Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
22.10.2018 | Minna Pyykkö

Paketti samana päivänä perille

Posti tarjoaa kilpailukykyä kotimaiselle verkkokaupalle nopeilla toimitusajoillaan. Pääkaupunkiseudulla pakettien toimitus onnistuu jopa saman päivän aikana. Toimituksen voi noutaa pakettiautomaatista tai valita kotiinkuljetuksen.

– Tulossa miljoonien pakettien joulu

Joulumyynnin uskotaan yltävän ennätyslukemiin kotimaan verkkokaupassa. Posti vahvistaa verkostoaan ja palvelee asiakkaitaan jo 1700 pisteessä. 

Viime vuonna joulunajan pakettitoimituksia oli Postilla ennätysmäärä, yli 250 000 pakettia päivässä ja yli 1,2 miljoonaa pakettia viikossa. Tämän vuoden aikana pakettitoimitusten määrä on kasvanut reilut 10 prosenttia ja joulusesongin arvioidaan rikkovan edellisen vuoden ennätykset.

icon-quote Varaudumme joulusesongin aikana toimitusten merkittävään kasvuun, kun suuri osa kuluttajista aktivoituu tilaamaan lahjoja verkkokaupoista”, kertoo tuotekehityksestä vastaava johtaja Kati Nevalainen Postin paketti- ja logistiikkapalveluista.

Jo parin vuoden ajan joulusesonki on lähtenyt raketin lailla nousuun Black Friday -ostostapahtumasta. Perjantain perässä seuraa Cyber Monday, ja ostoshumu jatkuu vauhdikkaana aina joulun aluspäiviin saakka.

Posti palvelee jouluna 1700:ssa eri pisteessä

Posti alkaa suunnitella seuraavaa joulukautta jo hyvissä ajoin heti vuoden vaihtumisen jälkeen. 

”Avaamme uusia joulunajan noutopisteitä olemassa olevien palvelupisteidemme läheisyyteen. Niitä avautuu erityisesti paikkoihin, jonne pääsee helposti autolla tai julkisilla liikennevälineillä. Palveluajat ovat niissä laajat”, Nevalainen sanoo.1700_noutopistetta

Pakettitoimitusten lajittelu ja kuljetus toimivat 24/7, ja paketteja kuljetetaan myös sunnuntaisin noutopisteisiin. Postin syyskuussa avattu Fast track -palvelu mahdollistaa toimitukset jopa saman päivän aikana kotiin tai noutopisteisiin pääkaupunkiseudulla.

”Pakettien toimitustahti on todennäköisesti tiivis lauantaihin 22.12. saakka, kun jouluaatto on tänä vuonna maanantaina”, Nevalainen arvioi.

Joulusesonki ei pääty kuitenkaan tähän, sillä joulun jälkeen alkaa alemyynti- ja palautussesonki, joten Postin pakettitoimitukset kulkevat vilkkaasti myös tammikuun ajan.

Nopea toimitusaika erottava kilpailuvaltti

icon-quote Kotimaisen verkkokaupan kasvuvauhti on ollut noin 10–20 prosenttia vuodessa. Erot ovat suuria yritysten välillä. Ruoan verkkokauppa kehittyy nyt kaikkein voimakkaimmin”, kertoo toimitusjohtaja Juhani Pekkala Kaupan liitosta. 

"Aika monesti tuotteista haetaan mobiilisti perustietoa, kokemuksia ja arvioita niiden ominaisuuksista. Verkkokaupassa kilpaillaan tuotteiden ainutlaatuisuudella, toki myös hinnalla”, Pekkala toteaa. Digitaalisten palveluiden toimivuus on entistä tärkeämpää myös kivijalkakaupassa asioiville. 

Kotimaiset verkkokauppiaat kohtaavat jatkuvasti kiristyvää kilpailua ulkomaisia toimijoita vastaan. Miten kisassa pärjää?

Jatkuvasti entistä tärkeämmäksi kilpailuvaltiksi tulee Pekkalan mukaan toimitusten nopeus.

”Mitä nopeampi, sen parempi. Samana päivänä toimitettava lähetys on vielä kilpailuvaltti, mutta vielä ei kilpailla sillä, toimitetaanko paketti kahden vai neljän tunnin sisällä vastaanottajalle. Posti on tässä hyvä kumppani, jonka kautta löytyy ratkaisuja.”

icon-quoteAsiakkaat edellyttävät jatkossa yhä nopeampaa toimitusta”, Postin pakettiliiketoiminnan kaupallinen johtaja Henrik Hahtovirta korostaa.

Vaivattomuus on toinen vahva trendi.

”Minusta kuluttajakokemus on tärkeimpiä asioita, josta vielä keskustellaan aika vähän. On tosi tärkeää, miten kuluttaja saadaan kiinni, ja millaiseksi hän kokee verkkokaupassa asioinnin, kuten navigoinnin, tiedonhaun ja maksamisen”, toteaa Pekkala. 

Katalogit pitävät pintansa

Myös markkinointiin kannattaa panostaa. 

”Perinteiset katalogit ovat edelleen hyvä vaihtoehto digitaalisten kanavien rinnalle. Aika paljon ostopäätöksistä tehdään katalogia selaamalla, vaikka itse ostostapahtuma tapahtuisikin verkossa”, Nevalainen vinkkaa.

Myös erilaisia kauppapäiviä kannattaa hyödyntää. Esimerkiksi Kiinassa suosittu Singles Day marraskuussa ei vielä ole rantautunut Suomeen, mutta kuka keksii hyödyntää sen ensiksi, voi korjata potin.   

Automaatilla kiireinen kuluttaja säästää jonottamisen vaivan

 
Smartpost-pakettiautomaatti on suosituin noutotapa Suomessa. Myymälään asennettuna Smartpostin Click & collect -ratkaisu laajentaa tuotevalikoimaa, kun kaikkia tuotteita ei tarvitse pitää hyllyssä. Pienikin myymälä voi tarjota verkkokaupan kautta isomman myymälän tuotevalikoiman. Ja kiireinen kuluttaja säästää jonottamisen vaivan, kun voi noutaa ostokset suoraan automaatista. Lue lisää
 

Aiheet: Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!