Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
13.12.2016

Posti on tutkinut mainonnan spontaania muistamista eri mediakanavissa vuodesta 2008 asti. Mainonnan spontaanin muistamisen tutkimuksessa selvitetään, mitkä yhden viikon aikana lähetetyistä mainosviesteistä eri mediakanavissa ovat päällimmäisinä jääneet kuluttajan mieleen.

Tutkimuksen tulokset                                  

Mainoskanavittain on eroja siinä, kuinka paljon mainontaa muistetaan. Tutkimuksen mukaan, mainonta muistetaan spontaanisti parhaiten:
  1. Osoitteettomasta suoramainonnasta
  2. Sähköpostista
  3. Painetusta sanomalehdestä
  4. Televisiosta
  5. Osoitteellisesta suoramainonnasta

Tehokkaimmassa mediakanavassa, osoitteettomassa suoramainoksessa 55 % vastaajista muisti spontaanisti ainakin yhden kanavassa nähdyn mainostajan. Keskimäärin vastaajat muistivat 2,6 osoitteettoman suoran mainosta, kun seuraavaksi tehokkaimmassa kanavassa sähköpostissa luku oli 2,4 mainosta.

 taulukko-eri-mediakanavista-muistetut-mainoksetversio2.jpg

Ruokakaupan mainos jää mieleen

Selvästi eniten muistettiin päivittäistavarakaupan mainontaa kuten aiempinakin vuosina. 30:stä parhaiten muistetusta mainostajasta 25 oli kaupan tai ketjuja tai verkkokauppoja. Vuonna 2014 sama luku oli 23 kpl.

Taulukko 28 muistetuinta mainostajaa vuonna 2016 yhteen laskettuna kaikista mediakanavista-versio2.jpg

Kaikista mediakanavista yhteen laskettuna spontaanisti muistetuimpien mainostajien kolmen kärki oli:

  1. K-Market
  2. Lidl
  3. K-Citymarket

Tuotemainostajista muistetuin oli DNA ja muistetuin elintarvikemainostaja oli Valio.

28 muistetuimman mainostajan joukossa oli kaksi pelkästään verkossa palvelua tarjoavaa verkkokauppaa: Zalando sekä Ellos. Näistä Zalando oli TOP 30:ssä myös vuonna 2014.

Parhaat yksittäiset mainokset
         
                               

Kolme muistetuinta mainosta olivat kaikki osoitteettomia suoramainoksia.

  1. Yksittäisistä mainoksista parhaiten muistettiin Lidlin osoitteeton suoramainos, joka on ollut ensimmäisellä sijalla myös vuosina 2014, 2010 ja 2008.
  2. Toisella sijalla oli tänä vuonna edellisen tutkimuskerran tapaan K-Kaupan/K-Marketin osoitteeton suoramainos.
  3. Tokmannin osoitteeton suoramainos oli nousijana parhaiden yksittäisten mainosten Top 3 listalla.

taulukko-parhaat yksittäiset mainokset.jpg

Kiinnostavaa oli, että vastaajat mielsivät tv-mainosten jäävän heidän mieliinsä parhaiten. Kymmenen parhaiten spontaanisti muistetun mainoksen joukossa oli kuitenkin vain yksi tv-mainostaja eli Lidl.                                                                                                             

Lataa koko tutkimus ja katso mm. kuka mainostajista on television tai sosiaalisen median spontaanisti muistetuin ja mitkä ovat naisten ja miesten väliset erot mainonnan spontaanin muistamisen suhteen.

Tutkimuksen toteutus :

  • Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Postin toimeksiannosta.
  • Tutkimusta varten haastateltiin puhelimitse viittäsataa 18-79-vuotiasta suomalaista 24.-29.10.2016.
  • Haastateltavilta kysyttiin, mitä mainontaa he ovat nähneet tai kuulleet viimeisen viikon aikana. Kysymys toistettiin kanava kanavalta: televisiossa, osoitteettomassa suorajakelussa, osoitteellisessa suoramainoksissa, digitaalisissa sanomalehdissä, digitaalisissa aikakausilehdissä, sosiaalisessa mediassa, internetissä, painetuissa sanomalehdissä, painetuissa aikakauslehdissä, sähköpostissa, ulkomainonnassa tai radiomainoksissa.

Lisätietoja:
Postin MediaDesk palvelee toimittajia numerossa 020 452 3366 (arkisin klo 9 –16.30) 

Market Insight Manager Leeni Kiikkilä: 020 451 5321

Lataa tutkimus mainonnan spontaanista muistamisesta Lataukseen  Tutkimus kertoo, ketkä ovat muistetuimpia mainostajia eri mainoskanavissa ja  mitkä mainokset jäävät kuluttajien mieleen. 

Aiheet: Markkinointi ja data, Tiedotteet

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!