Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi

Business-to-Business-verkkokauppa kasvaa. Kuluttajapuolelta tutun helpon nettiostamisen parhaat käytännöt siirtyvät pikkuhiljaa myös yritystenväliseen kauppaan. ”Jos ei nyt lähde mukaan, jää pian ulos”, sanoo asiantuntija.

Ostamisen käytännöt muuttuvat

Tilauskirja kainaloon ja asiakkaan luokse kahville. Siinä myyntiedustajan perusresepti, jolla on monella toimialalla totuttu keräämään tarvittava liikevaihto yritystenvälisessä kaupassa. Muutosten tuulet kuitenkin puhaltavat parhaillaan läpi talouselämän. Digitalisaatio myllää pikkuhiljaa myös yritystenvälisen kaupan käytäntöjä uusiksi.BtoB-verkkokauppa-kasvaa.jpg

”Kuluttajille kehitettyjen verkkokauppojen hyvät toimintamallit siirtyvät myös B-to-B-puolelle. Ihmiset ovat huomanneet, kuinka näppärää netissä on vertailla hintoja. Lisäksi verkkokaupasta näkee nopeasti kuljetusvaihtoehdot, takuut ja muut tarvittavat tiedot. Kaiken kruunaa tietysti ostamisen helppous”, luettelee Postin yritysten kuljetusten liiketoimintajohtaja Ari Tepponen.

Verkkokaupalla läpinäkyvyyttä toimitusketjuun

Entä mitä etuja yrityksille suunnattu verkkokauppa tuo tavarantoimittajalle? Ari Tepponen sanoo sähköisten tilausjärjestelmien tuovan koko toimitusketjulle tehokkuutta ja kustannussäästöjä. Yritysasiakas näppäilee tilauksensa itse ja valitsee haluamansa toimitustavan. Prosessiin tulee läpinäkyvyyttä, kun toimitusketjun portaat näkevät muutakin kuin omat varastosaldonsa. Tavarantoimittaja voi paremmin ennakoida kysyntää tilausjärjestelmästä keräämänsä datan perusteella.

icon-quote.pngYritystenvälinen verkkokauppa auttaa toimitusketjun osia keskittymään omaan ydinosaamiseensa. Jälleenmyyjä voi keskittyä myyntiin, maahantuoja tai valmistaja omaan työhönsä ja logistiikkakumppani kuljetuksiin sekä varastoinnin järjestämiseen.

Entä hävittääkö verkkokauppa alueelliset jälleenmyyntikäytännöt, tilaavatko yritykset helpommin ulkomailta halvan hinnan houkuttelemina? Tepponen korostaa hyvän paikallisen palvelun ja toimituskyvyn olevan hinnan ohella parhaita aseita kilpailussa.

icon-quote.pngPaikallinen tavarantoimittaja voi tarjota neuvontaa ja pystyy tehokkaasti toimiessaan haastamaan maiden rajat ylittävät kuljetukset. Kuljetusnopeusvaade kasvaa koko ajan.

Toimituksia tiuhempaan tahtiin

Verkkokaupan asiakkaat valitsevat toimitukset yhä pienemmissä erissä ja useammin. Jälleenmyyjien pääomaa ei sitoudu omiin varastosaldoihin entiseen malliin, eivätkä hyllyt ole kuitenkaan tyhjinä.

Isoilla jälleenmyyjillä on yleisesti ottaen enemmän resursseja tietojärjestelmien integraatioiden toteuttamiseen, mutta myös pienemmät hyötyvät. ”Pienikin jälleenmyyjä voi nopeasti vertailla tavarantoimittajien verkkokauppojen hintoja ja toimituksia. Edullisiin ostohintoihin ei välttämättä vaadita isoja tilausmääriä”, Tepponen huomauttaa.

Suomi ei ole verkkokaupan eturintamassa

"Yritystenvälinen verkkokauppa kasvaa ja lähestyy kuluttajaverkkokaupan ominaisuuksia. Jos ei nyt lähde mukaan, on pian ulkona”, sanoo jatkuvasti kansainvälisiä markkinoita seuraava Tepponen.

Kansainvälisesti Suomi ei vielä ole B-to-B-verkkokaupan eturintamassa, selkeimmät ratkaisut tulevat ulkomailta. ”Pelialalta tuttua suomalaista innovatiivisuutta kaivattaisiin tässäkin asiassa. Tabletit ja älypuhelimet tulevat nyt lujaa, verkkoa käytetään mobiilisti.”

-----------------------------------

Tutustu Postin verkkokaupan logistiikkaratkaisuihin

Lue uusi varaosien ja työkalujen B-toB-verkkokaupan tutkimus.

LATAA TUTKIMUS: Business to business -verkkokaupat 2016  Lataa tästä Perinteiset B2B-tilauskanavat ovat vaihtumassa verkkokauppaan.

Aiheet: Blogi, Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!