Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi

Porilainen yhden naisen verkkokauppa pipoiksi.fi myy itse tehtyjä asusteita, ompelutöitä ja kankaita. Usein tuotteet lähtevät asiakkaille kirjeenä tai S-koon pikkupakettina. Lähetyksen yrittäjä näppäilee menovalmiiksi netissä tai mobiilisovelluksella. Postimaksut hoituvat helposti verkkopankissa.

Alennusmyynnistä yli viikoksi postitettavaa

Verkkokauppayrittäjä Sari Klinkillä on edessään kiireinen iltapäivä. Nettikaupassa on juuri pyörähtänyt käyntiin alennusmyynti, joka poiki heti lähes satakunta tilausta. Yksinyrittäjälle se merkitsee töitä yli viikoksi, jokainen ostos pitää paketoida ja postittaa käsityönä. Parin vuoden kokemuksella verkkokauppias selviytyy kuitenkin urakasta rutiinilla.

Pipoiksi-lahettamisen-verkkopalvelu.jpg”Näin isoja tilausmääriä tulee harvemmin. Yleensä iltapäivät riittävät kaupan pyörittämiseen. Tyypillinen tilaus on sellainen, joka mahtuu Postin S-pakettiin tai jopa kirjeeseen. Näppäilen postituksen tiedot Postin verkkopalveluun ja maksan postikulut nettipankissa. Osoitekortit tulostan itse lähetyksiin”, Klink kertoo. Pienelle yrittäjälle Postin kuluttajapalvelut ovat helpoin ratkaisu lähetysten toimituksiin.

”Yrityksille tarkoitettuun Smartship-palveluun siirtymisestä on ollut Postin yhteyshenkilöni kanssa kyllä puhetta, mutta vielä se ei ole ajankohtaista.”

Asiakasrekisterin integrointimahdollisuuden ja muita yrittäjää palvelevia lisäominaisuuksia sisältävä Smartship on sopiva vaihtoehto, kun pakettivolyymit ovat suuria.

Pipoista liikkeelle

Ompelua harrastava Sari Klink starttasi verkkokauppansa ilman aiempaa liiketoimintakokemusta. Yrittäminen on kuitenkin aina kiinnostanut myös neuropsykiatrisena valmentajana ja lapsensa omaishoitajana toimivaa porilaista.

Pikkuhiljaa verkkokauppa on alkanut rullata. Itse suunniteltujen pipojen ja asusteiden lisäksi pipoiksi.fi myy myös kankaita.

”Omiakin kangaskuoseja on jo useita, mutta myyn edelleen myös tehtaiden kankaita. Jatkossa omia kuoseja on tulossa lisää. Kankaat kulkevat asiakkailleni Postin S-kokoisessa paketissa, johon mahtuu jopa 10 metriä kangasta. Paketin toimitus maksaa asiakkaalle 6,90 euroa. Yli 100 euron tilaukset toimitamme yksityisasiakkaille postikuluitta.”

Markkinoinnissa toimii some

Pipoiksi.fi-verkkokaupan alkuvaikeuksiin kuuluivat sopivien kangastoimittajien löytäminen ja nettikaupan teknisen alusta valinta.

”Aloitin verkkokaupan ilmaisohjelmistolla, mutta siirryin sitten nykyiseen Finguun, johon olen ollut tyytyväinen. Tilausten toimitusten kanssa pääsin helposti alkuun ottamalla verkkosivujen kautta yhteyttä Postin asiakaspalveluhenkilöön. Kävimme lähetystarpeeni läpi ja sain neuvoja itselleni sopivista ratkaisuista.”

Aloitteleville verkkokauppiaille yrittäjä listaa lisäksi vielä muutaman neuvon. ”Kannattaa panostaa hyvään liiketoimintasuunnitelmaan, etsiä hyvä kirjanpitäjä ja miettiä etukäteen vakuutustarpeet sekä omat eläkeasiat.” Ilmaisen yrittäjäkurssin käynyt verkkokauppias korostaa, että muuten yrittäjälle ei juuri mikään ei ole ilmaista.

Markkinoinnissa Klink on saanut parhaita tuloksia sosiaalisesta mediasta. Tarmokas yrittäjä käyttää myös kaikkia muita mahdollisia keinoja. ”Lomamatkoillekin otan aina mainoksiani mukaan ja kiinnittelen niitä sallittuihin paikkoihin.”

Verkkokauppaa täydentävä kivijalkamyymälä Poriin

Mukavasti kehittyneen verkkokaupan kannustamana Sari Klink on ompelijakumppaninsa Jaana Taipalmaan kanssa avannut Poriin kivijalkamyymälän osoitteeseen Isolinnankatu 7. Verkkokaupan palvelua täydentävässä myymälässä on tarjolla myös useiden kymmenien muiden suunnittelijoiden käsitöitä.

”Porissa ei vielä ollut tällaista liikettä”, ahkera yrittäjä toteaa.

Aiheet: Blogi, Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!