Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
5.12.2017

  • Verkosta erikoistuotteet löytyvät vähemmällä vaivalla
  • Verkkokaupan pitää toimia hyvin puhelimella
  • Tilauksen ja toimituksen sujuvuus on hyvää palvelua
  • Ostopaikka valikoituu hinnan ja toimituskulujen mukaan
  • Verkko-ostamisen ja maksamisen pitää olla helppoa

Milleniaalit käyvät kaupoissa vain sovittamassa tai katsomassa tuotteita ja tilaavat ne mobiilisti verkosta. Totta vai tarua?

Verkkokaupassa asioinnin pitää olla helppoa tuotevertailusta palautukseen asti 

Nykynuoret ovat koko ajan netissä ja ostavat sieltä kaiken tarvitsemansa. Kivijalkakaupoissa käydään korkeintaan sovittamassa uusimpia trendivaatteita, jotka sitten ostetaan mobiilisti ulkomaisista verkkokaupoista, joita kaverit sosiaalisessa mediassa suosittelevat.

Tällainen mielikuva niin sanotuista milleniaaleista eli nykyisistä 20–30 -vuotiaista monella on. Mutta poikkeaako nuorten aikuisten ostokäyttäytyminen merkittävästi siitä, mihin vanhemmat ikäluokat ovat tottuneet? Ovatko perinteiset kaupat ja ostoskeskukset jäämässä tyhjiksi?

Verkkokaupasta saman tavaran saa usein halvemmalla

Kysytäänpä milleniaaleilta itseltään. Tekevätkö he ostoksia vain verkossa?

Ainakin järvenpääläisen Rasmus Pyykön, 22, ja vantaalaisen Jenni Pekkasen, 27, viimeisimmät verkko-ostokset kuulostavat varsin arkisilta: Pyykkö osti varsi-imurin, Pekkanen sushikippoja ja vauvanshampoota.

Molemmat kertovat kuitenkin tekevänsä edelleen muitakin kuin päivittäistavaraostoksia myös perinteisesti kivijalkakaupoissa. Ostospaikka valikoituu tarpeen, mutta varsinkin hinnan perusteella.

Saman vahvistaa tuore kansainvälinen tutkimus (SmarterHQ 2017), jonka mukaan jopa puolet milleniaaleista itse asiassa käy kaupoissa mieluummin kuin ostaa verkosta. Verkkokaupasta ostaminen on vain tapa saada tavara helpommalla tai halvemmalla. Osa kaivaa kännykän esiin jo kaupassa tehdäkseen hintavertailuja.

Verkosta erikoistuotteet löytyvät vähemmällä vaivalla

“Jos tarvitsen jotain, googlaan sen. Yleensä käytän kuvahakua”, Jenni Pekkanen sanoo.

Pekkanen on paraikaa perhevapaalla yhdeksän kuukauden ikäisen tyttärensä kanssa. Hän muistelee, miten vielä ennen vauvaa kaupoissa tuli kierreltyä usein. Nyt on vähemmän mahdollisuuksia lähteä ostoksille.

Se ei haittaa, koska Pekkasen mielestä verkosta saa melkein kaiken.

“Eipä olisi tullut mieleenkään lähteä ostamaan soijakippoja kaupasta. Ei siellä myydä tällaisia erikoistuotteita”, hän sanoo ja selaa kännykkäänsä.

Vauvalle tilattu ekoshampoo näyttää tulleen postiin. Soijakipot ovat vielä matkalla.

Verkkokaupan pitää toimia hyvin puhelimella

“Käytän aina tätä”, Jenni Pekkanen näyttää älypuhelintaan. “On meillä tabletti ja tietokonekin, mutta sillä tehdään lähinnä töitä.”

Kännykällä voi sitä paitsi tehdä Google-hakuja samalla, kun viestittelee kavereiden kanssa WhatsApp-sovelluksessa.

Helsingissä liiketaloutta opiskeleva Rasmus Pyykkö tekee puhelimella hakuja verkkokaupoista pääasiassa päivittäisillä junamatkoilla. Varsinaisen tilaamisen hän hoitaa mieluiten kotitietokoneella, koska se tuntuu luotettavammalta.

“Kaikki ostokset maksan mobiilisti. Rikkaimurinkin pystyin maksamaan Danske Bankin MobilePaylla”, Pyykkö sanoo.

Tilausten ja toimitusten sujuvuus on hyvää palvelua

Jenni Pekkanen arvostaa sitä, että verkkokauppa lähettää sähköpostiin ilmoituksen, kun tilaus on vastaanotettu ja lähetetty.

Täysin ongelmatonta verkko-ostaminen ei kuitenkaan ole. Pekkasta arveluttaa esimerkiksi se, että nettiin jää jälki siitä, missä hän liikkuu. Isoin päänvaiva koskee kuitenkin tuotteiden palauttamista. Kaikki verkkokaupat kun eivät anna palauttaa tuotteita ilmaiseksi.

Vaikka Pekkanen ymmärtää, että palautusten käsitteleminen on verkkokauppiaalle iso työ, hänen ehtonsa tilaamiselle on se, että tuotteen saa palauttaa ilmaiseksi.

Rasmus Pyykön mielestä kehittämisen varaa löytyy logistiikkaan ja tavaran vastaanottamiseen liittyen.

“Pakettiautomaatit ovat käteviä, mutta kotiinkuljetus useimmiten ei. Jos asiakas ei ole vastaanottamassa lähetystä, se palautuu ja asiakkaan pitää sopia uusi aika, mikä on hankalaa”, Pyykkö summaa.

Ostospaikka valikoituu hinnan ja toimituskulujen mukaan

Mutta mikä milleniaaleille on verkko-ostosten tekemisessä kaikkein tärkeintä?

Ainakin hinta. Netti on tehnyt tuotteiden ja palveluiden vertaamisesta helppoa ja nopeaa. Jos suomalaisten kauppojen hinnat eivät ole kilpailukykyiset, tavaran voi tilata ulkomailta. Rasmus Pyykkö kertoo ostavansa amerikkalaisesta eBaysta “kaikenlaista halpaa sälää”.

“Ja Zalando Loungessa käyn katsomassa tulevia tarjouksia.”

Jenni Pekkanen on hintojen lisäksi tarkka myös toimituskulujen suhteen.

“Jos tuote maksaa kympin ja toimitus kuusi euroa, selvitän aina, saanko tuotteen toimituskuluineen halvemmalla jostain muualta.”

Verkko-ostamisen ja maksamisen pitää olla helppoa

Verkkokauppojen etuihin kuuluu myös monipuolisempi tuotevalikoima, jonka näkee yhdellä vilkaisulla. Kaiken kaikkiaan helppous on milleniaaleille tärkeää.

“En esimerkiksi ikinä jaksa rekisteröityä tai kirjautua. Ja haluan aina maksaa verkkopankissa, jotta näen, että maksu on lähtenyt tililtä”, Jenni Pekkanen sanoo.

Toisaalta, joskus tavara pitää saada heti ilman päivänkään odotusaikaa. Pekkanen on tehnyt myös niin, että on tilannut tavaran netistä ja noutanut sen liikkeestä.

“Netistä voi tarkistaa nopeasti, minkä kaupan hyllyssä tavaraa on tarjolla.”

Silloin on tärkeintä, että verkkokaupasta löytyvät ajantasaiset tiedot varastosaldosta.

 

Postin ratkaisut verkkokauppiaille

 
Postin avulla saat käyttöösi kuluttajien eniten suosimat toimitustavat ja Suomen laajimman toimitusverkoston Tutustu tästä
 

Aiheet: Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!