Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
8.12.2016

Nopeusvaatimukset ovat osa yritysten toiminnan muuttumista.  

Yritysten välinen kaupankäynti nopeutuu entisestään ja sen seurauksena vaatimustaso kuljetuksista kasvaa.

Jopa 56 prosenttia b2b –kauppaa tekevistä yrityksistä ilmoittaa tilaavansa tavaraa päivittäin. Tiedot perustuvat IRO Researchin tekemään tutkimukseen, jossa kysyttiin 200 yrityksen näkemyksiä yritysten välisestä kaupasta ja toimituksista.

Yksi tutkimukseen osallistunut ostaja kommentoi, että yritys tarvitsee jatkossa toimituksen kahdesti päivässä. Vuorokausikin on jo liian pitkä aika.

Yritysten kuljetuspalveluiden liiketoimintajohtaja Ari Tepponen Postilta myöntää, että toimitusnopeudelta vaaditaan koko ajan enemmän. Hänen mukaansa vuorokausi on kuitenkin varsin hyvä suoritus.

 Nopeusvaatimukset johtuvat pääosin yritysten toiminnan muuttumisesta. Yritykset tilaavat tavaraa suoraan tarpeeseen.

icon-quote.pngYritykset hakevat kilpailuetua. Materiaalia tai tavaraa ei haluta taseisiin eikä takahuoneisiin. Tilaukset ovat määrältään aiempaa pienempiä, Tepponen sanoo.

Katse oleelliseen

Tutkimus tukee yritysten toiminnan muutosta laajemminkin.

Etenkin pk-yrityksissä on ollut toisinaan tapana, että työntekijä hakee tuotteet tavarantoimittajalta. Nyt tuotteet halutaan suoraan yrityksen kotiovelle. Tepponen pitää muutosta tervetulleena.

icon-quote.pngYrityksissä on vihdoin alettu nähdä, että mies ja pakettiauto maksavat. Kun yritykset pyrkivät saamaan oikeat osat ja tuotteet oikea-aikaisesti, siirtyy huomio varastonhallinnasta tilaus- ja toimitusketjun hallintaan.

Tepposen mukaan yritykset kilpailuttavat ja testaavat kuljetusliikkeitä ja etsivät parhaiten sopivan palvelun – niin laadun kuin hinnan suhteen.

Hinta nousikin tutkimuksessa selvästi esille. Tutkimukseen vastanneet ostajat pitivät yhtenä tärkeimpänä asiana tuotteiden ja kuljetusten hintavertailua.

Verkkokauppa kasvaa

Kaupankäynnin nopeutuminen vaatii paljon myös järjestelmiltä. Yrityksistä puolet käyttää edelleen sähköpostia ja puhelinta tilausten tekemiseen.

icon-quote.pngPuolet yrityksistä käyttää siis sellaista tapaa, joka edellyttää manuaalista toimintaa sekä ostajalta että myyjältä, Tepponen ihmettelee.

 Hän uskoo, että kehitys johtaa b2b –verkkokauppojen kehittymiseen.

Tutkimuksen mukaan näin myös käy. Peräti 47 prosenttia yrityksistä aikoo lisätä suljetun b2b –verkkokaupan käyttöä ja avoimen verkkokaupan käyttöä kasvattaa joka kolmas vastaajista.

icon-quote.pngVoittajia ovat ne yritykset, jotka pystyvät muuttumaan. Jos asiakkaalle ei tarjota sitä mitä se haluaa, asiakas etsii parempaa muualta, Tepponen sanoo.

 

Tutustu postin palveluihin verkkokauppiaille

 

Mikä tutkimus?

 
Postin tilaama yritysten välisen kaupankäynnin tutkimus tarkastelee varaosien ja työkalujen tilaus- ja toimitustapoja ostajan näkökulmasta. Ostajat olivat moottoriajoneuvo-, kone- ja laitekorjaamojen hankintapäättäjiä. Tutkimusta varten haastateltiin puhelimitse 200 hankintapäättäjää. Vastaajista suurempien yritysten osuus on noin puolet. Tutkimuksen toteutti Postin toimeksiannosta IRO Research Oy syykuussa 2016.

Aiheet: Tutkimus, Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!