Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
8.11.2017
Smart City -seminaarissa puhuttiin siitä, miten teknologia ja tekoäly muuttavat kaupunkeja, asumista ja työn tekemistä. Posti esitteli tapahtumassa kiinteistöjen oman postin.

Tulevaisuuden älykkäässä kaupungissa teknologia pitää valjastaa ratkomaan arjen ongelmia

Miten digitaalisuus muuttaa asumista? Mitä annettavaa tekoälyllä on tulevaisuuden kaupunkilaiselle? Mistä puhumme, kun puhumme älykkäistä kaupungeista?

Muun muassa näitä kysymyksiä pohdittiin lokakuussa Helsingissä järjestetyssä Smart City 2017 -seminaarissa. Kaksipäiväiseen seminaariin osallistui järjestäjien mukaan 300–400 osallistujaa sekä lukuisia yhteistyöyrityksiä. Teemoina olivat liikenne, 5G ja sen mahdollisuudet, turvallisuus sekä tekoäly.

Nyt toisen kerran järjestetty tapahtuma oli loppuunmyyty, mikä kertoo, että aihe puhuttaa eri toimijoita. Seminaariin osallistuneiden yritysten perusteella Smart City eli älykäs kaupunki kytkeytyy vahvasti rakentamiseen, logistiikkaan ja tiedon kulkuun sekä näiden suunnitteluun.

Teknologia ja tekoäly pitää valjastaa auttamaan ihmisiä

Seminaarissa puhuttiin, kuinka teknologia ja tekoäly muuttavat kaupunkeja, asumista ja työn tekemistä. Mutta miksi tätä kaikkea pohditaan?

icon-quote.pngUudet innovaatiot mahdollistavat älykkäitä kaupunkiympäristöjä, mikä luo mahdollisuuksia sekä yrityksille että julkiselle sektorille”, sanoo Smart City 2017 -seminaarin järjestäjä Eemeli Wang.

Hitachin johtaja Sanj Juneja muistutti seminaarin osallistujia siitä, että 25 vuoden päästä jo 70–75 prosenttia maailman kaikista ihmisistä asuu kaupungeissa. Siksi teknologia ja tekoäly kannattaa valjastaa auttamaan kasvavia kaupunkeja. Kaupungistuminen luo myös valtavasti uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursorin palvelujohtaja Jouni Eho huomautti omassa puheenvuorossaan, että teknologia pitäisi valjastaa ratkomaan paikallisia ongelmia.

Kyse ei kuitenkaan ole pelkästään teknologiasta, huomautti Tiedon innovaatiojohtaja Taneli Tikka.

icon-quote.pngTeknologiasta ei pitäisi puhua päälle liimattuna”, Tikka totesi paneelikeskustelussa, jossa asiantuntijat pohtivat sitä, mitä tulevaisuuden työ on. Panelistien mielestä kysymys on ennen kaikkea siitä, miten teknologia tai tekoäly saadaan auttamaan ihmistä.

Finnairin johtaja Laura Ansaharju kertoi, että Finnairissa tekoälystä käytetäänkin nimeä apuäly.

Kuluttaja ei kaipaa teknologiaa vaan toimivaa palvelua

Voisivatko teknologia ja tekoäly ratkaista myös asumisen ongelmia? Monet rakennusliikkeet ovat viime vuosina panostaneet asumisen palveluiden kehittämiseen.

Verisuren Suomen toimitusjohtaja Sami Ranta totesi, ettei älykkäitä palveluita kannata yrittää myydä teknologia edellä vaan keskittyä siihen, minkälaisia ratkaisuja ne tuottavat asiakkaalle.

Ihminen kun ei asumisessakaan kaipaa monimutkaista teknologiaa vaan toimivia palveluja, jotka helpottavat arkea ja säästävät aikaa.

Hyvänä esimerkkinä toimii Smart City -tapahtumassakin esitelty Postin yhdessä rakentajien ja verkkokaupan kanssa kehittämä Smartpost-automaatti, joka helpottaa tavaroiden liikkumista.

icon-quote.pngSmartpost on oikeastaan tyhmä, ei älykäs laatikosto. Smartpost itsessään ei pidä sisällä teknologiaa vaan kaikki äly on rakennettu sen ulkopuolelle”, sanoo Postin pakettiliiketoiminnasta vastaava johtaja Toni Laaksonen.

Smartpostin tavoitteena on, että automaatin voi asentaa melkein mihin tahansa, ja että se on kuluttajalle mahdollisimman helppo käyttää. Smartpost on kuin oma posti kiinteistössäsi.

Aiheet: Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!