Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
12.6.2018

Uudet ja nopeat palvelut verkkokaupalle –  saman päivän toimitus ja lauantaijakelu 

Vaikka suomalaiset kuluttajat ostavat ahkerasti verkkokaupoista, olemme kuitenkin jälkijunassa moniin muihin markkina-alueisiin verrattuna. Kun Suomessa kuluttajan verkko-ostosten keskiarvo on alle parikymmentä pakettia vuodessa, puhutaan esimerkiksi verkkokauppajätti Amazonin ydinalueella 70 paketin vuositoimituksista kuluttajaa kohden. Samaan suuntaan ollaan kuitenkin Suomessakin menossa.

Kaupan alan murros on käynnissä ja niin ulkomainen kuin kotimainen verkkokauppa on kasvussa, vaikkakin kilpailu markkinalla kovenee ja maailmalla on nähty varsinkin yksittäisten isojen globaalisti toimivien markkinapaikka-jättien dominoivan kasvua ja asettavan kehitystrendejä.

Paketti perille jopa päivässä

Mitkä ovat kotimaisen kaupan aseet tässä kilpailutilanteessa? Postin pakettipalveluiden kaupallinen johtaja Henrik Hahtovirta kertoo kaupan uusista palvelumahdollisuuksista.

”Toimitusnopeus on yksi asia, jolla voi varmistaa kilpailukykyään. Suomessa kuluttajat ovat tottuneet pidempiin toimitusaikoihin kuin monella muulla markkinalla, mutta tilanne on muuttumassa kiristyvän kilpailun mukana. Asiakkaat edellyttävät jatkossa yhä nopeampaa toimitusta. Syksyllä Posti lanseeraa jopa saman päivän aikana tapahtuvan toimituksen pääkaupunkiseudulla.”

posti verkkokaupan 24h toimitukset

Postin strategisen myynnin johtaja Sami Finne kertoo esimerkiksi tavaratalojen, rautakauppa- ja kodintarvikeketjujen sekä mobiilioperaattoreiden verkkokauppojen olevan kiinnostuneita saman päivän toimituksista.

”Yhä nopeammat toimitukset kuuluvat tämän sektorin yritysten strategiaan. Kuluttajille halutaan tarjota tätä kautta helppoutta. On hyvä muistaa, että saman päivän toimitukset soveltuvat yhtä hyvin myös pienille verkkokauppiaille.”

Fast track-toimituksia tarjotaan pääkaupunkiseudulla syksystä alkaen. Sen piirissä ovat verkkokauppaostokset, jotka asiakas on tilannut esimerkiksi kello 10 mennessä. Nämä Postipaketit Posti kuljettaa vastaanottajilleen pääkaupunkiseudulla samana päivänä tilauksesta kuutena päivänä viikossa. Siis myös lauantaisin. Paketit toimitetaan kotiin klo 18-20 välillä ja marketeissa ja kauppakeskuksissa oleviin Postin automaatteihin klo 19 mennessä. Kauppiaalta palvelu edellyttää kykyä rytmittää oma prosessinsa niin, että toimitukset saadaan Postin terminaaliin riittävän nopeasti.

Joulumyyntiin yksi päivä lisää

”Tähtäämme siihen, että syys-lokakuussa saman päivän toimitus on jo ensimmäisillä asiakkailla käytössä Black Friday –sesonkia varten. Aloitamme alkusyksystä, jotta palvelu toimii jouluna jouhevasti. Verkkokauppiaat saavat tällä käytännössä jouluun yhden myyntipäivän lisää”, Sami Finne luettelee.

Paketit jaetaan lauantaisinkin

Postipaketin lauantaijakelu tavoittaa jo 40 % suomalaisista. Lauantaina liikutaan muutenkin Postin pakettiautomaattien tuntumassa, joten noudot onnistuvat helposti.

”Vilkkaimpien kauppapäivien yhteyteen suunnittelemme jopa sunnuntaijakelua”, sanoo Hahtovirta.

Kauppapäivät vahvistuvat

”Loppuvuoden kaupallinen sesonki alkaa vuosi vuodelta aikaisemmin”, sanoo Hahtovirta. Kauppapäivät kuten Black Friday vahvistuvat, niistä hyötyvät sekä verkkokauppa että monikanavaiset kaupan toimijat kivijalkamyymälöineen.

Verkkokaupan pulssilla elävä Hahtovirta tietää varsinkin kiinalaisten toimijoiden olevan taitavia uusien kaupallisten päivien konseptoinnissa. Kotimaiselle kaupalle Postin syksyllä lanseerattavat uudet palvelut antavat eväitä kansainväliseen kilpailuun.

”Etäisyydellä kuluttajaan ja toimitusnopeudella on tietenkin yhteys. Uusilla palveluillamme mahdollistamme kotimaisella kaupalle nopeimmat toimitukset.”

Vauhtia sinunkin verkkokauppaasi?

  Ota yhteyttä
 

Aiheet: Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!