Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi

Verkkokaupan paketit perille yhä nopeammin 

Verkkokaupan asiakkaiden vaatimukset nousevat koko ajan. Postin uusi palvelu toimittaa tilaukset perille samana päivänä syksystä alkaen pääkaupunkiseudulla.

Toni_Laaksonen_ecommerce2018_.jpgKun kuluttaja tilaa verkkokaupasta tavaraa, hän odottaa saavansa sen pian. Nopeus on merkittävä osa verkkokaupan asiakaskokemusta.

Postin pakettipalveluista vastaavan johtajan Toni Laaksosen mukaan globaalit verkkokaupan jätit tähtäävät siihen, että parin vuoden päästä suurin osa tilauksista olisi asiakkaalla viimeistään seuraavana päivänä.

Kuluttajien vaatimukset nousevat koko ajan, ja kilpailu verkkokaupassa kiristyy.

icon-quote.png Isot verkkokaupat haluavat ennen kaikkea nopeaa, kustannustehokasta ja luotettavaa toimitusta”, Laaksonen kertoi 14.-15.3. järjestetyillä eCommerce-messuilla Helsingissä.

Osa verkkokaupoista haluaisi jopa, että tuote toimitettaisiin jo samana päivänä. Siksi Posti lanseeraa syyskuussa uuden Fast Delivery -palvelun. 

 

Toimitus saman päivän aikana

eCommerence_FastDelivery_318.jpgFast track -palvelussa asiakas saa tavaransa vielä saman päivän aikana pakettiautomaattiin, jos on tehnyt tilauksen klo 12:een mennessä. Palvelu otetaan käyttöön ensin pääkaupunkiseudulla, ja se toimii kuutena päivänä viikossa eli arkipäivisin ja lauantaisin. Toimintamallia on tarkoitus laajentaa myöhemmin muihin suuriin kaupunkeihin Suomessa. Ainakin Tampere ja Turku ovat jo arvioitavien kaupunkien joukossa.

Tulevaisuudessa palvelua on tarkoitus laajentaa niin, että lähetys on myös mahdollista tilata suoraan kotiin.

Laaksonen uskoo, että Fast track -palvelu lisää verkkokauppojen myyntiä, kun ne voivat parhaimmillaan luvata tavaran asiakkaalleen jo saman päivän aikana.

Smartposteja tulee lisää 

Toistaiseksi kustannustehokkain tapa saada verkkokauppatilaus kotiin on käyttää Postin vuosi sitten lanseeraamaa Smartpost-automaattia, joita on asennettu jo yli 600 kappaletta.

Kerrostaloihin, työpaikoille ja kauppoihin asennettavien Smartpostien määrä kasvaa Postin arvion mukaan ensi vuoteen mennessä 1500 kappaleeseen.

Myös yhteistyökumppaneita on tullut lisää. Mukana on useita rakennusyhtiöitä, isoja vuokranantajia sekä ruokakauppaketjuja, kuten viimeksi mukaan tullut Lidl. 

Kuluttaja valitsee 

Maailma on muuttunut nopeasti. Harva suomalainenkaan olisi vielä muutama vuosi odottanut, että kun verkosta tilaa esimerkiksi kännykän, kuluu vain joitakin minuutteja, kun verkkokauppa ilmoittaa, että tilaus on noudattavissa.

Kun kauppa saa tilauksen kännykästä, myyjä noutaa sen hyllystä, vie sen myymälässä sijaitsevaan pakettiautomaattiin ja ilmoittaa asiakkaalle.

Asiakas voi noutaa puhelimensa ilman jonotusta ja silloin, kun se hänelle sopii - vaikka samantien.

icon-quote.png Kuluttaja voi noutaa tilauksensa - tai hakea sen ja mennä samalla tekemään lisäostoksia. Kuluttaja voi valita”, Toni Laaksonen sanoo.

Kauppiaalle tällaisen click and collect -automaatin asentaminen myymälään taas voi tuoda lisää asiakkaita.

icon-quote.png Yleensä kivijalkakaupoissa olevien noutopisteiden käyttäjäkokemus jää heikoksi, koska jonotusajat pisteelle ovat niin pitkät. Tässä mallissa tilauksen noutaminen kestää muutamia sekunteja”, Laaksonen muistuttaa.

Laaksosen mukaan kyse on merkittävästä parannuksesta kuluttajakokemukseen.

icon-quote.png Jos tämän päälle vielä saa tehdyksi nopean keräyksen, tavaran toimitus on käytännössä välitön. Tämän nopeampaa kokemusta on vaikea enää rakentaa.”

Aiheet: Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!