Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
10.4.2017

Verkkokauppa kovenee ja kuluttajien vaatimukset kasvavat

Viime vuonna ilmestyi useita kiinnostavia tutkimuksia Euroopan verkkokaupan tilasta, joissa keskityttiin muun muassa verkkokaupan valikoimaan, toimituksiin, maksutapoihin ja asiakaskunnan tuntemiseen. Myös Posti teetti tutkimuksen Baltian tavaraverkkokaupasta. Nämä kaikki innostivat pohtimaan suomalaisen verkkokaupan valmiuksia maailmalle ja mitä kuluttajat Euroopassa arvostavat? Mitä mahdollisuuksia se tuo kasvuun? Miten optimoida toimitusketju verkkokaupasta asiakkaalle?

Ostokset asiakkaille maan tapaan

Kuluttajat haluavat entistä enemmän itse valita itselleen sopivimpia toimitusvaihtoehtoja. Tavat myös vaihtelevat maittain. Noutopisteiden osalta kuluttajat haluavat lisäksi valita vaihtoehdoista mieluisimman, jossa on esimerkiksi sopivin sijainti tai aukioloajat. Pohjoismaissa kotiinkuljetus on lisääntymään päin ja Euroopassa taas vaivattomien noutopisteiden suosio kasvaa.Verkkokaupan suosituimmat toimitustavat Euroopassa

Tarjoathan asiakkaillesi sopivat vaihtoehdot ostosten toimituksiin.

Toimituksilta odotetaan entistä enemmän

Toinen asia, joka nousee tutkimuksissa esiin liittyen toimituksiin, on niiden läpinäkyvyys. Ostettu tuote on odotettu ja kuluttajat haluavat tietää, missä hänelle saapuva tuote on matkalla. Paketin seurannan tulisikin päivittyä riittävän tiheästi. Lisäksi halutaan sähköisiä ennakkoilmoituksia ja saapumisilmoituksia, jotta ostoksen voi noutaa viipymättä tai tietää olla kotona vastaanottamassa sitä.

Asiakaskokemuksen kannalta tärkeää on tilauksesta toimitukseen toteutuminen verkkosivuilla kerrotussa ajassa. Riittävän nopea toimitus vähentää usein myös palautusten määrää.

Palautuksilta odotetaan helppoutta

Palautukset ovat tärkeä osa toimitusketjua. Ostopäätöstä tehdessään eurooppalainen kuluttaja näkee erittäin tärkeänä sen, että palauttaminen on mahdollista ja se on mahdollisimman helppoa. Se luo ostajalle luottamusta verkkokauppaa kohtaan ja tekee ostamisen helpommaksi. Silloin kuluttaja tietää, että mikäli tuote ei sovi tai ei vastaa odotuksia, hän saa palauttaa tuotteen ja rahat takaisin.

Tuotteiden palautusmahdollisuus on ollut itsestään selvää jo pitkään kotimaisilla markkinoilla, mutta kansainvälisesti verkkokauppa-ostosten palauttaminen on vielä kehittyvä osa-alue. Toinen tutkimuksissa nouseva palautuksiin liittyvä tärkeä asia on niiden maksuttomuus kuluttajalle. Tämä tekee palauttamisen vielä helpommaksi ja näin rakentaa luottamusta ja uskallusta ostaa.

Luottamuksen rakentaminen erilaisin keinoin on hyvin tärkeää niin myyjän kuin ostajankin näkökulmasta, erityisesti kun lähdetään ’vieraaseen’ maahan.

Kuluttajan vaatimukset ovat kovat muttei mahdottomat

Kaiken kaikkiaan vaatimukset kasvavat verkkokaupan toimitusten osalta ja kuluttajat haluavat helppoutta, vaihtoehtoja ja valinnan vapautta entisestään.

Posti on vastannut tähän haasteeseen ja kehittää palveluitaan koko ajan, yhdessä valittujen yhteistyökumppaneiden kanssa. Eurooppalaiseen verkkokauppaan tarpeisiin kehitetty Parcel Connect palautusmahdollisuuksineen on tullut jo erittäin suosituksi toimitusavaksi.  Nopea kuljetuspalvelu toimii jo 18 Euroopan maan välillä ja uusia maita saadaan mukaan koko ajan. Esimerkiksi paketti Saksaan asiakkaalle kulkee Suomesta kolmessa työpäivässä.

Lataa ja lue myös tutkimustiivistelmä Baltian tavaraverkkokaupasta

 

Näillä toimitustavoilla saat tuotteesi kansainvälisille asiakkaillesi

 
Tutustu verkkokauppiaan kansainvälisiin toimitustapoihin ja lataa hyödylliset oppaat käyttöösi Tutustu
 

Aiheet: Blogi, Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!