Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
16.11.2016

Eurobiker-logo.pngMoottoripyöräilijöiden ajovarusteisiin, asuihin ja tarvikkeisiin erikoistunut Eurobiker on perustettu vuonna 2001.

Suorapostitukset ovat olleet markkinoinnin selkäranka jo 10 vuoden ajan. Printtisuora tuo asiakkaita liikkeeseen vielä viikkoja varsinaisen kampanja-ajan jälkeenkin.

– Vahvasti fiilisjuttu, toteaa Eurobikerin markkinointipäällikkö Saku Erikkilä, – Kun kevätaurinko paistaa ja lämpötila nousee 10 asteeseen, niin siitä se alkaa joka vuosi. Suorapostitus ulos ja myyntisesonki vauhtiin.

Eurobiker on menestynyt ja kasvattanut markkinaosuuttaan, vaikka itse moottoripyörien myynti on ollut jo useita vuosia laskussa, kilpailu alalla on kovaa ja markkinatilanne erittäin haasteellinen. – Toimimme sekä tukkuliikkeenä että kuluttajakaupassa ja vientiä on useaan maahan. Pääkaupunkiseudun myymälä on kuluttajakaupassa merkittävin, sillä kolmannes koko Suomen markkinoista on täällä. Verkkokauppa kasvaa myös hyvin ja palvelee enimmäkseen muualla Suomessa asuvia kuluttajia. Kaikissa kanavissa meillä on kasvua, joka jatkuu tänäkin vuonna, sanoo Erikkilä.

Palvelutarve

Moottoripyörävarustekaupassa on vahvoja sesonkivaihteluita; silloin, kun harrastajat heräävät talvihorteesta, on tehtävä myös täsmällisiä ja tehokkaita markkinointitoimenpiteitä. Suorapostitukset motoristeille ovat olleet jo 10 vuotta meille varsinainen markkinoinnin selkäranka, toteaa Erikkilä. – Mielikuvapuolella taas sponsorointi on merkittävä osa markkinointiamme. MM ja Moto GP tasolla meillä on ollut vuosien saatossa useita kuljettajia, jotka ovat käyttäneet meidän varusteitamme. Tämä tuo näkyvyyttä ja tunnettuutta harrastajien parissa.

icon-quote.png  Meille on tärkeää saada ihmiset liikkeelle heti sesongin alusta lähtien, kiinnostumaan, innostumaan ja tulemaan myymälään. Kohderyhmämme on varsin laaja, kaikki aloittelijoista kokeneihin konkareihin. Potentiaalisimpia ovat 40-60 -vuotiaat moottoripyöräharrastajat, jotka arvostavat laatua ja ovat valmiita sijoittamaan harrastukseensa vähän enemmän. 

Eurobiker-myymala.jpg

Ratkaisu

- Teemme 4 - 6 suoramarkkinointikampanjaa vuodessa pääkaupunkiseudun ja Turun alueille ja ohjaamme harrastajia liikkeisiimme. Tyypillisiä taktisia kampanjoita ovat mm. kauden avajaiset, uutuuskampanjat, erilaiset tapahtumat, erikoispäivät ja sesonkialennukset.

Poimimme Postin Kontaktista moottoripyörien omistajat alueellisesti ja lähetämme heille henkilökohtaisena postina yleensä 8-sivuisen mainoksen, kuvaston, josta löytyy jokaiselle jotakin. Tuotamme mainoksen itse, teemme Kontaktista osoitetilauksen suoraan painoon, joka toimittaa mainokset Postin jaettavaksi. Suoraviivaista ja helppoa.

Yleensä kampanjan suuruus on noin 25 000 - 30 000 osoitetta, pyrimme ottamaan aina koko rekisterin käyttöön, koska meillä ei ole tarvetta rajata kohderyhmää kovin tarkkaan. Kontaktissa sekin olisi kyllä helposti tehtävissä, toteaa Erikkilä. – Meillä on myös omien asiakkaiden sähköpostirekisteri, jolle tehdään sähköpostisuoria, mutta kokemus on osoittanut, että kunnon kampanja tarvitsee kyllä printtisuoran, jotta saadaan tuloksia aikaiseksi.

Tuloksia ja kokemuksia

– Kampanjoiden toimivuutta seuraamme myyntiluvuista ja asiakasvirroista. Olemme oppineet millainen suoramainos toimii ja tuo kauppaa: selkeät viestit, hyvät kuvat ja hinta hyvin esillä; siinä nyrkkisääntö hyvälle materiaalille. Ajoitus on myös tärkeää, teemme lähtökohtaisesti samoihin aikoihin kampanjoita joka vuosi, mutta myös säitä pitää seurata. Suorapostitusten ajankohtaa voi nopeastikin muuttaa.

icon-quote.png  Suorapostin vaikutuksen näkee heti myymälässä. Se voi jopa viisinkertaistaa maksavien asiakkaiden määrän ensimmäisellä kampanjaviikolla suorapostin jälkeen. Ihmiset tulevat mainoksen kanssa liikkeeseen vielä pitkään varsinaisen kampanjajakson jälkeenkin. Olemme huomanneet, että printtisuora jää elämään ja tuo asiakkaita liikkeeseen usean viikon ajan. 

– Suorapostituksia tulemme varmasti jatkamaan samaan malliin. Niiden rinnalla panostamme verkkomedioihin, joissa ihmiset viettävät paljon aikaa, mm. YouTubessa olemme tehneet pilotteja. Tässä markkinatilanteessa pystymme ottamaan lisää markkinaosuuksia suoralla, toteaa Erikkillä

Tulokselliseen suoramarkkinointiin

 
Käsin kosketeltava ja henkilökohtaisesti puhutteleva viesti jää tutkitusti mieleen ja aktivoi toimimaan. Tutustu
 

Aiheet: Asiakascase, Markkinointi ja data

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!