Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
6.2.2017

Koodi helpottaa huoltolähetyksiä

Puhelimen voi lähettää huoltoon tai tietoturvalliseen kierrätykseen Helposti-koodin avulla.      

Pienten elektroniikkalaitteiden lähettäminen huoltoon on helpottunut Postin otettua käyttöön Helposti-koodin.

 icon-quote.pngJos esimerkiksi matkapuhelin menee rikki, voi asiakas ilmoittaa huoltoliikkeeseen lähettävänsä sen korjattavaksi. Yritys antaa kuusinumeroisen koodin, jonka avulla matkapuhelimen pystyy lähettämään huoltoon, sanoo Postin BtoC-pakettipalveluiden johtaja Saara Pietilä

Käytännössä lähetys toimii siten, että kuluttaja vie paketin pakettiautomaattiin, näpyttelee numerokoodin ja asia on sillä selvä. Automaatti hoitaa pakettiin osoitetiedot ja muut tarvittavat merkinnät. 

Pietilä kertoo, että Helposti-koodi on kehitetty yritysten tarpeeseen. 

icon-quote.pngHelposti-koodi sopii myös käytetyn tavaran kauppaan, jolloin myydyt tavarat saa lähetettyä kätevästi koodin avulla. Moni käytetyn tavaran verkkokauppa suunnittelee parhaillaan Helposti-koodin käyttöönottoa, Pietilä sanoo.

Harva vielä hyödyntää 

Helposti-palvelua hyödyntää vielä harva verkkokauppa tai huoltoyritys. Sen sijaan elektroniikkaromun kierrätyksessä palvelu on jo käytössä.seiffi-sakari-hietala_56x60.jpg

Sähkö- ja elektroniikkalaitetuottajien tuottajavastuusta eli käytännössä kierrätyksestä huolehtivan palveluyhtiö Elkerin toimitusjohtaja Sakari Hietala kertoo, että kuluttajat pitävät laatikoissaan vanhoja kännyköitä ja tietokoneita vuosikausia. Yhtenä syynä on pelko henkilökohtaisten tietojen joutumisesta väärien henkilöiden haltuun. 

Toisaalta monelle lähin elektroniikkaromun kierrätyspiste on liian kaukana.

icon-quote.pngSähkö- ja elektroniikkalaitteiden tuottajayhteisöiden yhteistyöfoorumi SER-kierrätys alkoi viime vuoden puolella pohtia, miten kuluttajille tai vaikka pk-yrityksille voitaisiin tarjota helppo, halpa ja turvallinen tapa päästä eroon käytetyistä laitteista, jotka voivat sisältää henkilökohtaisia tietoja, Hietala sanoo.

Mukana kehitystyössä oli Postin ja SER-kierrätyksen lisäksi kierrätysyhtiö Kuusakoski, joka huolehtii datan täydellisestä tuhoamisesta.

Tammikuussa käynnistyi palvelun testikäyttö osoitteessa www.seiffi.fi. Palvelussa maksetaan ennakkoon laitteiden lähetys ja sähköpostissa tulee vastineeksi numerokoodi.

icon-quote.pngPostin verkoston avulla tästä saatiin valtakunnallinen palvelu, jonka avulla asiakas saa postimaksun hinnalla todistuksen, että tiedot on tuhottu ja laite kierrätetty asianmukaisesti, Hietala kertoo.

 Seiffi on auennut kaikille helmikuussa. Tutustu palveluun osoitteessa www.seiffi.fi

 

 

Pyydä tarjous tai ota yhteyttä

 
Kun valitset Postin, saat tutun ja luottevan kumppanin. Ota yhteyttä
 

Aiheet: Asiakascase, Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!