Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
1.7.2016

Kun muuttaja näkee hyvin kohdistetun mainoksen oikealla hetkellä, voi markkinoija olla osa ratkaisua helpottamassa muuton sujumista. Muuttajan elämänmuutos onkin oikea aika iskeä mainostajalle, sähköyhtiölle, vakuutusfirmalle tai vaikkapa kodinkoneliikkeelle.

Kuluttajan muutto on prosessi, jonka pitäisi olla hallussa sekä markkinoijilla, jotka tavoittelevat uusia asiakkaita että yrityksillä, jotka haluavat turvata asiakassuhteen säilymisen. Muuuttoprosessissa on kaksi vaihetta, joiden aikana markkinoija voi lähestyä muuttajaa - ennen muuttoa tai muuton jälkeen.

Muutto aiheuttaa stressiä

Muuttajat tasapainottelevat uuden kodin löytämisen sekä vanhan asunnon muuttokuntoon järjestämisen kanssa. Samaan aikaan täytyy pyörittää normaalia arkea, pakata sekä pitää huolta muuttoilmoituksesta. sähkösopimuksesta, kotivakuutuksesta ja uuden asunnon internetyhteydestä. 

Muuttoprosessissa on kaksi vaihetta joiden aikana markkinoijilla on tilaisuus tehdä muuttajista uskollisia asiakkaita:

Näin tavoitat muuttajakohderyhmän oikeaan aikaan.1. Ennen muuttoa

Ennen muuttoa varmistetaan uuteen kotiin sähköt, nettiyhteys ja vakuutus. Usein tarvitaan myös remonttipalveluita ja -tarvikkeita, varastotilaa tai vaikkapa siivousta. Monesti harkitaan myös näiden palveluiden kilpailuttamista, jolloin asiakassuhteen jatkuminen voi olla vaarassa. Kalliit investoinnit asiakkuusohjelmiin ja asiakassuhteen rakentamiseen voivatkin valua hukkaan, jos markkinoija ei ole paikalla silloin kun kuluttaja lähtee harkitsemaan palveluntarjoajan vaihtoa.

2. Muuton jälkeen

Muuton jälkeen kuluttajat sopeutuvat uuteen kotiinsa ja asettuvat pikkuhiljaa kotiseutunsa palvelujen asiakkaiksi. Muuton jälkeen uutta kotia sisustetaan, hankitaan kalusteita, remonttitarvikkeita, sisustustarvikkeita, kodinkoneita sekä etsitään uutta auton huoltopalvelua sekä lääkäripalveluita. Muutto tarkoittaa hankintojen lisäksi myös usein muutosta ihmisen elämäntilanteessa, jolloin halutaan aloittaa "uusi elämä" kuntosalilla tai valitaan oma lähikauppa, apteekki tai kauppakeskus. 

 

Kun muuttaja saapuu uuteen kotiinsa, kaikki tieto lähialueen palveluista: ravintoloista, huonekaluliikkeen alennusmyynneistä ovat kiinnostavaa tietoa. Muutto lisää hankintoja ja muuttajat ovat motivoituineita kuulemaan heille tällä hetkellä relevanteista tarjouksista. 

Yhteenveto: ole oikeassa paikassa, oikeaan aikaan

Muuttajamarkkinointi antaa yrityksille loistavan mahdollisuuden tavoitella uusia uskollisia asiakkaita tai varmistaa olemassa olevan asiakkuuden säilyminen. Muuttajakohderyhmän tavoittaminen oikeassa muuton vaiheessa on avain muuttajan puhuttelemiseen. Kaikki lähtee oikeasta viestistä, oikeaan aikaan, oikealle kohderyhmälle.

 Tutustu, miten otat haltuun omat asiakkaasi muuttotilanteessa tai teet tehokasta uusasiakashankintaa.

Muuttajamarkkinointi

Muuttajille markkinointi

Aiheet: Markkinointi ja data

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!