Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
1.7.2016

Muuutajille markkinointi

Oletko koskaan kuullut muutosta, johon ei liittyisi minkäänlaisia hankintoja?

Ennen muuttoa varmistetaan uuteen kotiin sähköt, nettiyhteys ja vakuutus. Monesti harkitaan myös näiden palveluiden kilpailuttamista, jolloin asiakassuhteen jatkuminen voi olla vaarassa. Usein tarvitaan myös remonttipalveluita ja -tarvikkeita, varastotilaa tai vaikkapa siivousta. Hankintojen lista on pitkä ja muutto onkin se hetki, kun markkinoijan on toimittava. 

Muuton aikaansaamat ostotarpeet ja kuluttajien todennäköisyys vaihtaa palveluntarjoajaa sekä brändiä tekevät muuttajista erittäin houkuttelevan kohderyhmän jokaiselle markkinoijalle.

Ole paikalla ensimmäisenä

Kuka markkinoija ei haluaisi olla paikalla, kun kuluttaja ensimmäistä kertaa muistaa kaikki ne hankinnat, joita hän tarvitsee uuteen kotiinsa. Joissakin tapauksissa olisikin ensiarvoisen tärkeää tavoittaa muuttaja jo ennen sitä kriittistä hetkeä, kun hän sulkee entisen asuntonsa oven viimeistä kertaa. Monet muuttajat tekevät suuren osan ostoksista jo ennen varsinaista muuttopäivää, kuten suunnittelevat remonttihankkeita sekä kilpailuttavat vakuutukset ja internetyhteydet.

Näin tavoitat muuttajan ennen muita

Noin 700 000 taloutta muuttaa vuosittain. Heistä n. 22 % ilmoittaa muutostaan vähintään viikkoa ennen muuttoajankohtaa. Suurin osa muuttajista tekee muuttoilmoituksen vähintään kolme päivää ennen muuttoa. Posti on ainoa toimija, joka voi hyödyntää muuttotietoa jo ennen varsinaista muuttotapahtumaa. 

Postin ennakkomuuttotiedon avulla voit lähestyä joko uusia asiakkaita tai nykyisiä asiakkaitasi, joiden muutto tapahtuu lähitulevaisuudessa. 

1. Tavoittele uusia potentiaalisia asiakkaita

Moni kuluttaja tekee muuttoon liittyviä hankintoja jo ennen muuttoa. Uutta asuntoa remontoidaan, huonekaluhankintoja suunnitellaan, muuttoauto täytyy varata ja erilaiset sopimukset vakuutuksista sähkösopimuksiin ilmestyvät muuttajan to-do -listalle. Hyvin kohdistettu mainos oikeaan aikaan nappaa muuttajan huomion ja tarjoaa ratkaisua ostopäätöksen hetkellä.

2. Tai varmista nykyisen asiakassuhteen pysyvyys

Muutto on se hetki, kun nykyinen palveluntarjoaja kilpailutetaan. Muuttajakyselyn mukaan:

  • 55 % muuttajista aikoo kilpailuttaa muuton yhteydessä sähkösopimuksen
  • 48 % muuttajista aikoo kilpailuttaa kotivakuutuksen
  • 40 % muuttajista aikoo kilpailuttaa internet-yhteyden

Voit hyödyntää ennakkomuuttotietoa nykyiseen asiakasrekisteriisi. Toivota asiakkaallesi onnea uudella asuinalueella ja yllätä iloisesti hyvällä tarjouksella juuri ennen muuttoa.

Yhteenveto: Kuluttajan tavoittaminen jo ennen muuttoa tarjoaa valtavan edun

  • Hyvä tarjous oikealle hetkellä ilahduttaa ja tulee huomatuksi
  • Olet osana ratkaisua ja helpottamassa kiireistä muuttoa
  • Pidennät joko olemassa olevaa asiakassuhdetta
  • Tai luot kokonaan uuden asiakkuuden

Haluatko kuulla lisää muuttajakohderyhmästä? Lataa tutkimuksemme Miljoona muuttoa vuodessa ja lue minkälaisista palveluista suomalaiset muuttajat ovat kiinnostuneita! Muuttaja-sivuillamme voit myös tutustua, missä kaikissa kanavissa voi tavoittaa muuttajan.

Tutkimus muuttajista

 

Aiheet: Markkinointi ja data

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!