Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
2.1.2017

Taloustutkimuksen tekemässä Mainonnan Spontaani Muistaminen 2016 -tutkimuksessa selvitettiin, minkä yritysten mainontaa suomalaiset muistavat spontaanisti nähneensä/kuulleensa eri mainoskanavissa viikon aikana. Sama tutkimus on toteutettu myös vuosina 2010 ja 2008.

Mainonnan spontaani muistaminen on yksi tapa mitata mainonnan tehokkuutta. Se kertoo mitkä ja missä mediakanavissa nähdyt mainostajat ovat jääneet kuluttajan mieleen vahvimmin. Tutkittuihin mediakanaviin kuuluivat televisio, sosiaalinen media, internet, sähköposti. osoitteeton sekä osoitteellinen suoramainos, digitaaliset sekä painetut sanoma- ja aikakausilehdet, ulkomainonta sekä radio.

Kokosimme artikkeliin neljä parhaiten menestynyttä mediakanavaa, alkaen neljännestä sijasta.

Mainonnan muistaminen kanavittain - Neljä tehokkainta mediakanavaa


4. sija - televisio 

Televisio mediakanavana

Taloustutkimus kysyi kuluttajilta, minkä tuotteiden tai yritysten mainontaa he muistavat nähneensä televisiossa viimeisen viikon aikana. Sama kysymys toistettiin myös muiden mediakanavien osalta. Tässä TV-mainonnan kymmenen muistetuinta mainostajaa:

Mainostaja Mainintojen määrä
1. Lidl 62
2. K-Kauppa/ K-Market     21
3. K-Citymarket 21
4. DNA 20
5. Tokmanni 15
6. Elisa 11
7. K-Supermarket 10
8. Gigantti 8
9. Prisma 8
10. Kesko/K-ryhmä 7

Mainostajia muistettiin televisiosta yhteensä 422 kpl. Televisiomainonnasta vastaajat muistivat parhaiten Lidlin TV-mainonnan. Lidlin sijoitus televisiomainonnan muistetuimpana on pysynyt ennallaan vuodesta 2014.

Kymmenestä parhaiten muistetusta mainostajasta puolet ovat samoja kuin vuonna 2014.10 muistetuimman mainostajan listalta peräti kahdeksan olivat kaupan ketjuja. Teleoperaattoreista muistetuimpia mainostajia olivat DNA ja Elisa.

3. sija - painettu sanomalehti 

Painettu sanomalehti mediakanavana

Painetusta sanomalehdistä spontaanisti muistetuimpia mainostajia olivat:

Mainostaja Mainintojen määrä
1.  K-Citymarket 65
2. K-Kauppa/ K-Market  44
3. Prisma 34
4. S-Kauppa/ S-Market     29
5. XXL 24
6. Sokos 14
7. Lidl 13
8. Tokmanni 13
9. Gigantti 11
10. Intersport 11

K-Citymarket oli spontaanisti muistetuin mainostaja painetuista sanomalehdistä. Saman kauppayhtymän K-Kauppa piti mainintojen määrässä kakkossijaa. Yhteensä painetuista sanomalehdistä mainostajia muistettiin 524 kpl.

2. sija - sähköposti 

Sähköposti mediakanavana

Sähköpostin spontaanisti muistetuimpia mainostajia olivat:

Mainostaja Mainintojen määrä
1. Zalando 25
2. Ifolor 17
3. DNA 15
4. Elisa  14
5. Finnair  14
6. IKEA  14
7. Stadium  13
8. Gigantti 12
9. Norwegian 11
10. Sonera Viihde      11


Sähköpostin muistetuin mainostaja oli Zalando. Muistetut sähköpostimainokset jakautuvat huomattavan laajalle määrälle eri mainostajia, koska ihmiset vastaanottavat uutiskirjeitä ja esim. asiakasviestejä laajalla skaalalla oman kiinnostuksen kohteensa mukaan. Sähköpostissa markkinoijia mainittiin yhteensä 620 kpl. 

1. sija - osoitteeton suoramainos

Osoitteeton suoramainos mediakanavana

Kaupan ketjut nousivat taas hyvin esille, kun vastaajilta kysyttiin, minkä tuotteiden tai yritysten mainontaa henkilöt muistavat vastaanottaneensa osoitteettomana suoramainoksena viimeisen viikon aikana. Kymmenen muistetuinta osoitteettoman suoran mainostajaa olivat:

Mainostaja Mainintojen määrä
1. Lidl 90
2. K-Kauppa/ K-Market  85
3. Tokmanni 76
4. K-Citymarket 50
5. Jysk  36
6. Gigantti  28
7. Sotka  26
8. Hong Kong 24
9. K-Supermarket 23
10. Postinen/-lehti/-mainokset/Posti     22

Osoitteettomasta suoramainonnasta vastaajat osasivat nimetä jopa 706 mainostajaa, mikä oli eniten kaikista mediakanavista. Spontaanisti muistetuin osoitteettoman suoramainonnan mainostaja oli Lidl, joka on ollut ensimmäisellä sijalla myös vuosina 2014, 2010 ja 2008Lähes yhtä hyvin muistettiin K-kaupan/K-marketin ja Tokmannin osoitteeton suoramainos. 

Yhteenveto

Osoitteeton suoramainonta nousee mainoskanavista kärkeen, kun katsotaan, miten suuri osuus vastaajista osasi nimetä kanavasta vähintään yhden mainostajan. Yli puolet vastaajista osasi nimetä viimeisen viikon ajalta vähintään yhden osoitteettoman suoramainoksen. Osoitteetonta suoramainontaa seuraavat sähköposti, painettu sanomalehti ja televisio. Toimialoista päivittäistavarakaupan mainontaa muistetaan parhaiten; neljä muistetuinta mainostajaa ovat kaikki päivittäistavarakaupan ketjuja. Yksittäisistä mainoksista parhaiten muistettiin Lidlin osoitteeton suoramainos (90 mainintaa), 

 

Lataa tutkimus mainonnan spontaanista muistamisesta

 
Tutkimus kertoo, ketkä ovat muistetuimpia mainostajia eri mediakanavissa ja mitkä mainokset jäävät kuluttajien mieleen. Lataukseen
 

Aiheet: Tutkimus, Markkinointi ja data

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!