Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
13.12.2016
B2B-verkkokauppatutkimus

B2B-tutkimus

Tutkimusta varten haastateltiin 200 yritysten työkalu-, varaosa- ja tarvikehankinnoista päättävää henkilöä. 

Lataa koko tutkimus >

Perinteiset B2B-tilauskanavat ovat vaihtumassa verkkokauppaan

Yritykset haluavat helppoa, selkeää ja ajasta riippumatonta palvelua. Verkkokaupan ja vastaavien sähköisten tilaustapojen arvellaan yleistyvän tulevaisuudessa: Teettämämme tutkimuksen* mukaan peräti 91 % yrityksistä aikoo tulevaisuudessa käyttää suljettua B2B-verkkokauppaa tilauskanavanaan. Myös avoimet verkkokaupat kasvattavat suosiotaan B2B-tilauskanavana etenkin suhteessa niiden nykykäyttöön.

 

3 havaittua trendiä olivat:

1. Yrityksiltä yrityksille ja kuluttajaverkkokaupat lähenevät toisiaan

Tutkimuksen* mukaan B2B-verkkokaupoilta vaaditaan tulevaisuudessa yrityskohtaisten hintojen ja muiden toimivien ominaisuuksien lisäksi yhä enemmän B2C-verkkokauppamaisia ominaisuuksia. Näitä ovat esimerkiksi ostamisen ja asiakkaaksi tulemisen helppous. Verkkokauppatilaamisen yleistymiseen uskotaan vahvasti niin pienissä kuin suurissakin yrityksissä. Samoin puhelintilausten ja kivijalkamyymälässä asioinnin uskotaan vähenevän.

2. Ostaminen ja hintavertailut ulkomailta helpottuvat

Tutkimuksesta* selvisi, että B2B-yritykset arvelevat ostamisen ja hintavertailujen tekemisen ulkomailta tulevaisuudessa helpottuvan. Tämä, samoin kuin avointen verkkokauppojen hyödyntäminen ammattitavaroiden hankintatapana viittaa samaan ilmiöön, joka on jo tapahtunut kuluttajapuolella: Verkko-ostamisen yleistyminen on merkinnyt kuluttajien ostovoiman suuntautumista ulkomaille ja haastetta kotimaisille kauppiaille.

3. Toimituksilta vaaditaan suurempaa nopeutta

Samalla kun ostaminen vapautuu ajasta ja paikasta, toimitusketjulta vaaditaan suurempaa ketteryyttä ja kehityskykyä – selkeä esimerkki tästä on vaatimus yhä nopeammista toimituksista. Tuotteita ei enää välttämättä tilata varastoon. Parhaimmillaan ne myydään suoraan valmistajalta loppukäyttäjälle, jolloin ainoastaan rahavirrat kiertävät myyjän kautta. Yritykset hakevat kilpailuetua optimoimalla taseensa ja toimintansa sekä keskittyvät omaan ydintekemiseensä. 

Mitä B2B-kaupankäynnin siirtyminen verkkoon tarkoittaa yrityksille

B2B-verkkokaupan lähentyminen B2C-verkkokaupan kanssa tarkoittaa lisääntyvää vaatimustasoa B2B-yrityksien tilauskanaville. BtoB-yrityksien asiakkaat arvostavat tilaamisen helppoutta sekä yksityishenkilöinä sekä yritysasiakkaana. 

Ostamisen ja asiakkaaksi tulon helppous nostaa B2B-yrityksien pohdittavien asioiden listalle kysymyksiä muun muassa alla olevista asioista:

  • Miten verkkotilauskanavassa on huomioitu mobiilitilauksien mahdollisuus?  
  • Voisiko ostaminen olla mahdollista ilman rekisteröitymistä?
  • Jos yritykselläsi on käytössä avoin verkkokauppa, löytyvätkö myytävät tuotteet hakukoneista? B2B-ostajat hakevat tietoa tuotteista verkosta aivan samalla tavalla kuin kuluttajatkin, joten avoin, verkkokauppamaisesti toimiva tilauskanava voi tuottaa aidosti mahdollisuuksia menestymiseen.

* B2B Verkkokauppa: Case Varaosien ostaminen, Posti Oy, IRO Research 2016

Lataa koko tutkimus

 
Perinteiset B2B-tilauskanavat ovat vaihtumassa verkkokauppaan. Lataa
 

Aiheet: Logistiikka, Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!