Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
28.3.2017

Markkinoinnissa työskentelevät ovat haasteiden edessä, kun kohdeyleisöt hajautuvat useaan mediaan ja erottautuminen digitaalisesta massasta vaikeutuu . Miten siis rakentaa kustannustehokas kampanja, joka saavuttaa kohderyhmän mahdollisimman hyvin?

Monikanavastrategia lisää mainonnan näkyvyyttä ja kampanjaan sijoitetun budjetin tuottoa. Miten markkinointibudjetti sitten pitäisi jakaa eri kanavien kesken?

Digitaaliset kanavat ovat kustannustehokkaita ja ne tavoittavat kuluttajat nopeasti. Ehkä voisimme keskittää kampanjan eri digikanaviin ja tavoittaa uusia asiakkaita sähköpostin ja sosiaalisen median avulla. Entä printattu media? Mahtaako printtisuora enää edes toimia nykyään, kun maailma on niin digitalisoitunut? Haluavatko asiakkaat vielä saada paperipostia? 

Monikanavastrategia lisää mainoskampanjan näkyvyyttä ja saa kampanjaan sijoitetun budjetin tuottamaan. Digitaaliset kanavat ovat kustannustehokkaita ja ne tavoittavat kuluttajat nopeasti. Suoramarkkinointi on aktivoiva kanava, joka ohjaa asiakkaan yrityksen verkkosivuille, kannustaa kysymään lisää tuotteesta ja innostaa tarttumaan tarjoukseen.

Brandscience network:in tuottaman tutkimuksen mukaan mainoskampanjan tulos voi kasvaa jopa 17 %, kun osoitteellista ja osoitteetonta suoraamainontaa sekä muuta printattua mediaa, käytetään muiden medioiden rinnalla. Tutkimusta varten tarkasteltiin 500 eurooppalaisen brändin viestintästrategiaa ja budjettia.”

Kohderyhmän tavoittaminen mediavalinnoilla

Printtisuora ja  digitaaliset kanavat muodostavat kustannustehokkaan ja toisiaan täydentävän parin. Suoramarkkinointikampanjan avulla vastaanottaja voidaan ohjata yrityksen verkkosivuille tai verkkokauppaan. Konkreettinen postitus tekee viestistä paremmin muistettavan ja luo vahvemman tunnevaikutuksen.

Royal Mailin suora- ja digimarkkinointitutkimuksen mukaan 86 % vastaajista kävi tutustumassa yrityksen verkkosivuihin perinteisen suoramarkkinointikampanjan innoittamana.”

Digikanavista saatavaa tietoa voidaan käyttää myös brändin vahvistamiseen printtisuorassa. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa jaetut asiakaskokemukset, tuotearvostelut ja suositukset lisäävät tuotteen ja palvelun uskottavuutta asiakkaiden silmissä.

“51 % kuluttajista haluaa vastaanottaa mainosviestejä sekä perinteisen printtisuoran että sähköpostin kautta niistä yrityksistä, joiden asiakkaita he ovat .” The Mailmen Research

Nescafén integroitu kampanja sai kuluttajat liikkeelle

Nescafén Choco Chino tuotelanserauskampanja Hollannissa on hyvä esimerkki taitavasta printin, digin ja suoran yhdistämisestä. Try Now – kampanja onnistui saavuttamaan laajasti näkyvyyttä, se tavoitti kohderyhmänsä ja sai kuluttajat tehokkaasti aktivoitua.

Mainoskampanjan ensimmäinen vaihe toteutettiin hollantilaisissa sanoma- ja  aikakausilehdissä. Printattu media tutustutti kuluttajat Nescafé Choco Chinoon ja kehotti heitä tilaamaan ilmaisen tuotenäytteen verkkosivujen tai tekstiviestin kautta. Choco Chino -maistiaisen mukana kuluttajille lähetettiin myös alennuskuponki. 

Tehokkaan suoramarkkinointistrategian ansiosta kampanjan tulokset olivat helposti mitattavissa. Jopa 76.000 kuluttajaa vastasi kampanjaan digitaalisten kanavien kautta. 80 % vastaajista ei ollut aikaisemmin kokeillut Nescafén tuotteita. 26 % Choco Chinoa kokelleista kuluttajista käytti alennuskupongin tuotteen oston yhteydessä. 

Jatkuvuus tukee tuloksia

Koostuu mediastrategia sitten useasta tai yhdestä kanavasta, jatkuvuus on tuloksien saavuttamisessa olennainen tekijä. Konseptointi ja hallittu toisto auttavat markkinointibudjetin venyttämisessä kohti parempia tuloksia.

 

ARTIKKELIN LÄHTEET (URL):

https://www.deutschepost.de/de/m/marktforschung.html

https://www.annalect.com/

https://thedma.org/

https://www.mailmen.co.uk/research-and-insight

https://www.try-now.nl/zakelijk/cases/nescafe/

http://www.royalmail.com/corporate/marketing/marketreach

 Apua printtisuoran suunnitteluun Lataa opas  Oppaasta löydät esimerkkejä tuloksellisen suoran luomisesta ja selkeät vinkit  tekemiseen

Aiheet: Markkinointi ja data

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!