmalla, ja Suomi seuraa tarkasti globaalin kasvun lukuja. Koko verkkokaupan osuus maailmankaupasta on jo 10,2 prosenttia, ja ennusteiden mukaan kasvu tulee jatkumaan vielä pitkään. Vuonna 2021 verkkokaupan osuus nousee arviolta 17,5 prosenttiin.

Verkkokaupan kasvaessa on tärkeää tietää, mitkä ovat kuluttajien tarpeet – mitkä tekijät vetävät heitä verkkokauppaan tai saavat heidät pysymään poissa. Näihin kysymyksiin haimme suomalaisilta vastauksia, jotka olemme nyt koonneet yksiin kansiin.

Raporttimme perustuu vuoden 2018 kesällä ja syksyllä Kantar TNS:n kanssa toteuttamaamme Suureen verkkokauppatutkimukseen, jossa selvitettiin nettiostamisen tämänhetkistä tilaa Suomessa. Teimme myös katsauksen lähitulevaisuuden tärkeimpiin ja mielenkiintoisimpiin trendeihin.

Koko raportin löydät täältä:

Lataa tutkimustulokset >>

Tuotteisiin tutustutaan mieluummin verkkokaupassa kuin kivijalassa

Suuri osa suomalaisista (47 %) etsii tuotetietoa ja -ideoita tasapuolisesti verkosta ja kivijalasta. Kolmannes vastaajista kuitenkin kertoo tutustuvansa kiinnostaviin tuotteisiin mieluummin verkossa kuin kivijalassa (16 %). Verkkokaupan suosiota kasvattavat muun muassa ostamisen vapaus, laajempi valikoima ja halvemmat hinnat.

Kivijalka ja verkkokauppa kulkevat kuitenkin edelleen vahvasti käsi kädessä. Kuluttajakauppaa tekevien yritysten kannattaakin panostaa molempiin kanaviin ja mahdollisimman saumattomaan asiakaskokemukseen.

 

Hyvä asiakaskokemus turvaa verkkokaupan menestyksen

Iso osa verkkokaupan kasvusta perustuu alati uudistuvaan teknologiaan, jossa voi olla välillä vaikea pysyä mukana. Hyvä uutinen jokaiselle verkkokauppiaalle on se, että kuluttajat arvostavat silti verkkokaupassa eniten perusasioita – verkkokaupan tärkeimmiksi ominaisuuksiksi mainitaan tarkat tuotekuvaukset ja kuvat (93 %), itselle sopiva maksutapa (89 %) ja verkkokaupan maine (88 %).

Myös toimitustapaan liittyvien tekijöiden merkitys verkkokaupalle pysyy jatkossakin keskeisenä. Kuluttajat arvostavat etenkin selkeästi ilmoitettuja toimituskustannuksia (92 %), itselle sopivaa ja haluttua toimitustapaa (90 %) sekä mahdollisuutta valita sopiva noutopiste (89 %).

 

Suomalaiset ovat ottaneet pakettiautomaatit omakseen

Pakettiautomaateissa Suomi on edelläkävijä. Niitä on täällä väestömäärään suhteutettuna enemmän kuin missään muussa Euroopan maassa. Etenkin kotiinkuljetus voi olla vastaanottajalle haastava toimitustapa, koska hänen pitää olla tietyn aikaa vuorokaudesta tietyssä paikassa ja koko ajan tavoitettavissa. Pakettiautomaatit voivat hälventää tavaran saamiseen liittyvää epävarmuutta ja parantaa asiakaskokemusta.

Kuluttajien mielestä pakettiautomaatit ovatkin palvelupisteestä noudon jälkeen suosituin toimitustapa (23 %) ja selkeästi suosituin palautustapa (30 %). Siksi Posti täydentää omaa yli tuhannen automaatin joukkoaan 500 uudella automaatilla vuoden 2019 aikana.

 

Kolme trendiä, jotka vauhdittavat verkkokaupan kasvua

Verkkokauppa tulee muuttumaan monella tavalla lähivuosina, kiitos uusien teknologioiden, kansainvälisten mahdollisuuksien ja nopeampien toimitustapojen. 

Uusista teknologioista kiinnostavin on keskusteleva kaupankäynti (conversational commerce), jonka sovelluksia ovat muun muassa tekoälyä hyödyntävät chattibotit ja Amazon Alexa -tyyliset virtuaaliavustajat. Keskustelevan kaupankäynnin keihäänkärki on kuitenkin chatista ostaminen, jossa Kiina ja kiinalainen WeChat viitoittavat tietä. Chatista ostaminen tuo verkkokauppaan sosiaalisen ulottuvuuden ja kivijalasta tuttuja piirteitä, kuten keskustelun ja yhdessä ostamisen. 

Runsaasti mahdollisuuksia liittyy myös kansainvälisiin kauppapaikkoihin, kuten eBayhin, Amazoniin ja Alibabaan. Ne suomalaisyritykset, jotka tarjoavat tuotteitaan esimerkiksi eBayn kautta, voivat saada omalle tarjonnalleen valtavasti lisää näkyvyyttä ja uutta asiakaskuntaa.

Lopulta nettikaupan menestys rakentuu tai kaatuu tilaus- ja toimitusprosessiin. Nopeat toimitustavat kasvattavat verkko-ostamisen suosiota ja lisäävät verkkokauppiaan keinovalikoimaa. Esimerkiksi heräteostosten tekeminen verkossa, showrooming ja ruoan verkkokauppa rakentuvat nopeiden toimitusten varaan. Ostopolku voi alkaa showroom-myymälästä, jossa tuotetta tutkitaan ja josta tehty tilaus saadaan muutamassa tunnissa kotiovelle.

 Monella Postin asiakkaalla on nopeista toimituksista jo onnistuneita kokemuksia. Nopeat toimitukset ovatkin prioriteetti, jota aiomme kehittää voimakkaasti lähivuosina.

Lataa tutkimustulokset >>

 



Näin tutkimus tehtiin

Postin ja Kantar TNS:n toteuttamassa Suuressa verkkokauppatutkimuksessa 2018 selvitettiin nettiostamisen tämänhetkistä tilaa Suomessa. Tutkimus tuottaa tietoa kuluttajien tarpeista ja odotuksista sekä verkkokaupan ajureista, esteistä ja tulevasta kehityksestä. Tiedot kerättiin Kantar TNS Forum -online-paneelin avulla kesä-heinäkuussa 2018. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 18–79-vuotiaat internetiä käyttävät suomalaiset. Tutkimuksessa vastaajien kokonaismäärä oli 2121 henkeä. Kohdejoukko vastaa 3 816 000 suomalaista eli ns. aktiiviväestöä.

Aiheet: Oppaat ja vinkit, Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!