Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi

Kevään kestokauhistus GDPR on nostanut vastuullisuuden myös markkinointipiirien puheenaiheeksi. Yrityksissä on huomattu, että markkinointia ei kannata perustaa vain stalkkaamalla saatuihin asiakastietoihin tai kohdeyleisöjä häiritsevään mainontaan. Markkinoinnin työkalupakista löytyy vastuullisempiakin keinoja käyttää dataa ja puhutella asiakkaita.

Media- ja teknologiakonsulttien visioissa kaikki kuulosti niin helpolta. Keräät jatkuvasti kaiken mahdollisen datan asiakkaistasi ja kanavissasi vierailevista ihmisistä ja annat algoritmien sekä automaation hoitaa mainonnan kohdennukset. Sitten vain odottamaan liidivyöryä ja ostoskorien täyttymistä.

Uuden markkinointiteknologian nostattama huuma tallasi kuitenkin jalkoihinsa asiakaskokemuksen. Monelta yritykseltä pääsi unohtumaan, että kuluttajat eivät suhtaudu kaikkiin verkko- ja mobiilimainonnan keinoihin kovinkaan suurella innostuksella. Liian vähälle huomiolle jäi myös se, että asiakkaat eivät halua joutua vakoilun kohteiksi. He vaativat saada tietää, millaista tietoa heistä kerätään ja mihin tietoja käytetään. IT-talo Tiedon teettämä tuore selvitys kertookin, että 76 prosenttia suomalaisista on huolissaan yritysten keräämien henkilötietojen käytöstä.

GDPR toi uudet pelisäännöt

 GDPR-asetuksen voimaantulo nostatti monissa markkinoijissa epätietoisuutta ja pelkoa. Paniikki peitti alleen sen, että GDPR saattaa lopulta olla kaikkien osapuolten etu. Uudet pelisäännöt lisäävät kipeästi kaivattua luottamusta markkinoijan ja asiakkaan välillä ja astuivat voimaan sopivalla hetkellä, juuri kun Facebookin ja muiden nettijättien tiedonkeruukäytännöt olivat keikkuneet uutisten vakioaiheina ympäri maailmaa.

Nyt asiakasdatan hullut päivät ovat hiljenneet, ainakin hetkeksi. Ihmisten jatkuva stalkkaus ei ole muodissa – eikä varsinkaan kuluttajien suosiossa. Markkinoijien tarve tuntea asiakkaansa ja kohdistaa viestinsä oikein ei kuitenkaan ole vähentynyt, päinvastoin. Miten asiakkaista voi saada tietoa vastuullisesti ja vakoilematta?

 

Personoi ja kohdenna, tavoita ja vaikuta  

Mikäli yrityksen asiakasrekisteri on ajan tasalla, yksi hyvä keino ovat asiakasrekisteriin kiinnitettävät rikasteet. Julkisiin rekistereihin perustuvat rikasteet kertovat esimerkiksi asiakkaan autonomistuksesta, asumismuodosta ja demografisista tiedoista. Asiakastietokantaan kiinnitettyinä ne auttavat asiakkaiden segmentoinnissa sekä viestien kohdentamisessa. Parhaisiin tuloksiin päästään rikasteita yhdistelemällä.

Kun viestit on personoitu ja kohdennettu, asiakas pitää pystyä myös tavoittamaan, mieluiten asiakkaan itsensä hyväksymällä tavalla. Tavoittaminen helpottuu, jos kuluttajaa puhutellaan ympäristössä, jossa hänen huomiostaan eivät samaan aikaan kilpaile sadat muut markkinointiviestit. Yksi tällainen paikka on oikea fyysinen ympäristö, esimerkiksi koti.

Online-markkinointi tarvitseekin yhä rinnalleen täydentäviä vaihtoehtoja. Printtimuotoinen suoramarkkinointi auttaa lisäämään viestien vaikuttavuutta ja uskottavuutta aikana, jolloin kaupallisten viestien määrä digiympäristössä kasvaa koko ajan ja kohderyhmiä on yhä vaikeampi tavoittaa.

Printin heikkoutena on pidetty sitä, ettei se tuota ajantasaista dataa. Toisaalta suoramarkkinoinnin kohdeyleisöt arvostanevat saman asian vastuullista kääntöpuolta: printtimainos ei vakoile lukijaansa.

 Karoliina Haikonen

Karoliina Haikonen, markkinointijohtaja, Postipalvelut

Aiheet: Blogi, Markkinointi ja data, Pinnalla

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!