Kaikki artikkelit Palaa: Posti.fi
25.10.2018

Kotimaisessa kaivosteollisuudessa eletään uuden buumin ja isojen investointien aikaa. Tulevaisuuden näkymät ovat hyvät, sillä maallamme on suuri malmipotentiaali. Esimerkiksi jalometalleissa maaperästämme löytyy sähköautojen akkuteollisuuden tarvitsemia esiintymiä.

Pitkä prosessi etsinnästä tuotantoon

Ennen kuin uusi kaivos saadaan tuottamaan, on käytävä läpi pitkä prosessi malmin etsinnästä tuotantovaiheeseen. Se kestää tyypillisesti jopa 10–20 vuotta.

Postin logistiikkapalvelut ovat mukana jo etsinnässä ja kairausnäytteiden kuljetuksissa. Etsintää tehdään jatkuvasti, sillä vain harvoista kohteista kehittyy kaivostoimintaa. Kallioperätutkimuksia tehdään nykyteknologiaa hyödyntämällä myös ilmasta käsin.

Toimiva kaivos on kuin pieni kaupunki

Kun kaivostoimintaa sitten päästään käynnistämään, ovat investoinnit rakentamiseen satoja miljoonia. Kaivokseen tarvitaan sähköt, lvi-tekniikka, ict-ratkaisut ja huoltologistiikan ratkaisut aina elintarvikkeita myöten.

Itse tuot80_50antovaiheeseen siirryttäessä kaivos on jo kuin pieni kaupunki kaikkine tarpeineen. Se työllistää myös alihankintayrityksiä 100–500 kilometrin säteellä. Jatkojalostuskumppaneita, konepajoja, tavarantoimittajia ja vaatehuoltoa tarvitaan. ”Yhdellä kaivoksella on helposti 80–150 yhteistyökumppaniyritystä”, laskeskelee liiketoimintapäällikkö Jukka-Pekka Nousiainen Postin kuljetuspalveluista.


Kuljetuksia malmin etsinnästä tuotantovaiheeseen

13 milj

Posti aloitti kaivosteollisuuden logistiikkapalvelujen kehittämisen viitisen vuotta sitten. Nyt voidaan jo sanoa, että Posti on kaivosteollisuuden ykköskuljettaja. Vuositasolla Posti kuljettaa kaivoksille noin 13 miljoonaa kiloa tavaraa. 

Postin valtakunnallinen kappaletavaraverkosto tuo selkeitä etuja kaivosteollisuudelle.

”Pystymme tuottamaan logistiikkapalveluja kaivoksille joka päivä. Miljoonien arvoiselle konekannalle ei saa tulla turhia seisonta-aikoja varaosia odotellessa. Kaivokset tarvitsevat luottokumppanin hoitamaan logistiikkaansa. Sitä asiakkaamme arvostavat hyvin paljon”, sanoo alusta alkaen Postin kaivosteollisuuden logistiikkapalvelujen kehittämisessä mukana ollut Nousiainen.

Postin tietojärjestelmät mahdollistavat ajantasaisen tiedon kuljetusten etenemisestä, mikä on tärkeää kaivoksen toiminnassa ja tuotannon ennakoinnissa.

”Asiakkaamme käyttävät Posti Dashboardia. Mitä enemmän mennään sähköiseen rahtikirjaan, sitä parempi. Digitaalisuus näkyy tänä päivänä jo hyvin palveluissamme.”

Terminaaliohjaus Rovaniemellä

Postilla on pohjoisen kaivoksille Rovaniemellä noin 4 000 m2 terminaali, jossa on jokaiselle kaivokselle oma lähtöruutunsa. Kaikkiin kaivoksiin ajetaan kuljetuksia täysperäyhdistelmällä.

Suurimmat kaivokset Suomessa

- Boliden Aitik, Kevitsa: nikkeli, kulta platina, palladium, kupari
- Agnico-Eagle, Kittilä: kulta
- Kemin kaivos: kromi
- Terrafame, Sotkamo: nikkeli, sinkki, kupari, koboltti

Valitse logistiikkakumppaniksesi Posti ja lisää myyntiäsi!

  Ota yhteyttä
 

Aiheet: Logistiikka

Tilaa päivitykset sähköpostiisi!