Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
15.11.2016

Yritysten pitää ymmärtää mitä kuluttaja todella hyötyy verkosta ostamisesta.

Ruuan verkkokauppa kasvattaa nopeasti suosiotaan.

icon-quote.pngNyt kauppa on lähdössä selvästi liikkeelle. Ruuan myynti verkossa on jo kasvanut ja kasvupotentiaalia on vielä reilusti enemmän", sanoo Postin B2C-pakettipalveluiden johtaja Saara Pietilä.

saara-pietila-1200px.jpgHänen mukaansa tällä hetkellä ruuan verkkokaupan osuus päivittäistavaramyynnistä on noin 0,2 prosenttia. Iso-Britanniassa osuus on kuusi prosenttia, Yhdysvalloissa kaksi prosenttia ja Ruotsissa prosentin.

Pietilä ei pohjaa kasvunäkymiä pelkästään maavertailuun. Posti toteutti kuluttajille suunnatun kyselyn ruuan ostamisesta verkosta. Kyselyyn vastasi noin 1 400 suomalaista.

Kyselyn perusteella 16 prosenttia vastaajista on tehnyt elintarvikehankintoja verkkokaupasta. Muutos on iso esimerkiksi kolmen vuoden takaiseen kyselyyn, jolloin ruokaa verkosta oli ostanut neljä prosenttia vastaajista.

icon-quote.pngRuuan verkkokauppa on mahdollisuus paitsi isoille ketjuille ja muille verkkokauppiaille, mutta myös pientuottajille."

Pietilä kuitenkin korostaa, että elintarvikkeita verkossa myyvien yritysten pitää ymmärtää, mitä kuluttaja todella haluaa ja miten hän hyötyy parhaiten verkosta ostamisesta.

Arjen helpottaja

Postin kyselyn mukaan kuluttajat ostavat elintarvikkeita verkosta epäsäännöllisesti. Suurin yllätys tuloksissa oli se, että joka neljäs vastaajista ei osta ruokaa verkosta, koska ei tiedä mistä sitä voisi ostaa.

icon-quote.pngVerkosta ostetaan esimerkiksi silloin, kun lasten takia ei ehditä käydä kaupassa, ei haluta kantaa painavia kasseja, liikuntavamma estää kaupassakäynnin tai tiedossa on isommat juhlat", Pietilä luettelee.

Yksi tärkeä syy kuluttajille ostaa verkosta on myös se, että verkkokaupassa on tarjolla laajempi tuotevalikoima kuin lähikaupoissa. Kuluttajat toivovat kuitenkin vieläkin laajempaa valikoimaa verkkoon.

Valikoiman lisäksi hinnalla on merkittävä rooli ostokäyttäytymisessä. Pietilän mukaan yksittäisen kotiintoimituksen kustannus pitää olla kohtuullinen. Kyselyyn vastanneista 80 prosenttia haluaa ruuan kotiin kuljetettuna.

icon-quote.pngPosti tarjoaa ruuan verkkokauppaan aiempaa laajemman toimitusalueen. Tällä hetkellä Posti toimittaa kylmätuotteita ja pakasteita myös haja-asutusalueille Pohjois-Savossa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa. Palvelu on laajenemassa muualle Suomeen, kun neuvottelut alueen kauppiaiden kanssa etenevät", Pietilä kertoo.

Mikä kysely?

 
Posti toteutti syyskuussa 2016 kuluttajille suunnatun kyselyn ruuan ostamisesta verkossa. Kyselyyn vastasi noin 1 400 suomalaista. Kyselyyn vastanneista 16 prosenttia on joskus ostanut verkkokaupasta ruokaa. Kolme vuotta sitten vastaava luku oli neljä prosenttia. Suurin osa ostaa verkosta ruokaa satunnaisesti ja poikkeuksellisissa tilanteissa. Kuluttajat odottavat laajempaa tuotevalikoimaa ja kotiintoimitusta. Suomessa ruuan verkkokaupan osuus päivittäistavarakaupasta on 0,2 prosenttia.

Aiheet: Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!