Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
3.10.2017

Japanissa on valtavat markkinat ja kysyntää suomalaisille tuotteille. ”Helpoin tie japanilaisen kuluttajan luo kulkee verkkokaupan kautta”, sanoo Finpron paikallisen toimiston johtaja Pekka Laitinen

Suomella Pohjoismaiden paras maine

Suomalaisia pk-yrityksiä vientiponnisteluissa auttavan Finpron Japanin toimiston johtaja Pekka Laitinen kertoo eurooppalaisten tuotteiden olevan kysyttyjä sikäläisillä markkinoilla.

icon-quote.pngPohjoismaista Suomella on Japanissa paras imagoarvo. Korkea laatu, design, puhtaus ja luonnonläheisyys ovat asioita, joita japanilainen arvostaa suomalaisissa tuotteissa. Kysyttyjä ovat etenkin kodin sisustustavarat, muoti ja elintarvikkeet.”

Verkkokauppa on nopein ja helpoin tie

Rakuten_Finpro_Laitinen&Kangaskolkka 4.jpg

Jos Japanin markkinat kiinnostavat, voi yritys aloittaa ottamalla yhteyttä Finpron kansainvälistymisneuvontaan Suomessa. Asiantuntijat auttavat kartoittamaan tuotteiden mahdollisuuksia japanilaisilla markkinoilla. Finpron peruspalvelut ovat yritykselle maksuttomia. Laitinen kertoo verkkokaupan olevan usein helpoin ja nopein tie.

icon-quote.pngJapanin verkkokauppamarkkina on maailman neljänneksi suurin. Suurin myyntikanava on Rakuten.co.jp, jolla on noin 100 miljoonaa käyttäjää.”

Suomalaisten tuotteiden tavaratalo netissä

Rakuten-myyntikanavaan on juuri avattu suomalaisten tuotteiden oma tavaratalo Finland Market, jota edustaa Suomessa Flying Lynx OyToimitusjohtaja Marko Kangaskolkka kertoo myyntipaikan eduista:

icon-quote.pngYritykset pääsevät aloittamaan myynnin suoraan japanilaisille kuluttajille ilman omia verkkokauppainvestointeja ja Japanin tuontibyrokratiaa. Flying Lynx huolehtii yhteistyössä japanilaisten yhteistyökumppaneidensa kanssa kaupan ylläpidosta, käännöksistä, maksuliikenteestä ja tullausdokumenteista. Lisäksi suomalainen yritys saa apua markkinoinnissa. Japanilainen kuluttaja haluaa ennen ostamista perehtyä tuotteeseen ja yritykseen omalla kielellään. Myös asiakaspalvelu on japaninkielinen.” 

Alkuun pääsee jo 1-10 tuotteen valikoimalla, jonka perustamismaksu on alkaen 2000 euroa. Starttiin tarvitaan vain tuotteiden tiedot ja kuvat sekä yrityksen markkinointimateriaalit. Perustamismaksua vastaan suomalainen yritys saa Rakuten-myyntikanavaan lokalisoidut tuotekortit ja oman brändisivun, josta japanilaiset kuluttajat voivat lukea tuotemerkistä äidinkielellään.

Paketit perille 2-4 päivässä

Flying Lynxin ja Rakutenin kanssa yhteistyössä toimiva Postin EMS-pakettipalvelu kuljettaa paketit Suomesta Japaniin pääsääntöisesti 2-4 päivässä. Paketit kulkevat Japaniin lentoteitse Finnairin suoria ja nopeita lentoja hyödyntäen.

icon-quote.png Palvelemme suorilla lennoilla Japanin pääkohteisiin, kuten Tokioon ja Osakaan. Autamme suomalaisia vientiyrityksiä saamaan oikean tuotteen oikeaan aikaan turvallisesti perille. Nykymaailmassa asiakas ei enää hyväksy pitkiä toimitusaikoja. Kun ostokokemus on myös toimitusajan osalta hyvä, haluaa asiakas ostaa uudelleen”, sanoo Finnairin Head of Global Sales Fredrik Wildtgrube.

Kiinnostunut mutta harkitseva kuluttaja

Pitkään Japanissa asunut Finpron Pekka Laitinen luonnehtii japanilaista kuluttajaa erittäin harkitsevaksi. Tuotteiden esittelytekstit saavat kernaasti olla pitkiä ja kattavia, Japanissa ne luetaan tarkkaan ennen ostopäätöstä. Myös valmistavasta yrityksestä toivotaan mahdollisimman paljon tietoa.

Japanilainen kuluttaja arvostaa ennen kaikkea laatua. Pienituloinenkin asiakas panostaa mieluummin laadukkaaseen tuotteeseen kuin halpatavaraan. Esimerkiksi suomalaisia design-esineitä ostetaan usein lahjaksi.

Suomalaisten tuotteiden kilpailukykyä lisää se, että Rakutenin kautta ostetut suomalaiset tuotteet ovat Japanin kuluttajille vero- ja tullivapaita 135 euroon asti. Verovapaan rajan ylittävien maksujen perinnän hoitaa paketit perille toimittava paikallisen postin kuljettaja.

 

Näin lähetät Japaniin

 
Tutustu ja lataa käytännön ohjeet viennin aloittamiseksi Tutustu
 

Aiheet: Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!