Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
3.4.2017

Muutto on ajankohta, joka saa kuluttajan ostamaan. Muuttajan on päivitettävä nykyisiä palvelusopimuksiaan, kuten sähkösopimus ja kotivakuutus, mutta hankittava myös uusia tuotteita ja palveluja. Uusi koti sisustetaan eri tavalla ja isompaan olohuoneeseen ostetaan hienompi televisio. Asuinalueen muuttuessa vaihdetaan yleensä myös ruokakauppaa ja kuntosaliketjua.

980 000 suomalaista muuttajaa

Vuosittain 980 000 suomalaista eli noin 700 000 taloutta muuttaa. Luku tarkoittaa 15 prosenttia Suomen väestöstä. Monelle toimialalle tämä osa väestöstä on tärkein markkinoinnin kohderyhmä. Kohderyhmän tavoittamisen lisäksi olisi vielä osattava markkinoida muuttajille oikealla tavalla sekä oman tuotteen kannalta sopivalla hetkellä ja tehokkaan kanavan kautta.

Yli 50 % muuttajista haluaisi saada tarjouksia tai tietoa lähialueen palveluista

Muutto aiheuttaa lähes jokaiselle stressiä, jolloin ei välttämättä muisteta, mitä kaikkea muutossa on otettava huomioon. Tuntemattomalle asuinalueelle muuttavia kiinnostavat erityisesti myös alueen palvelut. Postin muuttajatutkimuksen mukaan yli 50 % muuttajista haluaisi saada tarjouksia tai tietoa lähikaupaltaan, kaupungin palveluista tai lähialueen liikuntapalveluista.

Muuttajille suunnattua markkinointia tulisikin lähteä miettimään palveluna mainonnan sijaan. Muuttaja saattaa jopa odottaa, että yritykset ottavat häneen proaktiivisesti yhteyttä ja helpottavat palvelujen ostamista uuteen kotiin. Sähköyhtiön soitto tai kauppakeskuksen lähettämä tervetulotoivotus alennuskuponkeineen koetaan tällöin omaa arkea helpottavana ja auttavana palveluna, johon suhtaudutaan suopeammin kuin mainontaan yleisesti.

Panosta nykyisiin asiakkaisiisi

Muutto on iso mahdollisuus monen eri alan yritykselle hankkia uusia asiakkaita. Tehokasta uusasiakashankintaa tehtäessä on kuitenkin muistettava, että muuttaessa myös nykyiset asiakkaasi vertailevat eri palveluntarjoajia ja ovat alttiita vaihtamaan kilpailijalle. Kaikki alan yritykset tavoittelevat samoja muuttajia, mutta nykyisellä palveluntarjoajalla on yleensä etulyöntiasema kilpailussa. Asiakkaille on myös helpompaa lisämyydä yrityksen muita palveluja muuttotilanteessa. Panosta siis asiakaspitoon ennakoimalla asiakkaidesi tarpeita ja helpottamalla sopimuksen siirtämistä uuteen osoitteeseen.

Löydä oikea hetki ja kanava juuri sinun palvelusi markkinointiin

Kohderyhmän osuvuus on tärkeää, mutta sen lisäksi muuttaja tulee tavoittaa oman tuotteen tai palvelun kannalta otollisimpana hetkenä. Kotivakuutus ostetaan yleensä ennen muuttohetkeä, mutta sisustustavaroita saatetaan alkaa miettiä vasta uuteen kotiin asetuttua. Lisäksi erilaisista tuotteista tai palveluista halutaan tietoa eri tavalla. Sähkösopimuksesta jutellaan mieluusti henkilökohtaisesti yrityksen edustajan kanssa, mutta huonekaluja katsotaan kuvastoista ennen kauppaan tai verkkokauppaan siirtymistä.

Kuten markkinoinnissa yleensäkin kanavavalinnassa on tärkeää tuntea kohderyhmä. Muuttajille markkinoitaessa on yksinkertaisinta tuntea nykyiset asiakkaat ja tavoitella samankaltaisia kuluttajia muuttajien keskuudesta. Kätevä tapa saada tietoa nykyisistä asiakkaista on profiloida oma asiakasrekisteri. Profiili kertoo, mitkä ominaisuudet asiakasrekisterissä korostuvat. Esimerkiksi jos asiakkaana on paljon nuoria, voidaan uusia asiakkaita hankkia verkkomainonnan kautta, kun taas ruuhkavuosia elävän perheenäidin huomion voi saada helpommin soittamalla.

Lopuksi

Muuttajamarkkinoinnissa, kuten muussakin markkinoinnissa kohderyhmän tunteminen sekä markkinoinnin konteksti, eli oikea viesti oikeaan aikaan ja oikeille ihmisille, on erittäin tärkeää. Parhaimmillaan kyse on palvelusta, joka tuottaa muuttajille selvää lisäarvoa säästyneenä aikana sekä tiedon saannin ja asioinnin helppoutena. Kokeilemalla tiedät, mikä on tehokkainta juuri sinun tuotteesi tai palvelusi markkinointiin.

Tutkimus muuttajista

 

 

Aiheet: Markkinointi ja data

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!