Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
15.3.2019

Posti julkaisi kansainvälisen postialan järjestö International Post Corporationin (IPC) Suomea koskevat tulokset vuosittaisesta verkkokauppatutkimuksestaan, jossa tarkastellaan rajat ylittävää verkkokauppaa kuluttajien näkökulmasta. Tässä tärkeimmät Suomea koskevat opit ja havainnot.


1. Into nettiostoksiin kasvaa vähitellen Suomessakin

Suomalaiset eivät vielä asioi verkkokaupoissa yhtä ahkerasti kuin kuluttajat kehittyneimmillä verkkokauppamarkkinoilla. Suomalaisista verkko-ostajista ainoastaan 5 % ostaa tuotteita netistä vähintään kerran viikossa. Ruotsissa viikko-ostajien osuus oli 13 %, Saksassa 23 %, Yhdysvalloissa 34 % ja Kiinassa peräti 54 %.

Kun taas katsotaan vähintään kerran kuukaudessa verkko-ostoksia tekevien osuutta kaikista kuluttajista, se kasvoi Suomessa edellisvuodesta 5 prosenttiyksikköä. Nyt osuus on Suomessa 59 %, kun esimerkiksi Ruotsissa vastaava luku on 67 %.

 
2. Mobiiliostaminen valtaa alaa  

Suomalaiset pitävät isoista näytöistä, sillä meillä tehdään nettiostoksia useimmin kannettavalla tietokoneella (41 %) ja perinteisellä pöytäkoneella (31 %). Älypuhelimen käyttö ostoksiin on kuitenkin huomattavasti lisääntynyt. Viime vuonna verkkohankintoja ulkomailta teki älypuhelimella 20 % suomalaisista, mikä on tuplasti suurempi osuus kuin vuonna 2016.

Globaalisti verkko-ostoksien tekemiseen käytetään jo eniten matkapuhelinta (33 %).

3. Kiinalaisten verkkokauppojen asema on vahvistunut

Ulkomaisista verkkokaupoista suomalaisten kuluttajien suosiossa ovat etenkin kiinalaiset. 53 % rajat ylittäviä verkkohankintoja tehneistä kuluttajista ilmoittaa ostaneensa Kiinasta viimeisen 12 kuukauden aikana.

Muita suosittuja verkko-ostosmaita ovat Saksa (36 %), Britannia (26 %), Ruotsi (21 %) ja Yhdysvallat (18 %).

4. Ulkomaisille hankinnoille tyypillistä halvat hinnat ja pieni koko

Suomalaiset ostavat ulkomaisista verkkokaupoista eniten vaatteita ja kenkiä (31 %), elektroniikkaa (13 %) sekä kauneus- ja terveystuotteita (12 %). Valtaosa ulkomailta ostettavista verkkohankinnoista on hinnaltaan edullisia ja kooltaan pieniä. Suomeen tilatuista ostoksista 64 % maksoi IPC:n tutkimuksen mukaan alle 50 euroa ja 41 % alle 25 euroa. 84 % rajat ylittävistä paketeista painoi alle 2 kg, ja 56 % jäi painoltaan korkeintaan 0,5 kiloon. Lähes puolet niistä (44 %) olisikin mahtunut tavalliseen postilaatikkoon.

Verkko-ostosten toimitus suoraan postilaatikkoon tai -luukkuun toimitus on harkinnan arvoinen kehityssuunta myös kotimaiselle verkkokaupalle. Maailmalla pikkupakettien toimitus postilaatikkoon on jo yleistä.

5. Suomalaisten suosio siivittää pakettiautomaattiverkoston kasvua

Pakettiautomaatti on se verkko-ostosten toimitustapa, jonka kehityksessä Suomi on edelläkävijä koko Euroopassa. Postilla on maan väkilukuun suhteutettuna Euroopan tihein pakettiautomaattiverkosto, ja sen kattavuus kasvaa jatkossakin vauhdilla.

Verkoston kasvua siivittää kotimaisten kuluttajien suosio. Suomalaisista 40 % suosii paketin noutamisessa pakettiautomaattia, muiden maiden kuluttajista vain 10 %.

 
6. Nopeat toimitukset kotimaisten verkkokauppojen valtti

Suomi on logistisesti kuin saari. Siksi ulkomaisilla kilpailijoilla ei välttämättä löydy keinoja toimittaa paketteja perille yhtä nopeasti kuin kotimaisilla, varastoaan Suomessa pitävillä verkkokaupoilla. 43 % IPC:n tutkimukseen vastanneista suomalaiskuluttajista ilmoitti, että he ovat kokeneet ainakin yhden haasteen tilatessaan tuotteita ulkomaisista verkkokaupoista. Selvästi yleisin haaste oli liian pitkä toimitusaika. Saman tai seuraavan päivän toimitukset tarjoavatkin suomalaisille kaupoille merkittävän kilpailuedun.

Tutkimuksen mukaan verkko-ostosten toimitus asiakkaille kestää Suomessa tällä hetkellä keskimäärin 3,1 päivää. Siitä suurin osa kuluu tuotteiden keräilyyn ja lähettämiseen.

7. Ympäristöasioilla yhä suurempi painoarvo

Ympäristötietoisuuden asema vahvistuu suomalaisten verkko-ostajien keskuudessa. Valtaosa suomalaisista toivoi, että verkko-ostokset toimitetaan hiilineutraalisti, ja oli myös valmis maksamaan siitä hieman ylimääräistä. Kuluttajilta kysyttiin, maksaisivatko he 0,10 euroa hiilineutraalista toimituksesta. 60 % suomalaista vastasi myöntävästi. Vain 17 % vastaajista oli asiasta vähintään jonkin verran eri mieltä. Posti on markkinoiden ainoa toimija, joka jo nyt tarjoaa asiakkailleen täysin hiilineutraalit palvelut.

Vielä vahvemmin suomalaiset suhtautuivat pakkausmateriaalien vastuullisuuteen. Noin neljä viidestä (79 %) kuluttajasta haluaisi verkko-ostoksilleen ympäristöystävälliset pakkaukset, ja 66 % olisi myös valmis maksamaan niistä 0,10 euroa ylimääräistä.


IPC:n rajat ylittävän verkkokaupan tutkimukseen vastasi noin 33 589 verkkokaupan asiakasta 41 maassa. Suomessa tutkimukseen vastasi 1 005 henkilöä.

 

Suuri suomalaisen verkkokaupan tutkimus

 
Lataa tutkimustulokset ja tutustu tarkemmin! Lataa tutkimus
 

Aiheet: Tutkimus, Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!