Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
6.3.2017

Monet mittarit, tutkimukset ja ennusteet ovat jo pidemmän ajan povanneet vahvaa kasvua verkkokaupalle. Verkkokauppaostaminen kasvaa kohisten lähes kaikkialla maailmassa. Siitä on tulossa yhä luontevampi osa jokapäiväistä asiointia muun muassa Euroopassa. Mukaan on tullut uusia, kiehtovia mahdollisuuksia ja markkinoita. Ota blogikirjoituksesta talteen vinkit kohdemarkkinoiden valintaan ja kansainvälistymiseen.

Näin valitset kohdemarkkinasi

1. Kohdemarkkinat tuotteiden kautta

Sopivat uudet kohdemarkkinat saattavat löytyä helposti esimerkiksi myytävien tuotteiden kautta. Mistä löytyy asian harrastajia tai juuri näistä tuotteista enemmän kiinnostuneita? Tai mistä näitä tuotteita ei saa lainkaan tai ne ovat paljon kalliimpia?

2. Kansainvälistymisen aloittaminen naapurimaista

Myös lähialueelta voi olla helpointa aloittaa. EU:n sisällä Ruotsi ja Viro ovat varmasti naapurimaista ne tutuimmat. Myös kielet ja kulttuurit ovat molemmin puolin tuttuja. Käden ulottuvilla on noin 10 miljoonan ihmisen markkina Ruotsissa ja 1,3 miljoonaa ihmistä Virossa. Ruotsalaiset myös ostavat jo nyt paljon Suomesta. Voit lukea lisää Baltian verkkokauppamahdollisuuksista Tavaraverkkokauppa Baltian maissa -tutkimuksesta.

3. Markkinapotentiaalin huomioiminen

Suuret markkinat, kuten Venäjä ja Kiina, ovat perinteisesti vahvoja tuontimaita. Kuitenkin viime vuosien verkkokauppaostamisen kasvuluvut ovat olleet molemmilla markkinoilla merkittäviä. Venäläiset ostavat yhä enemmän myös ulkomaisista verkkokaupoista. Näitä maita onkin syytä pitää silmällä omia markkina-alueita valitessa. Venäjälle on tällä hetkellä toistaiseksi voimassa tulli- ja verohelpotuksia, kun kuluttaja ostaa ulkomaisista verkkokaupoista. Miksi et hyödyntäisi tätä tilannetta nyt? Venäjän verkkokauppamarkkinoiden mahdollisuuksista ja erityispiirteistä voit lukea lisää Venäjän verkkokaupan tutkimustiivistelmästä. 

Kuka on asiakkaasi?

Tuotteidesi kohderyhmät tulisi miettiä mahdollisimman tarkasti, jotta onnistut löytämään oikeat kanavat asiakkaiden tavoittamiseksi. Kohdistamalla voit tehdä mahdollisimman kustannustehokasta ja onnistunutta markkinointia.

Verkkosivujen osalta mieti, millä kielellä kuhunkin maahan kannattaa myydä. Usein ihmiset mieluiten asioivat omalla äidinkielellään. Sama pätee näin ollen myös asiakaspalveluratkaisuihin. Riittävät ja kyseisessä maassa eniten käytetyt maksutavat on hyvä selvittää ja olla tarjolla, jotta kauppa käy. 

Maksuton opas kansainvälistymiseen

Luotettavat toimitukset ovat yksi verkkokaupan kulmakivistä. EU:n alueella käyt sisämarkkinakauppaa. EU:n ulkopuolelle lähetettäessä tulee huomioida tarvittavat vientiasiakirjat ja -ilmoitukset tullille. Näistä, samoin kuin sopivien kuljetuspalveluiden valinnasta, saat enemmän tietoa verkkokauppiaille tehdystä Vinkit vientiin -oppaasta. 

Ranja PasivirtaKansainvälisille markkinoille lähteminen on verkkokaupan ansiosta nyt monella tapaa helpompaa kuin koskaan aiemmin. Voit yhdestä paikasta hoitaa kaupanteon kaikkialle ja ulottuvillasi ovat halutessasi maailman kaikki verkkokauppa-asiakkaat.
 
Uusille alueille laajentuminen vaatii vain ennakkoluulotonta asennetta. Rohkeutta kansainvälistymiseen - minne tahansa maailmassa haluatkin laajentua, me autamme sinua siinä! Tutustu verkkokaupan palveluihimme tai lataa Vinkit vientiin -opas.

 

Kirjoittaja Ranja Pasivirta on Postin kansainvälisistä pakettikuljetuksista vastaava Business Manager

 

Vinkit vientiin Lataa opas Näillä vinkeillä pääset alkuun verkkokaupan kansainvälistymisessä.

Aiheet: Blogi, Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!