Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
20.3.2017

Euroopan verkkokauppamarkkinoiden kasvu

7 vinkkiä: kuinka aloittaa verkkokaupan kansainvälistyminen

Olen ollut tekemisissä suomalaisten verkkokauppojen kanssa kymmenen huimaa vuotta ja päässyt seuraamaan läheltä verkkokauppojen kehitystä joskus jopa kivijalan takahuoneesta useiden varastojen kansainväliseksi verkkokaupaksi.

Eri tutkimusten ja asiakkailta saatujen tietojen perusteella lokalisointi ja paikallisten tarpeiden ja tottumusten huomiointi tuovat usein paremmat tulokset ja onnistumisen edellytykset verkkokaupalle. Oppien perusteella listasin yhteen seitsemän hyödyllistä vinkkiä kansainvälistymistä varten.

 

1. Euroopan verkkokauppamarkkinoiden odotetaan kasvavan

Ecommerce News:in arvioiden mukaan Euroopan verkkokauppamarkkinoiden odotetaan kasvavan vuoteen 2018 mennessä hurjan 660 miljardin euron arvoiseksi. Tällä hetkellä Euroopassa on noin 296 miljoonaa aktiivista verkkokauppa-asiakasta. Euroopan verkkokauppamarkkinoilla on siis paljon kasvupotentiaalia ja kansainvällistymisen aloittaminen lähivuosina on erittäin hyvä idea.

2. Huomioi paikalliset tarpeet

Verkkokaupan sivujen ja tuotetietojen kääntämistä paikalliselle kielelle ei voi olla painottamatta liikaa. Omalla kielellä asiointi on tärkeää ja se laajentaa useissa maissa huomattavastikin potentiaalista asiakaskuntaa. Sen sijaan että verkkokauppa on kansainvälinen, sen ehkä tulisikin tuntua mahdollisimman paikalliselta. Selvitä myös kohdemaan mieluisimmat toimitustavat. Joissain maissa ihmiset ovat tottuneet, että lähetykset toimitetaan aina kotiin ja joissain maissa lähetykset noudetaan mieluummin itse toimipisteestä.

3. Seuraa hintoja ja valuuttakurssimuutoksia

Älä ole passiivinen, vaan tee aktiivista hinnoittelua verkkokaupassasi. Kilpailijasi tulevat kaikkialta maailmasta. Seuraa mahdollisia valuuttakurssimuutoksia ja yleistä markkinahintaa sekä kilpailijoiden hinnoittelua. Päivitä aktiivisesti tuotteiden hintoja, mieluummin esim. viikoittain kuin kolmen kuukauden välein. Ja jos koko tuotevalikoiman läpikäynti on liian raskasta, niin päivitä hinnat ainakin sisäänvetotuotteiden osalta.

4. Tunnetko asiakkaasi, löytävätkö he verkkokauppasi?

Markkinoinnin lähtökohtana on tietysti tuntea tuotteidesi käyttäjät ja kohderyhmät kussakin maassa mahdollisimman hyvin - nehän voivat vaihdella eri maissa. Etsi yrityksellesi paikallisen markkinan tunteva kumppani, joka osaa auttaa markkinointiviestin ja kanavien suunnittelussa, jotta markkinointi olisi onnistunutta ja samalla mahdollisimman kustannustehokasta. Hyödynnä sosiaalista mediaa paikallisten suositusten saamiseksi. Huom! eri maissa eri some-kanavat ovat suosittuja.

5. Luotolla, käteisellä vai laskulla?

Eri maissa on merkittäviä eroja haluttujen maksuvaihtoehtojen käytössä. Vaikka luottokortit kuten Visa ja Master Card ovat kansainvälisiä maksutapoja, selvitä myös paikallisesti suosituimmat muut maksutavat, esimerkkeinä vaikka Yandex Money, Klarna tai COD.

6. Luontevaa asiakaspalvelua

Omalla kielellä asiointi on monille tärkeää myös asiakaspalvelun osalta. Sen järjestäminen edesauttaa varmasti kaupankäyntiä ja on erityisesti osaan maita ja kohderyhmiä erittäin tärkeää. Huomioithan myös, että asiakkaasi saattavat olla kokonaan toisella aikavyöhykkeellä, jolloin yhteydenottoja voi tulla ympäri vuorokauden. Miten palvelet myös heitä riittävän hyvin?

7. Tulli ja kansainvälinen verkkokauppa

EU:n alueella käyt sisämarkkinakauppaa, jolloin tulliselvityksiä ei tarvita. Eri maihin on kuitenkin eri tuoteryhmille jonkin verran kieltoja ja rajoituksia, jotka tulee selvittää. EU:n ulkopuolelle tarvitaan hieman enemmän paperisotaa, mutta sen vaivan näkeminen voi kannattaa. Potentiaalisia asiakkaitakin on sitten monin verroin enemmän. Tulliprosessi postipaketeille on hieman yksinkertaisempi. Joihinkin maihin on myös kuluttajille suunnattuun verkkokauppaan tulli- ja verohelpotuksia, jotka kannattaa hyödyntää.

Ranja Pasivirta

Lisätietoja ja kiinnostavia artikkeleita kansainvälisen verkkokaupan maailmasta löydät verkkokaupan sivuiltamme. Jos haluat perehtyä syvällisemmin Euroopan verkkokauppamarkkinoihin, katso maksuton webinaaritallenteemme: Kasvata verkkokauppasi Euroopan kokoiseksi.

Kirjoittaja

Ranja Pasivirta, Business Manager, Postin pakettipalvelut

Ranja on Postin kansainvälisistä pakettikuljetuksista vastaava Business Manager. Hänellä on vahva osaaminen erityisesti kansainvälisten logistiikkaratkaisujen rakentamisesta ja globaalista verkkokaupasta, tuonti, vienti ja transit

 

Kasvata verkkokauppasi Euroopan kokoiseksi Katso tallenne  Katso webinaaritallenne suomalaisen verkkokaupan tilasta ja nappaa vinkit  kansainvälistymiseen.

Aiheet: Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!