Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi

Verkkokaupassa asiakkaiden on helppo tutustua tuotteisiin ja siirtyä sitten jatkamaan ostoksia kotikutsuille, tietää ekologisiin lasten- ja naistenvaatteisiin erikoistuneen Noshin omistaja Hanna Rannila.

Noshin asiakastyytyväisyys on korkea, joten myös toimituksilta edellytetään sujuvuutta

Ekologisiin lasten- ja naistenvaatteisiin erikoistuneen suomalaisen Noshin tarina alkoi, kun Hanna Rannila jäi äitiyslomalle.

Tekstiilialalla pitkään työskennellyt Rannila huomasi, ettei kaupoissa ollut juurikaan ekologisesti valmistettuja vauvanvaatteita. Alan ammattilaisena hän tiesi kyllä hyvin, mikä ero on puuvillalla ja luomupuuvillalla. Omakohtaiseksi asia tuli, kun omalla lapsella oli herkistynyt iho.

Nyt Rannilan perustama Nosh on yritys, joka työllistää 25 ihmistä Suomessa ja jonka liikevaihto ylittää tänä vuonna 8 miljoonaa euroa. Miten tässä näin kävi?

Hanna Rannila kasvoi yrittäjäperheessä ja oli pitkään haaveillut ryhtyvänsä yrittäjäksi, mutta hyvä liikeidea puuttui. Toiseksi hoitovapaalla oli paljon aikaa ajatella.

icon-quote.pngPerhevapaalla ollessani halusin tietää kaiken turvallisista vaatteista. Monia myynnissä olleita vaatteita kyllä mainostettiin ekologisina, mutta todellisuudessa niiden ekologisuus oli rajallista”, yrittäjä muistelee.

Rannila perusti Nosh Company Oy:n vuonna 2009, ja Noshin ensimmäinen vauvanvaatemallisto ilmestyi seuraavana vuonna. Vuonna 2014 Nosh laajensi naisten vaatteisiin.

Verkkokauppa tukee kotikutsuja, jotka tuovat valtaosan Noshin myynnistä

Suomessa tuntuu olevan käynnissä oikea kotimaisten vaatteiden buumi, eikä Nosh ole ainoa yrittäjä markkinoilla. Rannila ei pelkää kilpailua – päinvastoin.Nosh-vaatekutsut-536034-edited.jpg

icon-quote.pngMitä enemmän tälle alalle tulee suomalaisia menestystarinoita, sitä varmemmin kuluttajat heräävät huomaamaan ne”, Rannila sanoo.

Hän huomauttaa, että joka tapauksessa kotimaisten design-yritysten myynti on edelleen pientä verrattuna vaatealan kokonaisliikevaihtoon Suomessa. Kasvumahdollisuuksia riittää kaikille.

Nosh on kasvanut nopeasti. Rannilan mukaan kasvua tukee se, että yrityksessä on hyviä ihmisiä töissä ja että prosessit ovat vakiintuneet.

Esimerkiksi vuonna 2013 yritys lanseerasi erityiset Nosh-vaatekutsut. Nyt toimivaksi osoittautunut konsepti tuo jo 70 prosenttia Noshin myynnistä. Kutsuja järjestävät 140 itsenäisenä yrittäjänä toimivaa myyjää.

icon-quote.pngAsiakkaiden on helppo tutustua tuotteisiimme ensin verkkokaupassa ja siirtyä sitten sieltä kotikutsuihin. Verkko on meille tärkeä asiakashankintakanava”, Rannila sanoo.

Laatuvaatteen ostaja haluaa myös laadukkaan toimituksen

Nosh avasi oman verkkokauppansa vuonna 2012. Sitä ennen sen tuotteita oli myyty jälleenmyyjien kautta kivijalkakaupoissa ja verkkokaupoissa, ja Posti oli toimittanut tuotteet jälleenmyyjille.

Kun asiakkaat alkoivat vaatia yhä enemmän tavaraa, Nosh laajensi verkkokauppaansa ja perusti oman asiakastilauksiin tarkoitetun varaston. Yhteistyö Postin kanssa jatkui.

Toimituksilta edellytetään sujuvuutta, sillä Noshin asiakastyytyväisyys on korkea. Laadukkaaseen tuotteeseen kuuluu myös laadukas toimitus. Yli puolet Noshin paketeista tilataan Postin automaatteihin.

icon-quote.pngKun asiakas on tehnyt ratkaisun ostaa meiltä, myös tuotteen vastaanottamisen pitää sujua mahdollisimman hyvin”, Rannila sanoo.

Yrittäjän mukaan se tarkoittaa muun muassa sitä, että logistiikkapalveluita tarjoavalla yrityksellä pitää olla kilpailukykyiset hinnat ja toimitusten on oltava luotettavia.

Asiakkaat odottavat yhä helpompaa lähetysten seurantaa

Noshin varastolta lähtee parhaimpina päivinä jopa parituhatta asiakastilausta, joten logistiikan pitää olla vaivatonta myös Noshin työntekijöille.

Rannila on tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen, mutta tietää, että asiakkaat muuttuvat koko ajan vaativammiksi ja odottavat yhä innovatiivisempia ratkaisuja. Lähetyksen seuraamisen pitäisi olla yhä helpompaa ja tavarat pitäisi voida vastaanottaa itselle sopivana hetkenä.

Logistiikka on avainroolissa myös, kun Noshia viedään maailmalle. "On todella tärkeää, että Suomesta voi myydä tavaraa ulkomaille. Se onnistuu, kun kuljetukset toimivat hyvin”, Rannila sanoo.

Nosh-verkkokauppaan voit tutustua osoitteessa nosh.fi


Posti-App_syvätty.jpg

Posti App auttaa verkkokaupan asiakasta paketin seurannassa

Postin mobiilisovelluksella asiakas saa ilman lähetystunnusten syöttämistä käyttöönsä automaattisen lähetysten seurannan ja ennakkotiedon siitä, milloin paketti on tulossa. Sovellus kertoo tiedot saapuvan lähetyksen koosta, ajasta ja paikasta sekä ohjaa oikeaan noutopaikkaan kartan avulla. Sovelluksen voi ladata maksutta matkapuhelimen sovelluskaupasta.

10 vinkkiä suomalaiselle verkkokauppiaalle

Ja nämä 10 vinkkiä auttavat verkkokauppa sekä kotimaan että kansainvälisissä ponnisteluissa. 

Aiheet: Asiakascase, Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!