Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi

Miten Suomi muuttaa muuttajatilastoja Suomesta

Noin miljoona suomalaista muuttaa uuteen kotiin ja tutustuu uuden asuinalueensa palveluihin vuosittain

Muuton aikana kuluttajat tekevät lukemattomia uusia hankintoja huonekaluista remonttitarvikkeisiin sekä vakuutus- ja sähkösopimuksiin. Vaikka muutto on usein aikaa (ja hermoja) vievä kokemus, parhaat hetket muutossa syntyvät uutta kotia sisustaessa sekä tutustuessa uuden asuinalueen palveluihin kauppakeskuksista, kauppoihin ja ravintoloihin. Monelle toimialalle ostovalmiit muuttajat ovatkin tärkein markkinoinnin kohderyhmä.

Lue neljä faktaa muuttajista:

muutajatelokuussa-1.jpg
1. Elokuu on ylivoimaisesti suosituin muuttokuukausi

  • Elokuu on ylivoimaisesti suosituin muuttokuukausi erityisesti opiskelijoiden muuttojen vuoksi. Tällöin muuttaa noin 14 % vuosittaisista muuttajista. Elokuun lisäksi myös kesä- ja syyskuussa muutetaan paljon, kun taas heinäkuu on näihin ruuhkakuukausiin verrattuna hiukan hiljaisempi.

 

2. Muuttajakohderyhmän ikäjakaumassa korostuvat nuoret

  • Muuttajakohderyhmän ikäjakaumassa korostuvat nuoret ja suurin muuttajien ikäryhmä ovat 18-24 vuotiaat. Tämä johtuu suurelta osin siitä, että nuoret muuttavat pois kotoa yleisesti tässä iässä ja opiskelijat muuttavat usein useammin kuin muut. 

kahdenhengentaloudetmuuttavateniten.jpg

 

3. Kahden hengen taloudet muuttavat eniten

  • Talouksien koon mukaan mitattuna kahden hengen taloudet ovat ahkerimpia muuttajia. Tämän jälkeen eniten muuttavat sinkkutaloudet sekä kolmen-neljän hengen taloudet. 

 

4. Ylivoimaisesti suurin osa muuttajista tekee muuttoilmoituksen kaksi päivää ennen muuttoa

  • Kaksi päivää ennen muuttoa ilmoitusten lähettämisessä on piikki, sillä se on viimeinen päivä, kun Postin voi kääntää ajoissa uuteen osoitteeseen. Ilmoituksen voi tehdä aikaisintaan 60 päivää ennen muuttoa.


Tutustu syvemmin muuttajakohderyhmän rakenteeseen Miten Suomi muuttaa -raportista. Raportista saat muun muassa tietää, kuinka kaupungistuminen vaikuttaa muuttajatilastoihin ja minkälainen on suomalaisten muuttajien profiili heidän elämäntapojensa ja kulutustottumuksiensa mukaan jaoteltuna.

Muuttajien tavoittaminen muuttoa ympäröivien viikkojen aikana on houkutteleva mahdollisuus olla paikalla juuri silloin kun päätökset uusista hankinnoista tehdään ja vanhat kulutustottumukset lähtevät muokkautumaan. Lisää tietoa muuttajamarkkinoinnin haltuunottoa varten löydät muuttajasivuiltamme. 

Tutustu suomalaiseen muuttajaan!New Call-to-action

Aiheet: Markkinointi ja data, muuttajat

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!