Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi

Posti uskoo, että ruoan verkkokauppa saadaan kasvamaan lisäämällä tarjontaa ja markkinointia. Moni kuluttaja olisi valmis tilaamaan verkosta myös valmiita ruoka-annoksia.

Vaikka kuluttajilla on jo hyviä kokemuksia ruoan ostamisesta verkkokaupoista, jarruttavat ennakkoluulot vielä nettiruoan lopullista läpimurtoa. Verkosta tilaaminen saatetaan mieltää vaikeaksi tai kalliiksi. Myös tarjontaa on ollut paikoitellen vähänlaisesti eivätkä kaupat ehkä ole panostaneet riittävästi palvelun markkinointiin.

Samaan aikaan verkkokaupan hyödyt kyllä ymmärretään. Varsinkin autottomat lapsiperheet säästäisivät aikaa, vaivaa ja rahaa tilaamalla ruokaostoksensa suoraan kotiin. Nykyään verkosta voi tilata jopa reseptikasseja ja valmiita ruoka-annoksia, mikä palvelee myös ikääntyviä.

Kaikesta ruoan verkkokaupan ympärillä käydystä keskustelusta huolimatta sen osuus ruoan kokonaismyynnistä on murto-osa. Kaupan Liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala totesi 7.2.2018 Talouselämä-lehdessä, "Ruoan verkkokauppa on jo pitkään ollut iso juttu, josta on koko ajan mietitty, milloin se tulee."

icon-quoteKysyntää ruoan verkkokaupalle kyllä on, ja meillä on monia yrityksiäkin, jotka sitä ovat tehneet mutta se ei oikein ole lähtenyt liikkeelle”

Pekkalan mukaan Isossa Britanniassa ruoan verkkokaupan osuus koko päivittäistavarakaupasta on noin 5-7 prosenttia. Suomessa se on edelleen selvästi alle prosentin, vaikka suhteessa kasvuprosentit ovatkin kovia.

Miksi ruoan myynti verkossa ei ole Suomessa lähtenyt lentoon?

Valmis ruoka helpottaa arkea

Postin Head of E-Commerce Concepts Ville Vasaramäki uskoo, että kehitystä voidaan vauhdittaa.

icon-quote Tarjontaa pitää kasvattaa uusille maantieteellisille alueille. Palveluita pitää markkinoida vahvemmin. Lisäksi ruoan ostaminen verkosta pitää tehdä mahdollisimman helpoksi ja nopeaksi”, Vasaramäki listaa.

Hän uskoo, että kiireiset kuluttajat laskevat yhä enemmän arvoa sille, kuinka paljon aikaa säästyy, kun ei tarvitse käydä kaupassa - tai kun ei tarvitse edes valmistaa ruokaa.

Postin maaliskuussa tekemän kyselyn perusteella moni suomalainen olisi nimittäin valmis tilaamaan verkosta jopa valmiita ruoka-annoksia.mita-ruokaa-voisit-tilata-verkosta-3-2018

icon-quoteValmiit ateriat ovat yksi hyvä vaihtoehto kiireisen arjen helpottamiseksi. Posti voi toimittaa kylminä kuljetettavia aterioita pakettiautomaatteihin ja kotiin”, Vasaramäki sanoo.

Posti myy Smartpost.fi-palvelun kautta aterioita, joita voi tilata pääkaupunkiseudulla sijaitseviin automaatteihin. Ja jos taloyhtiössä tai työpaikalla on oma Smartpost-automaatti, ruokaa voi tilata suoraan sinne.

Ruokaa suoraan automaattiin

Posti tuo eri puolille Suomea tulevan vuoden aikana nykyisten 600 automaatin lisäksi 1000 uutta automaattia, joista suuri osa sijoitetaan kerrostaloihin ja toimistotiloihin.

Vasaramäen mukaan sekä kerrostaloasukkaiden että toimistotyöntekijöiden asenteet ruoan verkko-ostamista kohtaan ovat erittäin myönteisiä. Myös useat kauppiaat ovat kiinnostuneita uudesta tavasta toimittaa ruokaa asiakkaille.

icon-quote Kuluttajakäyttäytymisen muutos vie tietysti oman aikansa”, hän huomauttaa.

Posti uskoo vahvasti ruoan verkkokauppaan. Siksi se tarjoaa myös kotiinkuljetuspalvelun. Palvelussa asiakas valitsee ensin hänelle sopivan kolmen tunnin toimitusaikaikkunan. Toimituspäivän aamuna asiakas saa tekstiviestillä tarkemman kellonajan puolen tunnin tarkkuudella.

icon-quote Uskon, että ruoan verkkokaupan kasvu jatkuu niin päivittäistavaroissa kuin reseptikasseissa ja valmisaterioissakin. Toivottavasti markkinoille tulee myös sellaisia uusia konsepteja, joista vielä emme osaa edes unelmoida”, Vasaramäki sanoo.

Kauppias, autamme laajentamaan myyntialuettasi!

 
Tutustu verkkokaupan mahdollisuuteen alueellasi Tutustu
 

Aiheet: Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!