Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi

Uusi B-to-B verkkokauppatutkimus kertoo, että digitalisaatio on muuttamassa myös jähmeinä pidettyjä työkalu- ja varaosakaupan jakelukuvioita. Japanilaisen Makitan Suomen maahantuonnissa kehitys näkyy etenkin muutoksina tilaus- ja toimitustavoissa sekä myyntiedustajien työssä.

Kuljetuksia useammin ja pienemmissä erissä

"Kuljetusten tarve kasvaa jatkuvasti, kun jälleenmyyjämme pienentävät omia varastojaan", sanoo sähkötyökaluja maahantuovan Makita Oy:n kehityspäällikkö Markus Rahkonen. Vantaalla sijaitsevan pääkonttorin ja Suomen toimintojen keskusvaraston pihalla pyörähtää tämän tästä jakeluautoja paketteja noutamassa. Tuotteita toimitetaan kauppiaille entistä useammin ja pienemmissä erissä.

icon-quote.pngJapanilaiseen yrityskulttuuriin kuuluu turhan tekemisen jatkuva karsiminen ja keskittyminen ydintoimintaan. Siksi meillä ei ole esimerkiksi omia jakeluautoja. Olemme alusta alkaen ulkoistaneet kuljetukset niihin erikoistuneille tahoille.

Rakentaminen ja teollisuus ovat nyt myötätuulessa. Se näkyy Makitallakin myynnin kasvuna. Maahantuojan varastotilat ovat käymässä ahtaiksi, vaikka lisätilaa on hankittu seinien takaa jo useampaan otteeseen.

Digitalisaatio etenee myös työkalukaupassa

Sähkötyökalujen kaupan alalla digitalisaatio ei etene yhtä nopein harppauksin kuin esimerkiksi kulutuselektroniikassa. Muutos on kuitenkin käynnissä ja etenee vääjäämättä.

Digitalisaation myötä Makitallakin on voitu automatisoida monet aiemmin ihmisten hoitamat tehtävät. Työntekijää ei Rahkosen mukaan japanilaisessa yrityskulttuurissa kuitenkaan mielletä vain kuluksi: ”Tietotekniikan kehityksen myötä säästetyn ajan työntekijä voi käyttää mielekkäämpiin ja yrityksen kannalta tuottavampiin tehtäviin.”

Jälleenmyyjien verkkokaupoista ostetut tuotteet on saatava nopeasti loppuasiakkaalle. Jos kauppiaalla ei ole tuotetta heti toimitettavaksi, voidaan se laittaa suoratoimituksena maahantuojalta matkaan. Loppuasiakas voi myös noutaa ostoksensa Vantaan varastosta.

Toimituksissa luotettavuus, nopeus ja toimitusvarmuus ovat keskiössä. ”Myös kuljetusliikkeen lisäpalveluilla on meille merkitystä. Esimerkiksi Postin Helposti-koodi luo meille uusia mahdollisuuksia tarjota asiakkaillemme parempaa ja nopeampaa palvelua.”

Tuotetietoa kauppiaille ja kuluttajille

Entistä useamman jälleenmyyjän verkkosivujen Makita-tuotetiedot päivittyvät automaattisesti samalla kun maahantuoja lisää tuotetietoa omille sivuilleen.

"Tuotetiedon ylläpito on ensisijaisesti vähittäismyynnin työtä, mutta haluamme tehdä tuotteittemme myynnin mahdollisimman helpoksi", Rahkonen linjaa. Vantaan pääkonttorilla on myös tuotteiden kuvauksia ja videoiden tuotantoa varten oma studio.

Palvelut siirtyvät verkkoon

Asiointi sekä jälleenmyyjien että loppukäyttäjien kanssa hoituu yhä useammin verkon kautta. Kuluttajille suunnattujen nettipalvelujen hyviksi koetut toimintatavat siirtyvät pikkuhiljaa myös yritystenväliseen B-to-B-kauppaan.

icon-quote.pngPyrimme tarjoamaan kaikille asiakkaillemme sellaisen asiointiympäristön, jota he ovat tottuneet käyttämään. Kehitämme sähköisiä tilauskanavia helpottaaksemme kaupankäyntiä, tiedonkulkua ja toimitusten sujuvuutta.

Asiakaspalveluun kuuluu myös tuotteiden huolto, joka palvelee yhdeksän ammattilaisen voimin. 70% toimeksiannoista saadaan valmiiksi 24 tunnin sisällä ja loput kahden vuorokaudessa kuluessa.

Myyntiedustajan rooli muuttuuMakita_3.jpg

Myyntijohtaja Tommi Lindgren kertoo Makitan jälleenmyyjiä palvelevien myyntiedustajien roolin muuttuvan digitalisaation edetessä. Kun asiakkaat käyttävät sähköisiä tilausjärjestelmiä, säästyy myyjien aikaa tilauskirjojen täyttämiseltä muihin tehtäviin.

icon-quote.pngMyyjiemme tehtäviin kuuluu yhä vahvemmin tuotekoulutus. Valikoimamme kasvavat ja jälleenmyyjät tarvitsevat tietoa uusista tuotteista. Asiakkaamme eivät aina tiedä, mitä kaikkea meiltä tänä päivänä löytyy.

100-vuotias luottaa Suomen tytäryhtiöön

Makita on valmistanut sähkötyökaluja jo 100 vuoden ajan. Tänään Makita tarjoaa muun muassa maailman laajimman samoilla 18V-akuilla toimivan työkaluvalikoiman, johon kuuluu yli 150 erilaista konetta. Laadusta pidetään pilkuntarkasti huolta. Jokainen sähkötyökalu koekäytetään ennen tehtaalta lähtöä.

Sähkötyökalut ovat ammattilaisten käytössä rakentamisessa ja teollisuudessa. Kuluttajat remontoivat, hoitavat pihaa sekä puutarhaa ja käyttävät Makitan vihreitä työkaluja nikkarointiharrastuksiinsa.

Entä mistä juontuu harvinainen ratkaisu, jossa suomalaisen tytäryhtiö Makita Oy:n alle kuuluvat sekä Pohjoismaiden, Baltian maiden että Venäjän toiminnot?

"Hallinto sekä tuki- ja kehitystoimet on keskitetty Suomeen, mutta muuten kaikissa maissa operoivat itsenäiset myyntiorganisaatiot. Alun perin tämä toimintamalli on uskoakseni lähtenyt luottamuksesta sekä japanilaiseen ajattelutapaan istuvasta suomalaisten hyvästä työmoraalista. Japanilaisessa yrityskulttuurissa arvostetaan hyvin sujuvaa yhteistyötä. Ja totta kai myös maantieteellisellä sijainnilla on ollut tässä kohtaa merkitystä."

--------------

Kuinka B2B-verkkokauppa muuttaa työkalu- ja varaosakauppaa? Lataa tästä uusi tutkimus.

LATAA TUTKIMUS: Business to business -verkkokaupat 2016  Lataa tästä Perinteiset B2B-tilauskanavat ovat vaihtumassa verkkokauppaan.

Aiheet: Asiakascase

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!