Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi


 

Tärkeää tietoa

  • Mitkä paketit voidaan lähettää Smartpost-automaattiin
  • Ohjaus automaatteihin postinumerolla tai rajapinnan avulla
  • Asiakaspalautukset automaatin kautta

 

Mitä verkkokauppiaan ja koodarin on hyvä tietää Postin uusista Smartpost-automaateista?

Uudet Smartpost-automaatit kasvattavat Postin noutopisteverkostoa kovaa vauhtia. Verkkokauppiaat voivat tarjota kerrostaloihin ja yritysten toimitiloihin sijoitetut automaatit asiakkailleen toimitusvaihtoehdoksi ja siten lisätä helppoutta ja nopeutta verkkokauppaan.

Näin kuluttajat käyttävät Smartpost-automaattia

Smartpost-automaatit tuovat verkkokaupan ostokset entistäkin lähemmäksi vastaanottajaa. Paketin vastaanottamisen lisäksi automaatin kautta voi lähettää asiakaspalautuksia ja ennakkoon maksettuja paketteja. Automaatti sisältää myös luukun korttien ja kirjeiden lähettämistä varten. Asuinkiinteistöissä tai toimistoissa olevissa automaateissa ei ole maksupäätettä, joten postiennakon sisältävät lähetykset ohjataan aina maksupäätteelliseen pakettiautomaattiin tai Postiin.

Millaiset paketit voidaan lähettää Smartpost-automaattiin?

Automaatin suurin lokerikon koko on L 70 x S 40 x K 40 cm. Tavaralähetysten lisäksi Smartpostiin voi lähettää myös elintarvikkeita tai valmista ruokaa lämpöeristetyissä laatikoissa. Kylmäketjun katkeamattomuus varmistetaan eristelaatikoihin laitetuilla kylmägeeleillä.

Postipaketti viedään automaattiin

Automaattiin voi lähettää Postipaketti-kuljetuspalvelulla, jolloin lähetys toimitetaan vastaanottajalle seuraavana arkipäivänä kuten muissakin noutopisteissä. Vastaanottaja saa lähetyksestä saapumisilmoituksen tekstiviestillä, sähköpostilla ja Postin mobiilisovelluksella. Saapumisilmoitus sisältää tiedon lokerosta, jossa lähetys on, sekä sen avauskoodin. Jokaisessa lokerossa on oma sähkölukko sekä numeronäppäin lokerokoodin syöttämistä varten. Lähetysten säilytysaika on 7 päivää

Ohjaus postinumerolla tai rajapinnan avulla

Uuden automaatin osoitteen tunnistaa postinumerosta, joka päättyy numeroon 4. Esimerkiksi, jos taloyhtiön postinumero on 00100, niin samassa osoitteessa olevan pakettilokerikon postinumero on 00104. Koska numeroon 4 päättyvä postinumero on uusi, jotkut järjestelmät saattavat estää sen käytön, mikäli postinumeron tarkastus perustuu vanhentuneeseen postinumeron tarkastukseen.

Smartpost-automaatin osoitteen voi verkkokaupan asiakas kirjoittaa itse tai sen voi valita noutopistevalikosta, jos verkkokaupan ohjelmistossa noutopisteen valinta on käytössä. Koodareille tiedoksi, että pakettilokerikkojen tyyppi Locations API-rajapinnassa on ”LOCKER” ja vanhassa NPR-rajapinnassa Type=Locker. Molemmat rajapintakuvaukset löytyvät api.posti.fi-sivulta (https://api.posti.fi/api-locationservice.html ).

Asiakaspalautukset automaatin kautta

Mahdolliset asiakaspalautukset voi jättää automaattiin, mikäli verkkokauppa tarjoaa asiakkailleen ilmaiset palautukset. Tavaran toimitukseen voi liittää osoitekortin mahdollista asiakaspalautusta varten tai verkkokaupan asiakas voi hakea palautusta varten Helposti-koodin (www.posti.fi/palautapaketti) alkuperäisellä lähetystunnuksella.

Aiheet: Blogi, Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!