Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi

Jos verkkokaupassasi myydään fyysisiä tuotteita, tarvitaan niille varasto. Se voi sijaita yrityksen yhteydessä tai se voi olla ulkoistettu varastologistiikkaan erikoistuneelle taholle. Verkkokauppa voi myös toimittaa tuotteet suoraan valmistajan varastosta, kuten monet verkkokauppiaat nykyisin tekevät. Usein ratkaisu on yhdistelmä edellä mainituista. Tässä viisi vinkkiä, jotka auttavat tekemään varaston suhteen järkeviä päätöksiä.

1. Kivijalkamyymälän varasto ei toimi verkkokaupassa

Kivijalkamyymälän varasto on usein suunniteltu myymälätäydennyksiä varten, jolloin verkkokaupan tarpeita ei ole huomioitu. Ulkoistus voi olla järkevämpää kuin panostus lisähyllytilaan.

2. Panosta verkkokauppaan sopivaan toimitusprosessiin

Kun mietit uutta varastoratkaisua, tarkastele vanhan toimitusprosessin soveltuvuutta verkkokaupankäyntiin. Postin ulkoistettu varastointiratkaisu voidaan kytkeä suoraan verkkokaupan sovellukseen tai toiminnanohjausjärjestelmään.

3. Muuta varastoinnin kiinteät kulut muuttuviksi 

Ulkoistettu varastointi auttaa verkkokauppiasta keskittymään olennaiseen ja muuttamaan varastoinnin kiinteät kulut muuttuviksi. Tilausten käsittely voidaan automatisoida. Postin varastopalvelu sisältää tavaran varastoinnin lämpimissä tiloissa, vastaanottamisen ja hyllyttämisen, keräilyn, pakkaamisen, pakkausmateriaalit ja lähettämisen.

Posti-kuinka-ulkoistaa-verkkokaupan-varasto-ohje

4. Miljoonatilaus ulkomailta? Ei hätää, varastosi venyy

Ulkoistettu varastointiratkaisu tuo joustavuutta verkkokaupan toimintaan. Isot ja pienet tuotteet, suuret tilaukset ja yksittäiset lähetykset - kaikki hoituvat. Eikä yrittäjän tarvitse investoida ohjelmistoihin, tilaan, kalustoon tai varastohenkilöstöön.

5. Kuluttaja vaatii toimitusnopeutta

Oletko huomannut, että Kiinasta tilatessa kahden viikon toimitusaikaa pidetään nopeana? Kotimaan verkkokaupan on toimitettava parissa päivässä. Postin varastopalveluun kuuluvat nopeat toimitukset, lähetykset hoidetaan joka arkipäivä. Aamulla kerätään ja lähetetään edellisen yön ja päivän aikana tulleita tilauksia. Näin verkkokaupan tilaus on Postin noutopisteessä viimeistään kahden arkipäivän kuluessa. Posti käsittelee myös verkkokaupan asiakaspalautukset varastollaan.

 

Lähteet: Artikkelin asiantuntijana Verkkokaupan käsikirjan kirjoittaja ja Verkkoteollisuus ry:n Luotettavaa toimintaa –laatumerkin auditoija Tero Lahtinen, Gelo Oy ohjelmistotalo

Kaipaatko lisää selkeitä ohjeita? Lataa opas.

Lataa Postin koostama opas, ja tiedät milloin ja miksi ulkoistaa verkkokaupan varasto. Saat käyttöösi verkkokaupan tietopaketit, joissa on tietoa verkkokaupan ohjelmistoista, markkinoinnista, maksutavoista, toimitustavoista ja varastoinnista.

Tunnetko drop shipping –toimintamallin, jossa verkkokaupan tuotteet tulevat suoraan tavarantoimittajalta?

Katso tästä, kuinka Posti Glue yhdistää verkkokaupan ja tavarantoimittajan.

 

Aiheet: Oppaat ja vinkit, Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!