Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
20.6.2017

Jotain uutta, jotain vanhaa - Finlayson, RePack ja Posti

Perinteikkäästä 200-vuotiaasta Finlaysonista on muutamassa vuodessa tullut kiertotalouden ja vastuullisen liiketoiminnan edelläkävijäbrändi Suomen tekstiilialalla. Finlaysonin kierrätyskampanjat ovat yksi näkyvä osoitus omaperäisestä ajattelusta ja kuluttajien osallistamisesta.

- Kiertotalous on megatrendi ja siinä haluamme olla ihan ytimessä, sanoo Elli Ojala, Finlaysonin vastuullisuuskoordinaattoriViime helmikuussa farkkujen kierrätys pyyhkeiksi -kampanja innosti ihmisiä ja herätti paljon kiinnostusta, vanhoja farkkuja kertyi kuukaudessa yli 11 tonnia.

Finlayson-Farkku-kierratyspyyhkeet-pysty-fiiliskuva.jpgMiten kampanja toteutettiin?

- Myymälöissämme on jatkuva keräys. Kaikilla ei ole kuitenkaan myymälää lähietäisyydellä, joten halusimme ottaa varsinaisissa keräyskampanjajaksoissa käyttöön verkkokaupan puolella myös RePackin, eli kierrätettävän postipakkauksen, jossa asiakkaat voisivat lähettää meille vanhoja tekstiilejään ilmaiseksi ja saisivat kiitoksena etusetelin seuraavia ostoksiaan varten. RePack on ollut verkkokaupassamme tilausta tehdessä pakkausvaihtoehtona viime kesästä lähtien ja se kasvattaa koko ajan suosiotaan.

Farkkukampanjassamme tarjosimme RePackin ilmaiseksi. Homma toimi näin: asiakas tilasi kampanjasivulta RePack-pakkauksen, sai sen postitse kotiinsa, sujautti sinne farkut ja vei pakkauksen postilaatikkoon, postimaksua ei tarvinnut siis maksaa. Kun lähetys saapui meille, asiakas sai kiitoksena sähköisen etukoodin, jolla sai 30 % alennuksen yli 30 euron ostoksesta.

Millaisia tuloksia saatiin?

- RePack-keräyksen suosio yllätti meidät täysin ja varaamamme pakkaukset loppuivat heti ensimmäisellä kampanjaviikolla. Koko kampanjassa farkkuja palautui varovasti arvioiden yhteensä 6 500 kappaletta, joista RePackilla postin kautta reilut 10 %. Saimme myös paljon positiivista palautetta asiakkailta, moni oli innoissaan itse kierrätysideasta ja siitä, että postitse toimiva palautuskanava oli käytössä. Asiakkaat myös palasivat ostamaan 30 % etuseteleillä.

“Oli myös tärkeää, että kuuntelimme asiakkaita, jotka eivät ole myymälöiden vaikutusalueella ja tarjosimme heille oman kanavan osallistua kierrättämiseen. Verkkokaupan kehittymistä ajatellen se on tärkeää”, kertoo Elli Ojala.

 

Miten Postin tuottamaa dataa hyödynnettiin?

Jarmo Lehmusvainio Finlaysonilta kuvaa prosessia näin: Postin kanssa sovittiin, että RePackeihin tulee kooditus, jonka avulla voimme seurata tarkkaan miltä postinumeroalueilta paketteja palautuu ja kuinka paljon. - Tulokset olivat odotustemme mukaisia; RePackeja palautui alueilta, joilla meillä ei ole kivijalkamyymälää. Myös kaukaa pohjoisesta. Oli kiinnostavaa nähdä kampanjan vaikutuksia eri alueilla. Tätä dataa voidaan hyvin käyttää jatkossa toiminnan ja markkinoinnin suunnittelussa, jatkaa Jarmo.

- Postin kanssa asiat sujuvat vaivattomasti ja ammattimaisesti. Meille on tärkeää, että toimimme hyvien yhteistyökumppanien kanssa, jotka myös kehittävät ydintoimintaansa, sitä arvostamme. 

 

finlayson-pieni.png     repack-pieni.png

 

Globaalisti uniikki RePack on kiertotalouden mahdollistaja 

pakkaus-repack.png

Kuten moni siivet saanut start-up, myös RePack on edennyt erehdysten ja kokeilujen kautta kohti menestystä ja liiketoiminta kasvaa nyt globaalisti kovaa vauhtia. Asiakkaita ovat verkkokaupat, ennen kaikkea vaatekauppa. Kuluttajien ja yritysten ekologisen ajattelun lisääntyessä lisääntyy myös RePackin bisnes. 

-  Asiakas tilaa tuotteen verkkokaupasta, palauttaa käytetyn pakkauksen postitse maksutta ja saa kiitoksena etusetelin verkkokauppaan. Näin asiakas hyötyy, verkkokauppa saa asiakkaan palaamaan takaisin, Posti saa kuljetettavaa ja me saamme tuotteemme kiertoon. Ja ympäristö kiittää. Moninkertainen win-win -tilanne, sanoo Jonne Hellgren, yksi RePackin perustajista. 

- Finlayson oli ensimmäinen, joka hyödynsi RePackia uudella tavalla kierrätyskampanjassaan. Siitä tuli paljon positiivista palautetta meillekin ja samalla RePackin tunnettuus kasvoi vetovoimaisen brändin kyljessä. Teimme kampanjasta myös asiakaskyselyn. Net Promoter Score oli peräti 84 % kun se normaalisti on meillä 79 %.

Yhteistyö Postin kanssa toimii

- Postin logistiikka on meidän kivijalka. On varmasti harvoja uusia innovaatioita, jotka liittyvät yhtä tiiviisti Postin olemassa olevaan infrastruktuuriin. Postin perinteinen kirjeliiketoiminta - asiakaspalautus ja vastauslähetys - ovat tässä lähtökohtina, sanoo Hellgren.

- Logistiikka hoidetaan tällä hetkellä Suomesta käsin, Postin kautta. Tähtäin on globaalissa kasvussa ja 40 % asiakkaista on jo ulkomailla. Meillä on paljon uusia kehitysideoita, joita toivottavasti saamme yhteistuumin eteenpäin. Postilla on tässä iso tilaisuus olla mukana avainpelaajana ja kumppanina, ja lisätä samalla myös omaa liiketoimintaansa.    

 

Haluatko kuulla ratkaisuistamme lisää?

 
Asiantuntijamme kertovat mielellään. Jätä yhteystietosi
 

Aiheet: Asiakascase, Markkinointi ja data, Logistiikka

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!