Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
28.6.2018

Postilla on maan kattava jakeluverkosto, joka tavoittaa kaikki lähetysten vastaanottajaosoitteet Suomessa. Ajattele, tämä verkosto ajoneuvoineen keräämässä katudataa, eli tietoa liikenteestä, tiestön ja ympäristön kunnosta kaikkialla Suomessa. Tämä on yksi esimerkki uusista ratkaisuista, joita Postin datapalvelut kehittää. Tavoitteena sujuvampi arki.

Katudata


Lapin porovaroitukset käynnistivät katudatan keräämisen innovoinnin

Porokolarit ovat suuri ongelma Lapissa. Liikkeellä olevat porolaumat voivat tukkia teitä ja aiheuttaa vaaratilanteita tiellä liikkujille, etenkin talvisin. Muutama vuosi sitten ammattiautoilijoille kehitettiin Porokello-mobiilisovellus, jolla Poron havainnut kuljettaja voi lähettää varoituksen kaikille muille ajoneuvoille. Tämän vertaisverkoston varoitusjärjestelmän ansiosta vuosittaiset porokolarit ovat laskeneet merkittävästi. Hyötyjiä ovat niin tiellä liikkuvat ammattiautoilijat ja heidän edustamat yritykset sekä porojen omistajat, kuin myös pelastuslaitos sekä vahinkovakuuttajat.

Postin datapalveluista vastaava Tommi Pekkala, itsekin lappilainen, kiinnostui tuloksista. Hän alkoi kehitellä ideaa katudatan keräämisestä kaupunkiympäristöistä. Jos ammattiautoilijat Lapissa pystyvät varoittamaan toisiaan poroista ja vähentämään näin kolareita, millaisia havaintoja Postin tuhannet ajoneuvot ja henkilöstön jäsenet voisivat tehdä kulkiessaan halki Suomen päivittäin?  ”Meillä oli jo ollut pilottiprojekteja tiedon keräämisestä ympäristöstä mutta päätimme lähteä kokeilemaan rohkeampaa lähestymistapaa. Millaista informaatiota voisimme kerätä automaattisesti, kuinka voisimme jakaa sitä tehokkaasti, ja kuka hyötyisi siitä?”
Pekkala kuvailee.
 
Konenäkö tunnistaa kohteet ja poimii poikkemat

Sopivaa yhteistyökumppania etsittyään Posti lähti yhteiseen tuotekehitysprojektiin konenäköratkaisun kehittäneen Vionice Oy:n kanssa. Korkean teknologian startup-yrityksenä aloittanut Vionice on tänä päivänä osa Vaisala-konsernia. Heidän ohjelmistonsa kykenee havaitsemaan ja analysoimaan tuhansien tuntien videomateriaalista kaikkea, mitä ihminenkin näkee silmillään. Helpoimmin tunnistettavia elementtejä ovat liikennemerkit ja -opasteet, joiden lisäksi konenäkö voidaan opettaa tunnistamaan erilaisia poikkeamia. Esimerkiksi tiessä oleva halkeama tai kuoppa, asfaltilla oleva hiekoitushiekka tai kulunut suojatiemerkintä ovat todella arvokasta tietoa katujen ja teiden kunnossapidolle.   

- Keskeisin lisäarvo järjestelmässä on se, että tietoa sitä voidaan jakaa tehokkaasti kaikille, jotka voivat sitä smartcityhyödyntää. Tarvittaessa reaaliajassa. Tietoja voidaan jakaa teiden kunnossapitovastaaville, jotka pyrkivät optimoimaan tiestönhoitoa, liikenneruuhkia välttäville kuljetuksille, tai vaarallisista tie- tai sääolosuhteista autoilijoita varoittaville toimijoille. Tiedosta on hyötyä myös vakuutusyhtiöille korvaushakemusten käsittelyssä ja onnettomuuksien ennaltaehkäisyssä. Huomasimme nopeasti, kuinka upea mahdollisuus Postilla on. Kattavan verkostomme ansiosta voimme olla avainroolissa Suomen rakennetun ympäristön hoidossa ja siihen kuuluvien sidosryhmien ekosysteemissä, Pekkala sanoo.

