Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
6.10.2017

Milleniaalit nopeimmin kasvava asiakasryhmä

”Kulutusikään tulleet milleniaalit nostavat nyt mobiiliverkkokaupan volyymeja”, kertoo Finpron kolmivuotisen ecom Growth –kasvuohjelman verkkokaupan asiantuntija Leevi Parsama. Viime vuosituhannen lopulla syntyneet nettisukupolven nuoret muodostavat verkkokauppojen ja -palvelujen nopeimmin kasvavan asiakasryhmän.

Leevi Parsama

icon-quote.png  Näille nuorille netti on yhtä kuin mobiililaite. Ostokset tehdään luontevasti älyp uhelimella. Yhdysvalloissa mobiiliverkkokauppa on alkuvuodesta 2017 kasvanut kolminkertaisesti perinteiseen verkkokauppaan verrattuna."

Vauhtia suomalaiselle vientiverkkokaupalle

Parsaman vetämä Finpron kasvuohjelma auttaa suomalaisia verkossa kauppaa käyviä yrityksiä kansainvälistymään.

icon-quote.pngVuosi on takana ja kaksi vielä edessä. Olemme jo nyt saaneet avattua suomalaisille verkkokaupoille 190 uutta vientimaata. Mukana olevien 97 kotimaisen yrityksen keskimääräinen kasvu on ollut jopa 83%.”, luettelee itsekin verkkokaupan parissa kannuksensa ansainnut Parsama tyytyväisenä.

Entä minkälaisille suomalaisille tuotteille tai palveluille on kansainvälisessä verkkokaupassa kysyntää?

Parsaman mukaan verkkokauppa voidaan jakaa karkeasti kahteen alueeseen. Kuluttajat hakevat joko alhaista hintaa tai sitten mielihyvätuotteita, joita ei aina hankita järkiperustein. Suomalaisille verkkokaupoille mahdollisuuksia on varsinkin jälkimmäisellä alueella. Meiltä myydään maailmalle esimerkiksi harrastuksiin, hyvinvointiin, muotiin, designiin ja tekniikkaan liittyviä tuotteita sekä palveluja.

Mukana isoja yrityksiä ja nousevia tähtiä

eGrowth-kasvuohjelmassa on mukana isoja yrityksiä kuten Iittala, Fazer, Fiskars ja Reima. Nousevia pk-menestystarinoita taas edustavat esimerkiksi acon.fi harrastevälineet, dermoshop.fi kauneudenhoitotuotteet tai vaikkapa coruu.fi, joka on erikoistunut silikonikoruihin.

eComGrowth

icon-quote.png  Projektimme puitteissa sekä isot että pienet yritykset työskentelevät yhdessä. Vientikaupassa ei kannata olla mustasukkainen kilpaileville kauppiaille. Vertaistuella ja kokemuksia vaihtamalla saavutetaan parhaita tuloksia."

Markkinatutkimusta myynnillä

Ulkomaille myyminen saattaa kuulostaa vaikealta, mutta Parsaman kokemusten mukaan vientimyynnissä pääsee helposti alkuun.

icon-quote.png  Verkkokaupassa markkinatutkimuksia tehdään myymällä (testing by selling). Moni suomalainen verkkokauppa on saanut tilauksia yllättävistä maista, kunhan sikäläisille on vaikkapa koe-erällä tarjottu mahdollisuus ostoon. Esimerkiksi suomalaista designiä myyvä verkkokauppa teki testimarkkinoinnin 50 maahan. Tilauksia tuli Kanadasta ja Australiasta saakka. Jopa pelkästään suomenkieliset sivut saavat jonkin verran tilauksia ulkomailta. Verkon kääntäjäohjelmat ovat ahkerassa käytössä."

Helpoimmin ulkomaankauppa käy EU-maiden kanssa. Usein vientiponnistelut aloitetaan perinteiseen tapaan Ruotsista, mutta naapurimaa kuuluu itse asiassa maailman kilpailluimpiin markkinoihin. Ostavia asiakkaita on monelle kotimaan verkkokaupalle löytynyt esimerkiksi Puolasta, Aasiasta tai Venäjältä.

Kiinnostava sisältö koukuttaa asiakkaita

Verkkokaupan markkinoinnissa parhaita keinoja ovat hakukoneiden hyödyntäminen ja sosiaalinen media. ”Vipukirves.fi:n tapaan moni suomalainen verkkokauppa on löytänyt asiakkaansa harrastajafoorumeiden kautta. Kohderyhmää kiinnostavan sisällön tuottaminen omille verkkosivuille on mitä parhainta myynnin edistämistä. Hakukoneet osaavat verkkokäyttäytymisen perusteella tunnistaa, mistä asioista kuluttaja on kiinnostunut ja tarjota sopivia tuotteita tai palveluja.”

Aloittelevalle vientiverkkokauppiaalle Parsama antaa vielä neuvoksi olla tekemättä asiasta isoa it-projektia. ”Alkuun pääsee mainiosti pilvessä toimivilla, valmiilla verkkokauppa-alustoilla, joita tarjoavat esimerkiksi Shopify, Vilkas tai Mycashflow.”

---------------------

Posti kuljettaa paketit maailmalle

Verkkokaupassa on kyse myös logistiikasta. Postilla on yhteydet kaikkialle maailmaan. Asiantuntijan neuvoja isojen ja pienten pakettien lähettämiseen saa ottamalla yhteyttä Postiin. Lataa tästä vinkit vientiin -opas

Lisätietoja vientiverkkokaupan eGrowth-ohjelmasta ecomgrowth.fi

Kasvua läheltä ja kaukaa

 
Katso mahdollisuuksia kansainväliseen verkkokauppaan Tutustu
 

Aiheet: Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!