Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
25.9.2020

Tommi Mattila ajaa yövuoroja melkein 34-metrisellä ja kokonaismassaltaan lähes 70 tonnisella HCT-yhdistelmällä.

25-vuotias postilainen Tommi Mattila ajaa yövuorossa HCT-yhdistelmällä (High Capacity Transport). Hän kannustaa kollegoja tarttumaan rohkeasti jättirekan rattiin, sillä ajamisen sujuvuus ja mukavuus yllättivät miehen itsensäkin.

− Tosi nätisti se menee. Mitat pitää tietysti huomioida esimerkiksi liikenneympyröissä ja risteysalueilla, mutta meillähän on entuudestaan tutut reitit. Tietysti, jos pitää mennä uuteen paikkaan, sitten reittiä kannattaa tutkailla etukäteen. Noilla peleillä kun ei viitsi ihan kauheasti ahtaissa paikoissa peruutella, nuori kuljettajamme kertoo.

Yhdistelmäkortin Tommi ajoi vuonna 2015. Uudet HCT-yhdistelmät kiinnostivat alusta lähtien ja ne ovat tuoneet hänestä työhön lisää mielenkiintoa. Yleensä hän ajaa väliä Lieto-Jyväskylä, mutta välillä mennään Lahteen, Helsinkiin, Tampereelle, Seinäjoelle ja Poriin. Yön selkään lähteminen isolla autolla ei pelota, vaan työssä pitää olla haasteita.

– Tarkkana on tietysti oltava ja ennakoitava entistä enemmän. Silti kaikki uusi ja haastava tuo vain lisämaustetta työhön, hän muistuttaa.

Taukopaikoilla Tommi ajokkeineen huomataan ja sitä tullaan uteliaina katselemaan. Yleensä kysytään, kuinka pitkä tuo on ja millaista sitä on ajaa. Hän toivoo, että liikenteessä olevat – oli heillä sitten mikä tahansa kulkupeli alla – aina skarppaisivat, kun näkevät PITKÄ-kyltin rekan perässä, sillä edessä voi olla merkittävästi pidempi ohitus kuin mitä etukäteen kuvittelee.

– Ei haittaisi yhtään, vaikka tulevaisuudessa kyltissä lukisi kyseisen yhdistelmän pituus, kuljettajamme vinkkaa.

 

Tommi-Mattila

Tommilla yövuoro menossa. Tällä kertaa matkaa taitetaan HCT-yhdistelmällä, jossa vetäjänä toimivan kuorma-auton päällä kontti, sen perässä dolly, johon on kiinnitetty B-linkki kontti päällä ja sen perässä puoliperävaunu. Pituutta 33,8 metriä, ja suurin sallittu kokonaismassa 68 tonnia.

 

Tiesitkö, että kun haluat ohittaa pitkän HCT-rekan turvallisesti, vastaantulijoiden kaistalla pitää näkyä vapaata tilaa reilut 70 metriä enemmän kuin jos ohittaisit perinteisen rekan. Taukopaikkojen risteykset ovat ahtautensa puolesta haastavia HCT-rekoille, joten kääntyvään rekkaan kannattaa aina jättää reilu väli näissä paikoissa.

 

 

Aiheet: Logistiikka

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!