Smart City nimeltä Espoo hyödyntää katudataa
 
Näistä lähtökohdista sai alkunsa Espoo Smart City -hanke. Postin ajoneuvoihin asennettiin videokameroita, joissa oleva konenäköohjelma havainnoi ja analysoi tiettyjä tiestön poikkeavuuksia, kuten kuoppia, ajoratamaalauksia ja tiesääolosuhteita. Samalla päivittäin kertyvä videokuva mahdollistaa tien hoidollisten toimenpiteiden etävalvonnan. Yksityisyyden suoja on huomioitu siten, että tallennetussa videokuvassa ihmiset ja ajoneuvot on mustattu tunnistamattomiksi.

Espoo on Suomen ensimmäinen kaupunki, jossa Postin ajoneuvot on varustettu katudataa keräävillä laitteilla. Tiedonkeruun käyttömahdollisuuksia tutkitaan hankkeessa mukana olevien Elinkeino -ja Ympäristökeskuksen, Vakuutusyhtiö LähiTapiolan, Espoon kaupungin ja teiden kunnossapitourakoitsija YIT:n kanssa.

- Postin jakeluverkostot kulkevat päivittäin Suomen jokaisessa kolkassa, ja nyt tätä verkkoa voidaan käyttää uuteen tarkoitukseen. Olemme liikkeellä jopa aamun varhaisina tunteina, minkä ansiosta voimme tuottaa hyvin tarkan tason tietoa vallitsevista olosuhteista tulevaa päivää varten.

Pekkala uskoo, että kun Postin toimesta kerätty katudata integroidaan eri toimijoiden prosesseihin, sillä tulee olemaan suuri merkitys teiden turvallisuuteen. Ja kun tiedot ovat asukkaiden ja kuluttajien saatavilla, he voivat tehdä valistuneempia päätöksiä. Jos esimerkiksi saa aamulla tiedon, että työmatkalla olevalla tiellä on havaittu mustaa jäätä, voi päättää kulkea bussilla ja jättää oman autonsa kotiin, tai ainakin olla varovaisempi alueella liikkuessaan. Tällaisella tiedolla voimme tehdä arjestamme sujuvampaa.

Systemaattinen tiedonkeruu avaa uusia mahdollisuuksia

- Kehitetty järjestelmä on hyvin skaalautuva ja mahdollistaa suurten tietomäärien jakamisen reaaliajassa. Näemme pian laajemmassa määrin IT-ratkaisuja logistiikassa ja liikenteessä, sekä ei-niin-kaukaisessa tulevaisuudessa myös itseohjautuvissa autoissa, Pekkala visioi.

Kun useampi Postin ajoneuvo on varustettu katudatan keräämistä varten, kertynyttä videokirjastoa voidaan käyttää tieliikenteen analysointiin ja tutkia kuinka liikenne käyttäytyy tiettynä aikana ja tietyssä paikassa. Tästä herää kysymys: Voisiko katudatan avulla kehittää malleja kaupunkien ja teiden infrastruktuurien suunnittelemisen tueksi? Tai liikenteen hallintaa varten, jotta liikenteestä saadaan sujuvampaa ja ruuhkia vähentämällä jopa vähentää päästöjä?

- Tiedon sovellustapoja on olemassa aivan valtava määrä ja olen täysin varma, että emme ole vielä edes tulleet ajatelleeksi kaikkia mahdollisuuksia. Meillä on jotain suurta käsissämme, Pekkala uskoo.

- Tähän mennessä katudatan keräämisestä ja välittämisestä esimerkiksi kolareiden ennaltaehkäisemiseksi on todella kannustavaa näyttöä. Mitä enemmän meillä on tarjota tarkempaa, vastaanottajalle paikkatiedon ja ajankohdan mukaan relevanttia tietoa ympäristönsä olosuhteista, sitä vastuullisemmin käyttäydymme.
 
Kysy lisää katudatasta >>
 

___________________________________________________________________________________________________________________________

Aiheet: Markkinointi ja data, Katudata

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!