Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
15.11.2016

Miten voisimme sujuvoittaa sekä yritysasiakkaidemme palvelua että kuluttajien arkea? Tätä mietimme jatkuvasti tiimissämme.

mika-nikkola-_kohti_dataohjattua_markkinointia.jpgPohdimme viime keväänä, miten toisimme yritysasiakkaillemme mahdollisuuden tuoda mainontaa sähköiselle muuttoilmoituslomakkeelle. Alusta lähtien oli selvää, että muuttoilmoituslomake on palvelu, jota emme halua "sotkea mainonnalla", jotta itse asian hoitaminen ei häiriinny. Päätimme, että emme koske itse muuttoilmoituslomakkeeseen, vaan näytämme mainokset vasta muuttoilmoituksen lähettämisen jälkeen.

Konseptin ydin käyttäjäkokemuksen parantaminen

Pyörittelimme pitkään mainonnan konseptia, kunnes tiimimme palvelusuunnittelijalla välähti: se ei ole mainos, vaan se on palvelua kuluttajalle. Niinhän se on. Tuomalla yritysasiakkaidemme palveluja sähköisen muuttoilmoituksen jälkeen voimme itse asiassa parantaa kuluttajan käyttäjäkokemusta.

Jokaisen muuttajan täytyy joka tapauksessa hoitaa muuton yhteydessä sähkösopimus, kotivakuutuksen siirto uuteen osoitteeseen, internet-yhteys uuteen kotiin jne. Kun nämä palvelut ovat saatavilla heti muuttoilmoituksen teon jälkeen, helpotamme kuluttajan arkea ja samalla autamme yrityksiä tarjoamaan omia palveluitaan juuri oikeaan aikaan oikeassa paikassa. 

Pilotti ylitti odotukset

Päätimme edetä pilotoimalla uutta palvelua kolmen kuukauden ajan. Yritysasiakkaidemme palvelujen näkyvyys myytiin lähes täyteen kahdessa viikossa. Pilotissa palvelujen konversiot ylittivät odotukset. Kuukausittain tuhannet sähköisen muuttoilmoituksen käyttäjät halusivat hoitaa muuttoon liittyvät asiat lomakkeen täyttämisen yhteydessä.

Markkinointi voi olla palvelua

Mitä tästä opimme? Markkinointi voi olla palvelua ja se voi nostaa asiakastyytyväisyyttä. Mutta sitä tehtäessä täytyy aina ajatella asiakasta ensin. Miten mainonta voidaan rakentaa niin, että se sujuvoittaa kuluttajien arkea ja parantaa (yritys)asiakkaiden palvelua? Kun onnistut niissä, niin loppu on huomattavasti helpompaa.

Kirjoittaja: Mika Nikkola, Head of Products and Services

Mikalla on vahva kokemus markkinointiin liittyvien palveluiden rakentamisesta ja hän vastaa Postin markkinointipalveluissa uusista datapohjaisista palveluista. Mika suosittelee tekemään älykkäästi kohdennettua markkinointia monessa kanavassa. Tärkeintä on muistaa mittaaminen kaikessa markkinoinnin tekemisessä.

 

Kiinnostuitko?

 
Widget-mainos on uusi tapa tehdä mainonnasta palvelua. Tutustu tarkemmin
 

Aiheet: Markkinointi ja data

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!