Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
22.6.2016

Muuttaja-kohderyhmälle markkinointi tuo Carlsonille uusia asiakkaita

Kuopiossa vuonna 1859 perustettu tavaratalo- ja rautatavarataloketju Carlson on yksi Suomen vanhimpia yrityksiä. Carlson uskoo vahvasti kivijalkakauppaan, jota digitaalisuus tukee. 6 paikkakunnalla toimivien 9 myymälän menestysreseptissä on laaja ja monipuolinen valikoima sekä erinomainen asiakaspalvelu. 65 % myynnistä tulee rautakaupasta.

icon-quote.png Kohdentaminen toimii ja jatkuva, järjestelmällinen suorapostitus tuo tulosta.

- Asiakaspalvelu on ollut meillä aina kaiken kulmakivi, sanoo markkinointipäällikkö Carita Tuunala, - Satsaamme paljon koulutukseen, tuoteosaamiseen, infojärjestelmiin ja prosesseihin. Uskomme että asiakaspalvelun rooli korostuu entisestään. Valikoiman tulee olemaan laajasti esillä verkossa, mutta meillä ei ole verkkokauppaa, vaan ohjaamme verkosta kivijalkaan. Siten voimme tarjota ylivertaisen palvelukokemuksen, uusia ideoita ja valmiita kokonaisuuksia.

 

Palvelutarve

Kanta-asiakkuus on Carlsonin vahva kilpailuvaltti. Kanta-asiakasjärjestelmä on ollut käytössä vuodesta 2008, kanta-asiakkaita on lähes 150 000 ja kantaa kasvatetaan määrätietoisesti.

- Uusasiakashankinta on jatkuvasti aktiivista. Haluamme kasvattaa asiakasrekisteriämme ja sitouttaa asiakkaita. Tavoite on saada asiakkaat liikkeelle ja tulemaan myymälään, jossa he voivat liittyä kanta-asiakkaiksi. Meille on tärkeää saada kaikki paikkakunnalle muuttavat uudet ihmiset heti tutustumaan myymälään, palveluun ja valikoimaan. Siksi kanta-asiakkaaksi ei voi tulla verkkosivujen kautta.

 

Ratkaisu

- Haimme toimivaa ja tehokasta ratkaisua jatkuvaan uusasiakashankintaamme ja Posti tarjosi meille Muuttajat-konseptia alkuvuonna 2014. Testasimme sitä ensin Kuopiossa. Tulokset olivat niin hyviä, että laajensimme taktiikan nopeasti Mikkelin ja Joensuun alueille, kertoo Tuunala.

- Lähetämme joka kuukausi paikkakunnalle muuttaneille uusille asukkaille suorapostituksen. Materiaali on henkilökohtainen, selkeä A4-kirje, jossa kutsumme asiakkaan myymälään hakemaan kanta-asiakaskortin ja asiakaslahjan sekä tutustumaan meihin ja valikoimaamme. Kortin ja lahjan saa näyttämällä kirjeen.

icon-quote.png Muuttajat-konsepti on toiminut meille erinomaisesti. Parhaimmillaan pull on ollut 20 %.


Tuloksia ja kokemuksia

- Muuttajat-konsepti on toiminut meille erinomaisesti. Parhaimmillaan pull on ollut 20 %, hieman vaihtelua on kuukausittain. Tämä on yksi parhaiten toimivista tavoista saada ihmiset liikkeelle ja liittymään kanta-asiakkaiksi. Kohdentaminen toimii ja jatkuva, järjestelmällinen suorapostitus tuo tulosta. Olemme tehneet myös yksittäisiä suorakampanjoita pääkaupunkiseudulla asuville loma-asunnon omistajille ja nekin ovat onnistuneet hyvin. 

- Olemme todenneet, että osoitteellinen paperisuora toimii meille erittäin hyvin. Kirjeet huomataan ja luetaan, ne saavat ihmiset liikkeelle. Teemme paljon kohdennettua suoramarkkinointia omaan asiakasrekisteriin. Asiakkaille lähtee sekä paperista suorapostia että sähköisiä uutiskirjeitä. Printtisuorasta olemme saaneet erinomaisia tuloksia.

- Posti on meille hyvä yhteistyökumppani markkinoinnissa. Postilla on monipuolinen skaala erilaisia, valmiita ratkaisuja. Tapaamme yhteyshenkilön kanssa säännöllisesti ja hän tuo uusia ajatuksia ja ideoita pöytään. Postista emme vielä ole kokeilleet, mutta sekin on mielenkiintoinen vaihtoehto ja yksi osoitus Postin innovatiivisuudesta markkinoinnin palveluissa ja apukeinoissa, toteaa markkinointipäällikkö Carita Tuunala.

icon-quote.png Osoitteellinen paperisuora toimii meille erittäin hyvin. Kirjeet huomataan ja luetaan, ne saavat ihmiset liikkeelle.

Kiinnostuitko muuttajamarkkinoinnista? Lue lisää muuttajasivuiltamme tai lataa tutkimus suomalaisista muuttajista. 

MuuttajamarkkinointiMuuttajille markkinointi

    

Aiheet: Asiakascase, Markkinointi ja data

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!