Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi

Verkkokauppa janoaa markkinatietoa kohdemaasta

Verkkokauppalähetykset kasvoivat viime vuonna 7,3 prosenttia eli noin miljoonalla paketilla Postin mukaan. Tavaravirtojen kokonaismäärästä kertoo jotain se, että suomalaiset ostavat verkosta tuotteita ja palveluja yli 10 miljardilla eurolla vuosittain. Verkkokaupan kasvu näkyy Suomessa etenkin pakettiautomaateilla. 

Suomalaiset aktiivisia ja kokeneita verkko-ostajiaPakettipalvelut

Suomalaisten aktiivisuuden ja kokemuksen on huomannut myös ruotsalaislähtöinen kenkäkauppa Footway, joka avasi verkkokauppansa Pohjoismaihin vuonna 2011. 

icon-quote.png Suomalaiset ovat todella kokeneita ja helppoja asiakkaita. He ottavat meihin yhteyttä vain, jos todella tarvitsevat apua, kertoo Footwayn myynnin tuotepäällikkö Pär Mosegaard.

Posti on reagoinut verkkokaupan kasvuun jo vuosia sitten. Pakettitoimitusketju- ja palvelu on kehitetty tehokkaaksi. Tehokkuus ulottuu Suomen lisäksi Baltiaan.

Baltia on meidän kotimarkkina-aluettamme. Meillä on yli 2000 noutopistettä Suomen ja Baltian alueella ja lisää tulossa. Kotiinkuljetukset onnistuvat kaikkialle, sanoo Postin kansainvälisistä pakettikuljetuksista vastaava Ranja Pasivirta

Teimme juuri myös tutkimuksen yli 1800 verkko-ostajan käyttäytymisestä Baltian maissa. Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa kuinka usein verkosta ostetaan ja mitkä seikat vaikuttavat verkko-ostosten vastaanottamiseen. Baltian-tutkimuksen voi ladata tästä linkistä.

Markkinatuntemus sai kiinnostumaan myös Baltian maista

Kuluttajien eniten arvostamia noutopisteitä eli pakettiautomaatteja on Suomessa jo viitisen sataa ja Virossakin kymmenittäin kattaen koko maan. Pasivirta muistuttaa, että Postin palvelu ei jää pelkkään nopeaan toimitukseen. Posti voi tarjota markkinatuntemusta verkkokauppiaille eri maiden erityispiirteistä.

Postin markkinatuntemus on saanut myös Footwayn kiinnostumaan Baltian maista.

Verkkokauppa kasvattaa yleisesti suosiotaan ja noissa maissa verkkokaupan suosio on erityisen korkealla. Luultavasti seuraavassa vaiheessa avaamme verkkokaupat Baltiaan, Mosegaard uskoo.

Luotettavan kumppanin löytäminen on jopa elinehto yrityksen pyrkiessä uusille markkinoille. Footwayn Suomen valloituksessa on ollut myös omat ongelmansa. Viime kesänä yhtiö vaihtoi logistiikkakumppania, koska aiempi kumppani ei ollut tarpeeksi kiinnostunut Footwayn kehittyvistä tarpeista.

icon-quote.png Posti on ollut paljon kiinnostuneempi tekemään palvelunsa paremmaksi meidän asiakkaillemme.

Footway arvostaa kumppanissa myös nopeutta

Mosegaard muistuttaa, että verkkokaupan asiakkaalle koko ketjun pitää toimia moitteettomasti. Verkkosivun täytyy olla helppokäyttöinen sekä houkutteleva, ostamisen pitää toimia helposti ja toimituksen on oltava nopea.

Nopea toimitus saa asiakkaat myös suosittelemaan kauppaa kavereilleen tai kehumaan Footwayta sosiaalisessa mediassa.

Tällä hetkellä Footwaylla on varasto Helsingborgissa, Etelä-Ruotsissa ja yhtiö voi luvata suomalaisille asiakkaille tuotteet tilauksesta toimitukseen 2-4 päivässä. Jatkossa toimitusaika voi olla vielä lyhyempi.

icon-quote.png Etsimme koko ajan keinoja lyhentää toimitusaikaa. Se on yksi tärkeimmistä tekijöistä, joilla voi kasvattaa verkkokauppaa. Odotamme innolla, että saamme toimitukset asiakkaillemme vieläkin nopeammin, Mosegaard sanoo. Posti on innovatiivinen kumppanimme, jolla on asiakaslähtöiset palvelut.

Jos lähialueiden verkkokauppa kiinnostaa, suosittelemme tutustumaan kansainvälisen verkkokaupan mahdollisuuksiimme tai lataamaan uusimman tutkimuksen tavaraverkkokaupan tilasta Baltian maissa.

Tutkimus Baltian verkkokaupasta

 

Aiheet: Asiakascase, Verkkokauppa

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!