Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi

Data ja datankäyttö ovat kasvaneet räjähdysmäisesti ja kehitysvauhti vain kiihtyy. Kaikkien palveluntuottajien yhteisenä haasteena on se, kuinka saadaan tämä data tekemään arjesta helpompaa. Myös Posti läpikäy historiansa suurinta murrosta. Mittavat verkostot, suomalaisten ja Suomen perinpohjainen tuntemus sekä laaja digitaalinen osaaminen ovat mahdollistaneet useiden merkittävien innovaatioiden nousun perinteisten palvelujen rinnalle. Nämä asiat olivat lähtökohtina Pasi Ilolan esityksessä Asiakkkusmarkkinointiliiton järjestämässä Asiakkuus 2018 -tapahtumassa.

Maailmasta on tullut monimutkainen”, toteaa Pasi Ilola, Postin Digital Services -yksikön vetäjä. ”Teknologian käyttö on usein vaikeaa, koska nykyään ihmisillä on käytössä niin paljon eri appeja, salasanoja ja koodeja, että siinä helposti valveutuneempikin kansalainen hämmentyy. Lisääntynyt data ei läheskään aina helpota ihmisen elämää – valitettavan usein käy juuri päin vaistoin. Halusimme pureutua tähän haasteeseen, sillä meidän missiomme on tehdä jokaisen suomalaisen arjesta helpompaa, oli kyse sitten kuluttajasta tai yrittäjästä. Haluamme rikkoa siiloja, asiakasta kuunnellen”, Pasi Ilola lupaa.
 
Kattavan jakeluverkoston ansiosta Posti käy joka päivä suomalaisten ovilla ja sen jakelu- ja kuljetusautot kulkevat matkan, josta kertyy päivässä yli kuusi kertaa maapallon ympärys. Kaikesta tästä kertyy valtava määrä dataa, jonka avulla Posti haluaa halunnut lähteä ratkomaan arjen haasteita - helpottamaan suomalaisten arkea.
 

OmaPosti -sovellus yhdistää verkko-ostokset, laskut ja asiakaskokemuksen

 
Yksi esimerkki uudesta ajattelutavasta on Asiakkuus 2018 -tapahtumassa lanseerattu uusi OmaPosti mobiilisovellus, joka yhdistää muun muassa verkko-ostokset, laskut ja asiakaskokemuksen. Sovelluksen kehitystyön lähtökohtana on ollut tavaroiden, dokumenttien ja maksujen sujuvoittaminen, niin, että nivoutuvat luontevaksi osaksi ihmisten arkea. ”OmaPosti on digitaalisen asiakaskokemuksen keskus, arjen kaukosäädin. Kehitämme sovellusta jatkuvasti eteenpäin asiakkaiden palautetta kuunnellen. Uskon, että OmaPosti jonain päivänä tulee olemaan Suomen eniten käytetty sovellus”, Ilola arvelee.
 

Postin Älylasku avaa uuden asiakaspalvelukanavan

 
Toinen uutuus on juuri pilotoitu Postin Älylasku, joka murtaa perinteisiä raja-aitoja avaamalla uuden asiakaspalvelukanavan. ”Perinteinen laskuhan on yksisuuntainen, tylsä ja tyhmä, eikä kukaan ota sitä mielellään vastaan. Toisin on Älylaskulla, jossa asiakkaan tunnistautuminen mahdollistaa interaktiivisen toiminnan. Laskun yhteyteen tulee osio, joka avaan asiakkaalle suoran kanavan laskun lähettäjään. Asiakas voi antaa palautetta, kysyä suoraan laskusta tai vaikkapa sopia uudesta maksuajasta. Sinne voi myös lisätä juuri tälle asiakkaalle merkityksellisiä viestejä tai kohdennettua mainontaa”, Ilola kertoo.
 

Espoo Smart City kerää ja hyödyntää  katudataa

 
Kolmas Ilolan esittelemä innovaatio oli Espoossa käynnistynyt pilotti, jossa Postin jakeluautot keräävät dataa katuympäristöstä. ”Koska kukaan ei aja Suomen teitä yhtä paljon kuin me, ymmärsimme että meillä on mahdollisuus hyödyntää näitä ajokilometrejä laajemminkin”, Ilola kertoo. ”Hyödynnämme Vaisalan teknologiaa ja teemme yhteistyötä Espoon kaupungin kanssa. Postin ajoneuvoihin asennetut ajurit tunnistavat esimerkiksi kuopat teissä, tienpinnan jäätymisen, sähkö- ja puhelinpylväissä olevat viat, ja paljon muuta. Ajureille kerätyllä datalla voidaan parantaa turvallisuutta ja vähentää turhaa ajamista. Tämä tarjoaa merkittävää hyötyä ja tuo valtavia säästöjä maan laajuisesti.”
 
Postin mittava kulttuurimuutos näkyy kaikissa sen kanavissa. Yksi näkyvimpiä esiintuloja on digitaalisen osaamisen keskiössä oleva PostiNext. Uutta lähestymistapaa esittelevä PostiNext sivusto avattiin juuri sopivasti seminaaripäivänä. ”Olemme digitalisoinnin edelläkävijöitä, ja haluamme joukkoomme maan parhaita asiantuntijoita. PostiNextin tarkoitus on kertoa laajemmin murroksen taustasta ja tavoitteistamme”, Ilola tiivisti.  
 

Pasi Ilola puhui Asiakkuus 2018 -tilaisuudessa Helsingissä 6.6.2018

___________________________________________________________________________________________________________________________

Miten pelastat vanhan asiakasrekisterisi?

 
Katso webinaaritallenne vanhan datan hyödyntämisestä Siirry webinaariin
 

Aiheet: Markkinointi ja data

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!